در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته جاری، گروه خودرویی روز بی‎رمقی را پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، زامیاد، پارس‎خودرو، الکتریک‎خودرو شرق، فنرسازی زر، قطعات اتومبیل ایران و فنرسازی زر مثبت شدند .

به گزارش «اخبار خودرو»،  در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته جاری، گروه خودرویی روز بی‎رمقی را پشت سر گذاشت، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، زامیاد، پارس‎خودرو، الکتریک‎خودرو شرق، فنرسازی زر، قطعات اتومبیل ایران و فنرسازی زر مثبت شدند و در مقابل نیز نمادهای ایران‎خودرو، سایپا‌آذین، گروه‌بهمن، محورسازان ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس و آهنگری تراکتورسازی ایران نیز منفی خوردند. همچنین روز گذشته طی 11هزارو682 نوبت معاملاتی، 147میلیون‌و951هزار سهم به ارزش 16میلیاردو444میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و تا پایان معاملات روز گذشته ارزش این گروه بورسی بالغ‌بر 13هزار‌و318میلیاردتومان شد. این در حالی است که بورس تهران همچنان شاهد نوسان غیرمنتظره قیمت‌هاست و معامله‌گران یک روز افزایش فزاینده قیمت‌ها را تجربه می‎کنند و روز دیگر با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو هستند.

  نوسانات غیرمنتظره همچنان ادامه دارد
در روزهای گذشته دیدیم شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شد و در برخی روزها سقوط غیرمنتظره‌ای داشت. در این هفته نیز روزهایی قیمت‌ها آن‎چنان بالا رفتند که شاخص‌کل با کانال‌شکنی‌های پی‎درپی روبه‌رو شد و درمقابل، روزهایی نیز چنان قیمت‌ها کاهش یافت و نماد رسمی بازار بیش‌از یک‎هزار واحد افت را تجربه کرد. روز گذشته نیز با افت قیمت در بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز، شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی با افت ۴۵۰واحد روبه‌رو شد و به رقم ۱۳۰هزارو۴۸۶واحدی رسید. همچنین ارزش‌کل معاملات روز گذشته بورس تهران در حالی به بیش‌از 352میلیارد‌تومان نمایش داده شد که ناشی‌از دست‌به‌دست شدن بیش از یک‌میلیارد‌و151میلیون سهم و اوراق‌مالی قابل‌معامله طی 90هزارو941 نوبت دادوستد بود.

  قطع همکاری سیستم بانکی بین‎المللی با بانک‎های ایرانی
افزایش ریسک‎های سیستماتیک کشور و بازگشت تحریم‎های بین‎المللی در افت‎وخیز فراوان بورس تهران بسیار تاثیرگذار بوده است. همچنین از زمان خروج آمریکا از برجام، سیستم بانکی بین‎المللی همکاری خود را با بانک‎های ایرانی تقریبا قطع کرده و هنوز مشخص نیست ارز حاصل از صادرات قرار است چگونه به کشور وارد شود. این در حالی است که بهای تمام‎شده صنایع با افزایش نرخ ارز رشد می‎کند و از این‌پس، هزینه‎های سربار و هزینه‎های انرژی و نیروی انسانی با گران‎شدن ارز افزایش پیدا می‎کند. این موضوع بر فروش شرکت‎ها و سودآوری آن‎ها تاثیر مستقیم و بالایی می‎گذارد و عملکرد آن‎ها را در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می‎دهد. براین‌اساس، به‌نظر می‎رسد روند الاکلنگی بورس تهران همچنان ادامه پیدا کند. حال باید دید واکنش سهامداران و فعالان بازار سرمایه به این روند بازار چگونه خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =