رئیس سازمان ملی استاندارد

دو موضوع درمورد قطعات خودرو وجود دارد. موضوع اول این بود که همه قطعات خودرو تحت پوشش استانداردهای اجباری نیستند، نه این‎که ما اجازه ورود نداشته باشیم. چه بسا اگر همین امروز اراده کنیم، طبق قانون اجازه بررسی تمام قطعات خودرو را داریم.

  به گزارش «اخبار خودرو»، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روز گذشته در نشستی با خبرنگاران، با تاکید بر این‎که برنامه‌ای برای تعدیل در شاخص‌های 85گانه وجود ندارد و از اول دی‌ماه امسال بازرسی‌های سازمان در زمینه گذراندن استانداردهای 85گانه آغاز می‌شود، اعلام کرد: «بر این اساس خودروسازان موظف خواهند بود برنامه‌های خود در این رابطه را به سازمان ارائه دهند.» نیره پیروزبخت در پاسخ به سوال «دنیای خودرو» در خصوص اظهارنظر اخیر خود مبنی بر این‎که سازمان استاندارد اجازه ورود به قطعات یدکی خودرو را ندارد، انتشار این جمله در رسانه‌ها را نوعی سوءبرداشت از محتوای صحبت‌های خود دانست و گفت: «من این جمله را نگفتم. آن‎چه من درباره آن صحبت کردم این بود که دو موضوع درمورد قطعات خودرو وجود دارد. موضوع اول این بود که همه قطعات خودرو تحت پوشش استانداردهای اجباری نیستند، نه این‎که ما اجازه ورود نداشته باشیم. چه بسا اگر همین امروز اراده کنیم، طبق قانون اجازه بررسی تمام قطعات خودرو را داریم.»

  خودروسازان قطعات پُرشکایت را به ما معرفی کنند
نیره پیروزبخت در ادامه پاسخ به پرسش «دنیای خودرو» با اشاره به این‎که بحث اجباری نبودن و مساله اجازه نداشتن، دو مقوله جدا از یکدیگر است، اظهار کرد: «تعداد استانداردهای قطعات خودرو محدود است. موضوع دوم در مورد قطعات خودرو این است که حدود دو سال قبل در جلسه شورای سیاست‌گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع تصویب شد که خودروسازان خود مسئول قطعاتی هستند که در تولید خودرو به‌کار می‌برند و این الزام برای آن‎ها وجود دارد که از قطعات استاندارد استفاده کنند. این موضوع هم شامل قطعات تولید داخل می‌شود و هم وارداتی.» وی با بیان این‎که از اول دی‌ماه 1385 دریافت «گواهی تایید نوع» اجباری شده است، تصریح کرد: «با این گواهی تایید نوع، تمام خودرو موردارزیابی قرار می‌گیرد و فرایند به این شکل نیست که تک‌تک قطعات بررسی شود.» پیروزبخت با توضیح این مطلب که یکی از اهداف ما برای کنترل بازار به قطعات خودرو مربوط می‌شود، افزود: «خودروسازان می‌توانند در این زمینه با ما همکاری داشته باشند و قطعاتی را که بیشترین شکایت از آن‎ها وجود دارد، به سازمان استاندارد معرفی کنند تا آن‎ها را آزمایش و بررسی کنیم و برخورد مناسب داشته باشیم.» وی ادامه داد: «به این دو دلیل است که ما مستقیما به بحث استاندارد قطعات خودرو ورود پیدا نمی‌کنیم. اگر نه، طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری، خودروسازان مکلف هستند برای خدمات پس از فروش و تولید، استانداردها را رعایت کنند و در غیر این صورت خودروساز باید پاسخگو باشد.» رئیس سازمان استاندارد با بیان این‎که خودروسازان آزمایشگاه‌های مجهزی در اختیار دارند، بیان کرد: «بیشتر این آزمایشگاه‌ها موردتایید سازمان استاندارد هستند و کنترل و بازرسی قطعات در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.»
  توقف شماره‌گذاری برخی خودروها از دی‎ماه امسال
رئیس سازمان استاندارد در رابطه با نگرانی‌های موجود از توقف فعالیت خودروسازان در نتیجه اصرار بر رعایت استانداردهای 85گانه، توضیح داد: «واحدهای تولیدی و خودروساز این نگرانی را دارند که با توقف تولید مواجه شوند اما از نظر ما افزایش کیفیت هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. به این ترتیب اگر تعامل کافی با سازمان استاندارد را داشته باشند، بدون شک این روند به کاهش یا توقف تولید منجر نخواهد شد. ضمن این‎که سازمان استاندارد در شرایط موجود می‌تواند نقش مشاور را برای تولیدکنندگان ایفا کند.» وی همچنین در خصوص توقف شماره‌گذاری خودروهایی که نتوانند استانداردهای 85گانه را رعایت کنند، گفت: «از اول دی‌ماه امسال بازرسی‌های سازمان در زمینه رعایت استانداردهای 85‌گانه خودرو آغاز می‌شود و خودروسازان باید برنامه عملیاتی خود را ارائه دهند. به این ترتیب تا زمانی که مطمئن باشیم خودروسازان به سمت ارتقای کیفیت و رعایت استاندارد‌ها حرکت می‌کنند، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت و در این زمان نام خودروهایی را که گواهی پاس کردن استانداردها را دریافت کرده‌اند اعلام می‌کنیم. جای خوشحالی است که خودروسازان در حال وفق دادن تولید خود با استانداردها هستند.»

  استانداردهای 85گانه تعدیل نخواهند شد
پیروزبخت با تاکید بر این‎که برنامه‌ای برای تعدیل در شاخص‌های 85گانه وجود ندارد، افزود: «با وجود این به خودروسازان زمان می‌دهیم. در واقع وقتی قرار است تولیدکنندگان خودرو طی دو ماه آینده به استاندارد مطلوب برسند، اگر اعلام کنند این فرایند را تا 8 ماه طی می‌کنند، ما می‌پذیریم که خودروسازان با تاخیر 6 ماهه این استانداردها را لحاظ کنند. اما اگر خودروساز از ابتدا اعلام کند که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند این استانداردها را در تولید رعایت کند، این را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم.» وی در خصوص وضعیت بررسی کیفیت بنزین و نازل‌های سوخت نیز تصریح کرد: «در فصول گرم و سرد سال، نمونه‌برداری‌ها انجام می‌شود. درحال‎حاضر هم نمونه‌برداری از بنزین انجام شده است. همچنین در مورد نازل‌های سوخت در کلان شهرهایی مانند شهر تهران کنترل لازم را انجام می‌دهیم.» به گفته پیروزبخت، طی ماه‌های گذشته تعداد شکایات مطرح‌شده در این زمینه به شدت کاهش یافته است.

  بسته حمایتی 13 بندی از تولید و واردات
پیروزبخت با اشاره به ایجاد شرایط جدید در بخش صنعت و تولید و بسته 13بندی حمایتی سازمان استاندارد، گفت: «به این منظور یک بسته حمایت از تولید و واردات مرتبط با تولید تعریف شده است. جزئیات این بسته شامل حمایت از تولید در داخل کشور، حمایت از واردات مرتبط با تولید از جمله مواداولیه و حد واسط و کالاهای اساسی و مهم است.» وی با بیان این‎که درحال‎حاضر برای واردات مواداولیه و حد واسط واحدهای تولیدی، ثبت کالا پیش‌بینی شده است، توضیح داد: «در این فرایند برای این‎که این مواداولیه وارد کشور شود، ابتدا موضوع به اطلاع سازمان می‌رسد و سازمان با همکاری وزارت صمت و سایر واحدهای مرتبط با صدور مجوز، این کالا را شناسایی کرده و در سازمان ثبت می‌کند. از آن به بعد کالا برای انجام آزمایش‌ها در گمرک متوقف نمی‌شود. بلکه با تعهد تولیدکننده، به سرعت وارد واحد تولیدی می‌شود و آنجا تبدیل به محصول نهایی می‌شود و سازمان استاندارد کنترل‌های لازم را بر محصول نهایی اعمال می‌کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =