مسافر ایرانی

تا قبل از این که آن بلا را سرم بیاورند، واقعا تصور می‌کردم از سر خوش‌شانسی برنده یک تخفیف ویژه شده‌ام اما بعد متوجه شدم که آن‌ها برای کوچک‌ترین خدمات درخواست هزینه می‌کنند...

چندی پیش، یکی از خوانندگان محترم «دنیای خودرو» در پیامی نسبت به هزینه‌هایی اضافی که ایرلاین‌های بین‌المللی در پروازهای ارزان‌تر خود دریافت می‌کنند، اعتراض کرده و درخواست داشت این موضوع را پیگیری کنیم. به ادعای این مسافر، او برای بلیت پرواز خود در مسیر بلغارستان (سوفیا) - پرتغال (لیسبون)، چیزی در حدود 89دلار هزینه کرده اما در نهایت با فاکتوری بالغ بر 126.5دلار مواجه شده است.

او می‌گوید اگر کلاس پروازی دیگری انتخاب می‌کرد، قطعا هزینه‌اش کمتر از رقم فعلی پیش‌بینی می‌شد. از این رو، بر آن شدیم تا با محاسبه هزینه این پرواز و هزینه‌های درون‌پروازی و درون‌فرودگاهی آن، به بررسی دقیق این ادعا بپردازیم. نتیجه را در ادامه می‌خوانید.

مسافری که فریب خورد!

این مسافر در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای خودرو» می‌گوید: «من به بیش‌از 30 کشور دنیا پرواز داشته‌ام و واقعا تصورش را هم نمی‌کردم به این شکل فریب بخورم. از آنجا که نمی‌خواستم برای این سفر هزینه زیادی کنم، تصمیم گرفتم از یک شرکت هواپیمایی ارزان‌تر (WizzAir) استفاده کنم. نکته قابل‌توجه اینجاست که این شرکت هواپیمایی در تمامی سایت‌های فروش بلیت، ارزان‌ترین قیمت‌ها را ارائه کرده بود. قیمت بلیت و تمامی هزینه‌های پرواز در حدود 89دلار عنوان شده بود. تا قبل از این که آن بلا را سرم بیاورند، واقعا تصور می‌کردم از سر خوش‌شانسی برنده یک تخفیف ویژه شده‌ام اما بعد متوجه شدم که آن‌ها برای کوچک‌ترین خدمات درخواست هزینه می‌کنند.»

هزینه مدیریت

وی ادامه می‌دهد: «همانند همه جای دنیا، به دلیل این که بار و چمدان‌هایم بیش از 23کیلوگرم وزن داشتند، 63دلار هزینه متقبل شدم. هزینه بعدی، «هزینه مدیریت» بود؛ هزینه‌ای 18.5دلاری که اصلا نمی‌دانم به چه دلیلی از ما گرفته شد.»

هزینه‌های ریز و درشت

این مسافر تصریح می‌کند: «باید یاد بگیریم هر چیزی قانونی دارد، قوانینی که ممکن است با آن‌ها آشنا نباشیم. این نکته را می‌گویم تا خوانندگانی که با آن آشنا نیستند بدانند. قانون طلایی شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌ این است که باید ساعت‌ها پیش از پرواز برای ورود به فرودگاه و انجام عملیات Check-In اقدام کنید، در غیراین‌صورت باید هزینه‌ای در حدود 34دلار متقبل شوید. متاسفانه این هزینه هم بر گردن ما افتاد تا هزینه‌های نهایی از آنچه که تصور می‌کردیم، فراتر برود. از نظر من، این هزینه‌تراشی‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این را می‌دانم که این شرکت‌ها برای کاهش اپراتورهای خود در فرودگاه‌ها دست به چنین اقدامی می‌زنند اما این را متوجه نمی‌شوم چرا مسافری که پیشاپیش هزینه حمل چمدان‌ها را پرداخت کرده و در هر صورت باید از گیت‌های Check-In عبور کند، باید این هزینه‌ها را متحمل شود. به نظرم، این هزینه‌تراشی صرفا برای کسب درآمد بیشتر است.»

او که از تعریف این روند و مضحک بودن هزینه‌ها خنده‌اش گرفته، در ادامه توضیح می‌دهد: «فکر می‌کردم هزینه‌تراشی‌ها دیگر تمام شده و سوار هواپیما شدم اما متوجه شدم تازه اول داستان است. از آنجا که چک کردن چمدان‌ها و حمل آن‌ها زمان زیادی گرفت، دیگر وقت نکردم برای داخل هواپیما نوشیدنی یا مواد خوراکی تهیه کنم و به سرعت به سمت هواپیما رفتم. پرواز 4 ساعته بود و به‌شدت احساس گرسنگی می‌کردم، یک سوپ و ساندویچ سفارش دادم که هزینه‌اش 8دلار شد و انصافا در میان تمامی ایرلاین‌هایی که با آن‌ها سفر کرده بودم، چنین قیمتی را ندیده بودم. دو ساعت بعد که تشنه‌ام شد، متوجه شدم درون هواپیما آب آشامیدنی وجود ندارد! مگر چنین چیزی ممکن است؟ مجبور شدم برای یک بطری آب، 3 دلار پرداخت کنم. واقعا هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که برای یک پرواز 89 دلاری، بیش از 126 دلار هزینه کنم!»

بررسی «دنیای خودرو»

بررسی‌های خبرنگار «دنیای خودرو» نشان می‌دهد که این مسافر ایرانی تنها کسی نبوده که توسط این شرکت متحمل هزینه‌های سنگین اضافی شده است.

وِید شِپِرد، نویسنده یکی از مجلات معتبر گردشگری آمریکا در این مورد می‌نویسد: «من هم چوب هزینه‌تراشی‌های WizzAir را خورده‌ام. 17نفر از 60مسافر این شرکت هواپیمایی نسبت به هزینه‌های مازاد و آزاردهنده اعتراض داشتند.»

همچنین، یکی دیگر از نویسندگان حوزه گردشگری در آمریکا، در یکی از مطالب خود می‌نویسد: «در حالی که تعداد چمدان‌ها و چیزهایی را که به همراه داشتیم در نرم‌افزار موبایل این شرکت هواپیمایی ثبت کرده بودیم، به دلیل مشکلات فنی آن، در نهایت مجبور به پرداخت هزینه مجدد شدیم.»


به گزارش خبرنگار «دنیای خودرو»، سیستم اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی ارزانی چون WizzAir، RyanAir و Sprit Airlines، اساسا بر پایه همین هزینه‌های جانبی تنظیم و تدوین شده است. این شرکت‌ها در سال گذشته به ترتیب 39، 27 و 26درصد افزایش درآمد خالص داشته‌اند. 

مراقب باشید

نکته نهایی در این مورد این است که بیشتر مراقب هزینه‌های پروازی خود باشید و با دانش کامل از کلاس‌های پروازی مختلف استفاده کنید تا همانند این هموطن عزیزمان دچار هزینه‌های کوچک و بزرگ اضافی نشوید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریبرز TH ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 0
    نه فقط ایرلاین بلکه آژانس هواپیمایی خودمون از این ها دل دارند نمونه اش آژانس ایران گشت .پیشنهاد میکنم از خیابون مطهری در نشید چون آژانس اونجاست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =