موتور

درحالی‌که شرایط نابسامان بازار باعث شده است قیمت خودرو و صنایع وابسته به آن با رشد صعودی همراه باشد، ‌خبرها از بازار موتورسیکلت حکایت از روی آوردن تولیدکنندگان به پیش‌فروش محصولات دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی به سر می‌بریم که تمام اصناف برای نجات خود از ورشکستگی دست به دامان افزایش قیمت شده‌اند. این موضوع را طی چند روز اخیر می‌توان در بازار موتورسیکلت نیز مشاهده کرد، بازاری که هرگونه نوسان قیمتی در آن می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد خانواده‌های کم‌درآمد بزند. به‌طور قطع روش‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. 
به‌عنوان مثال شرکت‌های خودروساز با طرح‌های پیش‌فروش به نوعی‌ سعی در کنترل بازار دارند. حال در این بین شرکت‌های تولید‌کننده موتورسیکلت نیز به جرگه پیش‌فروش محصولات خود پیوسته‌اند. بر همین اساس محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران با تایید بالارفتن بی‌سابقه قیمت موتورسیکلت در بازار از ابتکار برخی تولید‌کنندگان موتورسیکلت برای پیش‌فروش محصولات خود خبر داد. 
وی در مصاحبه با روزنامه «دنیای‌خودرو» ضمن گله‌مندی از برخی فروشندگان در سطح بازار، عرضه موتورسیکلت‌هایی را که با قیمت سابق خریداری شده‌اند اما با قیمت‌های بالاتر توزیع می‌شوند، خارج از انصاف دانست. 
وی با تاکید بر اینکه از میان ۴۵۰‌فروشنده رسمی موتورسیکلت در تهران شاید فقط ۵۰‌فروشنده گران‌فروشی می‌کنند و ۴۰۰‌فروشنده دیگر با همان قیمت سابق موتورسیکلت‌ها را به دست مشتریان می‌ر‌سانند، گفت: مشکل اینجاست که موجودی همین فروشندگان نیز از ۵۰۰‌دستگاه موتورسیکلت در سال گذشته، به ۱۲ تا ۱۳‌دستگاه موتورسیکلت رسیده که طبیعی است این فروشندگان نیز به هر مشتری بیش از یک موتورسیکلت نفروشند و بیشتر سعی در حفظ موجودی انبار خود داشته باشند اما مشتریان علاقه ‌چندانی به خرید با قیمت بالا ندارند. از سوی دیگر فروشندگان نیز تمایل به فروش محصولات خود نشان نمی‌دهند و در این میان نقش تولید‌کنندگان پررنگ‌تر می‌شود که باید توزیع محصولات خود در بازار را با روش‌های بهتری 
انجام دهند. 
این روش‌ها باعث خواهد شد مشتریان واقعی سوار بر موتورسیکلت‌ها شوند، نه دلال‌هایی که عامل اصلی افزایش قیمت در بازار هستند. از این‌رو خادم منصوری، بدون نام بردن، از شرکتی یاد کرد که یکی از تولیدکنندگان بوده و تاثیرگذاری زیادی روی بازار موتورسیکلت دارد. این شرکت برنامه‌ریزی کرده است که با انجام طرح پیش‌ثبت‌نام از خریداران، فروش و توزیع محصولات خود را به شکل دقیق‌تری انجام دهد. با وجود چنین طرح‌هایی که توزیع موتورسیکلت را از شکل سنتی ارسال به نمایندگی‌ها خارج می‌کند، می‌توان انتظار داشت که شفافیت بیشتری در روند خریداری محصول توسط مشتریان واقعی انجام شود. از سوی دیگر مشتریان اطمینان دارند که تولید‌کننده با قیمتی که حاشیه سود واقعی «حدود 7درصد بیشتر از قیمت در کارخانه» برای آن تعیین شده، محصولات خود را به بازار عرضه ‌کند و تا حدی دست دلال‌ها از این بازار کوتاه شود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت ضمن تاکید به واحدهای صنفی برای پرهیز از احتکار، به خریداران نیز توصیه کرد حتما از فروشندگان فاکتور درخواست کنند، چرا‌که درصورت گران‌‌فروشی، می‌توان از طریق تعزیرات وارد عمل شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    بنده شغلم موتور فروشی نیست و مصرف کننده مو تور سیکلت هستم حرف از انصاف زدید خواستم بگم سایت شما بهترین سایتهای اطلاع رسانی هستش و دوس ندارم خبر نا انصاف از شما بشنوم اگر اون موتور فروش کارخانه ویا وارد کننده محصول به دست اون با همون قیمت میدهد و مغازه دار گرون داره میفروشن بی انصافه شکی نیست اگه نه اون مغازه دار ۴ نفر نون خور در مغازش کار میکنن کول موجودی ۲۰۰ تا موتور سیکلت هستش قیمت بالا رفته واسه بفروشها موجودیتش به ۱۵۰ تا نمیرسه و بدتر بازگشت به موجودی خودش را هم نداره پس نگو بی انصافه بگو تجربه ۵ سال قبل رو داره ونوس نداره کم بیاره و ورشکسته بشه اون با همون موجودیش کار میکنه اگه ۲۰۰ تاش شد ۱۰۰ تا کی جواب میده واسه ۱۰۰ تاش شد ۵۰ تا چی یا اگه ۵۰ تا شد ۲۵ تا چی یا اگه ۲۵ تا موتورشان شد ۱۲ تا وبعد حساب کرد خوب وام بانک رو نمی تونم بدم بزار همین ۱۲ تا رو یه جا بدم بره تا بانک ما رو نینداخته زندان خدا بزرگه می رم اسنپ کار میکنم بنزین که ارزونه مسافرت که هست مگه نه راستی ترافیک نیست مرسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =