بورس تهران این روزها تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز، نوسانات زیادی را تجربه کرده است و این موضوع به صنایع تاثیرگذار بورس سرایت کرده است و آن‎ها روند سینوسی را نیز تجربه کرده‎اند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، بورس تهران این روزها تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز، نوسانات زیادی را تجربه کرده است و این موضوع به صنایع تاثیرگذار بورس سرایت کرده است و آن‎ها روند سینوسی را نیز تجربه کرده‎اند. حال باید دید این سیر تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. از‌سوی‌دیگر، برخی کارشناسان معتقدند با ادامه روند فعلی ممکن است بعضی شرکت‎ها از این ناحیه ضربه بخورند که همچنین باید دید آن‎ها چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. در این بین، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه، از روزهای اوج خود فاصله گرفته است و حال باید دید آیا دوباره روزهای خوش این صنعت بورسی تکرار خواهد شد یا خیر.

  سایه روابط بین‎الملل بر وضعیت خودرویی‎ها
روابط بین‎الملل بر وضعیت شرکت‎های بورسی که شرکت‎های خودرویی نیز جزئی از آن هستند در بازار بورس بسیار تاثیرگذار است، چنان‌که طی دو‌سال گذشته نیز موفقیت‎های دولت در جریان برخی همکاری‎ها و قراردادهای خودرویی موجب رشد تولید و کاهش بهای تمام‎شده گروه خودرویی شد. ازسوی‌دیگر، با خروج آمریکا از برجام، شرکت‎های اروپایی که در ظاهر حامی برجام بودند از همراهی با ایران پا پس‌کشیدند و این جریان در ارسال و تامین برخی قطعات اصلی و واردات بعضی تجهیزات برای تولید خودروهای مونتاژی مشکلاتی را برای خودروسازان ایجاد کرد، تاحدی‌که هم‎اکنون شرکت‎های خودروساز با شرایط بسیار سختی در تولید روبه‌رو شده‎اند و تحویل بسیاری از خودروها نیز با تاخیر همراه است.

  گروه خودرویی؛ متاثر از حذف ارز دولتی و کمبود مواد اولیه 
نکته قابل‌توجه در دادوستدهای گروه خودرویی این است که این گروه به بسته جدید ارزی دولت واکنش خوبی نشان نداد و در روزهای ابتدایی رونمایی از این بسته، روند نزولی را طی کرد. زیرا مهم‎ترین محور این بسته یعنی حذف ارز دولتی بخش تولید، شوک بزرگی به خودروسازان و قطعه‎سازان وارد کرد. اما در روزهای بعد از آن باتوجه به شنیده شدن اخباری مبنی‌بر آزادسازی قیمت خودرو شاهد پالس‌های مثبت برای رشد ارزش سهام در این گروه بودیم. همچنین باید به این نکته اذعان کرد تکلیف صنعت خودرو با افزایش هزینه‌ها از محل واردات و همچنین افزایش هزنیه از محل محصولات مورداستفاده در تولید خودرو ازجمله فلزات و مواد پتروشیمی هنوز مشخص نیست و این موارد می‎توانند باعث ایجاد روند نزولی بر سهام خودرویی‎ها شوند.

  سهامداران منتظر رشدهای خیره‎کننده سال‎های گذشته نباشند
درحال‎حاضر دو مساله اصلاح قیمت‎ها در گروه خودرویی متناسب با شرایط کنونی و کشش قیمتی در صنعت خودرو، محل بحث‌وبررسی است. با‌این‌حال، گروه خودرویی ضمن این‎که در حال رشد از کف قیمتی بوده با تردیدهایی نیز روبه‌رو است. درنهایت می‎توان گفت، سهامداران جاده‎مخصوصی‎ها باید خود را برای ادامه همین روند آماده کنند و نباید انتظار رشدهای خیره‎کننده را که خودروسازان در سال‎های گذشته رقم زدند، داشته باشند. حال باید دید درنهایت خودرویی‎های بورس در سال جاری به کدام سو حرکت خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =