تایر

هنوز تنش ناشی‌از خروج برندهای صاحب‌نام خارجی از  بازار تایرهای وارداتی به‌ویژه در گروه محصول رادیال باری اتوبوسی فروکش نکرده است که خبرها از خروج دسته‌جمعی تجار واردکننده لاستیک از بازار حکایت دارد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  اگرچه برندهای صاحب‌نام تایرساز خارجی ازجمله میشلن فرانسه و بریجستون ژاپن که سهم بالایی در تامین تایر ناوگان حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای دارند، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بازار کشور را ترک کردند اما این‌بار تصمیمات غیرکارشناسی، موانع متعدد و چالش‌های ارزی باعث شده‌اند تجار واردکننده تایر به فکر خروج از این بازار بیفتند. تصمیمی که اگرچه مسئولان دولتی به‌راحتی از کنار آن می‌گذرند اما در آینده‌ای نزدیک می‌تواند سیستم تامین تایر کشور را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کند.

ممنوع شدن فروش تایرهای 12-24 رادیال،‌385 و 315 یکی از دستورات جدید دولت به تجار واردکننده لاستیک است که در کنار سردرگمی تجار بین سامانه جامع تجارت، ستاد تنظیم بازار و سامانه جامع انبارها قرارمی‌گیرد و ادامه فعالیت را برای واردکنندگان لاستیک مشکل می‌کند.

برهمین اساس، جمعی‌از واردکنندگان بزرگ تایر در هر دو گروه باری-اتوبوسی و سواری ادامه کار در شرایط فعلی را غیرممکن اعلام کرده‌اند و علت آن را عدم تخصیص صحیح ارز، الزام آنها به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای تایرهایی که پیش‌ازاین اقدام به ثبت‌سفارش، واردات و حتی پرداخت هزینه آن کرده‌اند، می‌دانند.

البته سرگردانی تجار در سامانه جامع تجارت نیز که قرار بود تا عملیاتی شدن آن نظام توزیع در کشور تحت کنترل دولت و نهادهای نظارتی درآید نیز مزید بر علت شده است تا ادامه کار برای این گروه از بخش خصوصی مشکل شود. اما شنیده‌ها از تجار بزرگ واردکننده لاستیک به کشور حکایت از عزم جدی این افراد برای خروج از تجارت تایر و واگذاری بازار به تولیدکنندگان داخلی دارد.

البته در شرایطی که تولید داخل تنها توان تولید 30درصد از نیاز بازار باری اتوبوسی و 65درصد از نیاز بازار تایرهای رادیال سواری را دارد. حال باید منتظر ماند تا مشخص شود ادامه فشارهای ناشی‌از تصمیمات جدید چه سرانجامی برای بازار لاستیک رقم خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =