تایر خودرو

تغییر سایز تایر و به‌اصطلاح اسپرت کردن رینگ‌های خودرو، یک کار رایج بین دارندگان خودرو به‌ویژه راننده‌های جوان است.

به گزارش «اخبار خودرو​»، اگرچه تایرهای پهن‌تر تا حدودی به زیباتر شدن ظاهر خودرو کمک می‌کنند اما استفاده از یک تایر پهن‌تر بدون‌توجه به اصول و معیارهای انتخاب تایر یک اقدام کاملا اشتباه است. زیرا پهن کردن لاستیک خودرو اصول و قوانین خاص خود را دارد و باید پیش‌از هر اقدامی به این قواعد توجه کرد.

اگر قصد دارید برای خودرویتان از تایر پهن‌تر از سایز استاندارد آن استفاده کنید،  ارتفاع تایر جدید باید دقیقا مانند ارتفاع تایر قبلی باشد تا ویژگی‌های مرکز ثقل خودرو حفظ شود، سرعت‌شمار و کیلومترشمار عدد درستی را نشان بدهند و ECU و ABS  نیز به‌درستی عمل کنند. اگر بخواهیم با ثابت نگاه داشتن ارتفاع، پهنای تایر را افزایش دهیم، نسبت منظرتایر (نسبت ارتفاع مقطع تایر به‌عرض مقطع آن یا همان رقم دوم در مشخصات تایر) کاهش خواهد یافت. 

برای نمونه تایر استاندارد خودروی سمند سایز 185/65R15 است که می‌توان آن را با سایز 205/60R15 جایگزین کرد. 

راحت‌ترین راه برای اطمینان از این موضوع مقایسه تایر جدید با تایر قبلی خودرو پس از رینگ کردن و باد زدن است.  همچنین  باید اطمینان یافت تایر پهن‌تر به گلگیر خودرو گیر نمی‌کند. همیشه استفاده از دفترچه راهنمای خودرو بهترین و مطمئن‌ترین روش برای انتخاب صحیح تایر برای آن خودرو است. 

به‌رغم تمام موارد یادشده تغییر سایز و استفاده از تایرهای پهن‌تر برای خودرو، منجر به افزایش فشار به پیشرانه و قطعات انتقال نیرو و درنتیجه افزایش مصرف سوخت می‌شود. تایرهای پهن همچنین نسبت‌به نمونه‌های معمولی قیمت بالاتری دارند و استفاده از آنها ممکن است مستلزم تغییر سایز رینگ و تحمیل هزینه مضاعف به مصرف‌کننده شود.

درنهایت شما به‌عنوان مالک خودرو باید تصمیم بگیرید بین قیمت بالا و راحتی کمتر  و زیبایی احتمالی ناشی‌از استفاده از تایر پهن و فرمان‌پذیری بیشتر،  کدام‌یک را انتخاب کنید. جدول تبدیل سایز تایر خودروهای سواری جهت آگاهی مصرف‌کنندگان به پیوست نمایش داده شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معین IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    مـــمنون از اطلاعات مفیدتون...♥✔

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =