سرویس مدارس

طبق آمارها 90درصد جابه‏ جایی دانش آموزان با سرویس‏ مدارس، ضابطه‌مند نیست و تنها 10درصد دانش‌آموزان براساس ضابطه‏ ها و قانون اعلام‌شده در تهران از سرویس‏ها بهره‏ مند هستند.

در آستانه بازگشایی مدارس و شروع سال جدید تحصیلی، شورای‌شهر قصد دارد سرویس‏ مدارس را سامان بدهد. البته اگر شهرداری تهران به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل دست بجنباند و سریع‏تر لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‏ آموزان را برای تصویب به شورا ارائه دهد.

طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه ایمنی حمل‌ونقل دانش‌آموزی خردادماه امسال به‌صورت یک فوریت در شورای شهر به تصویب رسید تا حمل‌ونقل در این بخش از پایتخت سروسامان بگیرد.

طبق آمارها 90درصد جابه‏ جایی دانش آموزان با سرویس‏ مدارس، ضابطه‌مند نیست و تنها 10درصد دانش‌آموزان براساس ضابطه‏ ها و قانون اعلام‌شده در تهران از سرویس‏ها بهره‏ مند هستند. این بی‌قانونی حتی سبب آسیب به دانش‌آموزان و فوت آنها نیز شده است اما آنچه در این میان دیده می‌شود، عدم همکاری شهرداری و به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل آن برای ضابطه‏ مند شدن این هدف است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این‌مورد به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «متاسفانه هنوز لایحه‌ای در مورد حمل‌ونقل ایمن دانش‌آموزان از سوی شهرداری ارائه نشده است. اساسا از ابتدا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح و ساماندهی سرویس‏ مدارس موافق نبود و با آن مخالفت کرد اما این به‌معنای تعلیق طرح از سوی شورای شهر نیست. اکنون سازمان تاکسی رانی شهرداری تهران با برخی نهادهای ذی‏ربط مانند استانداری تهران و سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران جلساتی در این مورد داشته و اقداماتی در حال انجام است.»

محمد علیخانی ادامه می‏دهد: «درمورد سرویس‏ مدارس شهر تهران ضوابط بسیاری وجود دارند، ولی درصدد هستیم قانون یکپارچه و جامعی دراین‌خصوص در شورای شهر مصوب کنیم تا حمل‌ونقل دانش‌آموزان در تهران صددرصد ضابطه ‏مند باشد.»

اما مدیریت شهری تهران تنها نهادی نیست که سعی در ضابطه‏مند کردن سرویس‏ مدارس دارد، آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان ذی‏نفع موضوع در این خصوص وارد عمل شده و قوانینی را مصوب کرده است.

در دستورالعمل اجرایی آیین‏نامه حمل‌ونقل دانش‏آموزان که مورد بازنگری قرار گرفته، تاکید شده است، چنانچه راننده ناوگان دانش‏آموزی مرتکب بیش‌از دو تصادف و مقصر تشخیص داده شود یا بیش‌از سه بار مرتکب تخلفات سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف‌به‌چپ، عدم رعایت حق‌تقدم، عبور از چراغ‌قرمز و عبور از محل ممنوع شود، گواهی صلاحیت وی یک‌سال ضبط خواهد شد.
در این آیین‌نامه، افرادی به‌عنوان مراقبان سلامت در نظر گرفته شده‌اند و طبق شرایطی جهت حفاظت از دانش‏آموزان درمقابل حوادث احتمالی،کمک به سواروپیاده شدن و عبور از خیابان و کمک‌به رانندگان در ناوگان دانش‏آموزی اتوبوس، مینی‏بوس و ون حضور خواهند داشت.

مراقبان در مدارس دخترانه الزاما باید بانو و در مدارس پسرانه به جز مدارس ابتدایی باید مرد باشند. 

سال گذشته در کشور، یک‌میلیون‌و300هزار دانش ‏آموز در حوزه شهری و 400هزار دانش ‏آموز در مناطق روستایی از سرویس مدارس  استفاده کردند. آمار امسال استفاده‌کنندگان از سرویس‌ مدارس نیز پس‌از تکمیل ثبت‏ نام‏ها در شهریور مشخص می‏شود. براساس آمار سال95، 15دانش ‏آموز در سرویس‌ مدارس به‌دلیل ایمن نبودن وسایل فوت کردند. به ازای هر فوتی 3‌نفر نیز مصدوم شدند.

به‌گفته شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران سرویس‏ مدارس غیرایمن هستند و رانندگان آن آموزش‏های لازم را ندیده ‏اند. تاکسیرانی تنها یک‌درصد سرویس مدارس را پوشش می‏دهد.

علیخانی نیز در این مورد می‌گوید: «در طرحی که در شورای‌شهر تهران با رأی اعضای به تصویب رسید، مطالعه و بررسی در مورد سرویس‌ مدارس در اولویت قرار گرفته است. ایمن کردن حمل‌ونقل دانش‌آموزان در تهران ضروری است، سازمان تاکسیرانی هم به‌عنوان متولی اصلی این موضوع با این طرح موافق بوده و در حال تهیه ضوابط این موضوع است تا بعد از تصویب در شورای شهر در تهران عملیاتی شود.»

شورای شهر تهران سعی در ضابطه‌مند کردن سرویس‏ مدارس دارد حتی اگر اصلی‌ترین معاونت شهرداری در این مورد پای کار نباشد. به‌گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، شورا به‌عنوان نهاد نظارتی درخصوص عدم همکاری معاونت حمل‌ونقل بارها تذکراتی را به شهرداری و شهردار داده است. این گونه نیست که معاونت حمل‌ونقل، مصوبات شورای شهر را متوقف کند و آنها را عملیاتی نکند، زیرا  این رفتار برای شهرداری و این معاونت تبعاتی درپی دارد.»

حال باید دید شورای‌شهر در مدت یک‌ماه باقیمانده تا بازگشایی مدارس در نبود معاونت حمل‌ونقل چقدر در ساماندهی سرویس های مدارس موفق خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =