سی‌کی‌دی

وقتی یک محصول مشخص از یک کارخانه را بررسی می‌کنیم، به‌عنوان‌مثال یک خودروی چینی که در حال مونتاژ در کشور است، مشاهده می‌شود قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) آن با امکانات مساوی اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 

به گزارش «اخبار خودرو​»، از دیدگاه یک فعال بازار خودرو، واردات سی‌کی‌دی سیاست کاهش مصارف ارزی دولت را تامین نمی‌کند. مدیرعامل شرکت نگین‌خودرو با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشخص از یک کارخانه را بررسی می‌کنیم، به‌عنوان‌مثال یک خودروی چینی که در حال مونتاژ در کشور است، مشاهده می‌شود قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) آن با امکانات مساوی اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 
جمشید حسینی افزود: در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به‌صرفه‌تر بوده و اگر قرار به مدیریت ارزی است، آیا واردات خودرو به‌صورت سی‌کی‌دی هدررفت ارزی ندارد؟ 
وی به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت به‌طور متوسط حدود ۱۵۰درصد قیمت هر خودرو از واردات درآمد دارد. این رقم شامل درآمدهای مستقیم مانند سود و عوارض گمرکی و غیرمستقیم مانند اسقاط خودرو، هزینه‌های شماره‌گذاری، دو مورد فیش 10درصد، ارزش‌افزوده و سایر هزینه‌های واردات است، در‌حالی‌که در سی‌کی‌دی حداکثر این درآمدزایی برای دولت  15تا40درصد است، پس با توقف روند واردات، دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می‌کند و هم از بعد درآمدزایی. وی تصریح کرد: این موضوعات غیر از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر هستند، وقتی تمام سیاست‌های دولت در بخش خودرو را درکنار هم قرار می‌دهیم، درک این موضوع سخت است آنها کاری را انجام می‌دهند که هم ارزبری بیشتری دارد و  هم درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می‌کند. شاید دولت بحث اشتغال را مطرح کند اما آیا در واردات خودرو اشتغال نداریم؟  طبق آمار رسمی انجمن واردکنندگان، تعداد افراد شاغل در صنعت واردات برابر با ٢٥٠٠٠نفر بوده و در حالی‌که سهم واردکنندگان رسمی ٥درصد از کل سهم بازار خودرو است. حسینی با اظهار تاسف از سیاست‌های اتخاذشده طی دوسال گذشته در حوزه واردات تاکید کرد تا چندماه آینده تمام نمایندگی‌های رسمی با سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در حوزه خدمات پس از فروش انجام دادند، تعدیل نیروی بالای ٦٠درصد خواهند داشت  و تمام شرکت‌ها در این حوزه برای بقا مبارزه خواهند کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسام عابدی AE ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    1 0
    لطفا یک مصاحبه هم با ایشون در مورد تحویل های قطعی رنو بدید تا بدونیم چکاره ایم
  • مهدی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    1 0
    شما اول به تعهدات خودت با اوون شرکت ... مشخص کنید بعدش از دولت انتقاد کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =