تصادف

به‌گفته یک نماینده مجلس دلیل تصادفات، رانندگی فقط خودروسازی کشور نیست، بلکه فرهنگ نادرست رانندگی و جاده ‏های حادثه‌خیز هم نقش چشمگیری دارند.

گروه اجتماعی: «حوادث رانندگی شایع‏ترین علت مرگ سنین زیر 30سال است و قوه مصممی برای جلوگیری از ساخت برخی خودروها وجود ندارد.» این بخشی از گفته‏ های وزیر بهداشت است و او ابراز امیدواری کرده روزی خودروسازان منصفی وجود داشته باشند تا خودروهای استاندارد بسازند. به‌گفته یک نماینده مجلس دلیل تصادفات، رانندگی فقط خودروسازی کشور نیست، بلکه فرهنگ نادرست رانندگی و جاده ‏های حادثه‌خیز هم نقش چشمگیری دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  در سال‏های گذشته آمار بالای تصادفات رانندگی که باعث مرگ و معلولیت ایرانی‏ها می‏شود، بارها ازسوی مسئولان مورد اعتراض قرار گرفته و صدای وزیر بهداشت را هم درآورده است. در تازه‏ترین واکنش دو روز قبل دکتر سیدحسن هاشمی در افتتاحیه دومین همایش پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی، از صنعت خودرو و جاده‏ها که باعث آماری بالای مرگ‌و‌میر در کشور هستند، انتقاد کرده و گفته است بیشترین گروه سنی که در جاده‏های کشور دچار سانحه می‏شوند بین 15تا30 سال دارند، یعنی افرادی‌که در سن مولد قرار داشته و می‌توانند برای جامعه کارآیی بسیاری داشته باشند. 

هاشمی از خودروسازی ایراد گرفته و گفته است: «صنعت خودرو به مردم ظلم می‏کند اما از آنجاکه جان انسان‏ها ارزش اندکی دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد. در مجلس و دولت در این رابطه زیاد صحبت شده است اما قوه مصمم و قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، متاسفانه در کشور وجود ندارد.»‏ وی ابراز امیدواروی کرد روزی خودروسازان خودروهای استاندارد تولید کنند.

وزیر بهداشت از وضعیت جاده‏های کشور هم ایراد گرفته و گفته است: «اغلب حوادث جاده‏‏ای در نقاط حادثه‌خیز جاده‏‌ها اتفاق می‌افتند و تکرار می‏شوند اما به‌نظر می‏رسد اراده‏‏ای وجود ندارد تااین نقاط حادثه‌خیز یک‏بار برای همیشه اصلاح شوند چه زمانی که کشور پولدار بوده و چه در شرایطی که پول اندکی دراختیار دارد.»

دلیل تصادف فقط خودرو نیست

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره پیگیری مجلسی‏ها برای کیفیت خودروهای داخلی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «در مجلس از دور چهارم همیشه وضعیت خودروسازی کشور در قالب تحقیق‌وتفحص، کیفیت و استاندارد خودرو و موارد دیگر مطرح بوده است. 

به‌مرور و با افزایش دوره‏های مجلس بحث نظارت بر خودروسازی نیز مطرح شده اما کمترین اتفاق در این بخش افتاده بدین معنا که نظارت کامل بر کیفیت خودروهای داخلی وجود نداشته است. در این دوره هم مباحث مختلفی درباره خودروسازی داخلی مطرح شده و در‌حال‌حاضر هم مطرح است اما هر بار با بیان کلمه «وضعیت‌موجود» که مانعی برای انجام کارهای اساسی بوده، همچنان  این مشکلات باقی مانده‌اند.»

این نماینده مجلس با اشاره به این که موضوع کمیت و کیفیت تولید خودروهای داخلی در مجلس مطرح است، توضیح داد: «در سال‏های گذشته کیفیت خودروهای داخلی بهتر از گذشته شده است و خودروهای باکیفیتی تولید شده است. اما در مورد خودروی پراید که براساس آمار بیشتر کشته‏های حوادث رانندگی هم با این خودرو است، مشکل قانونی وجود ندارد و قرار بود تا سال 95 تولید آن متوقف شود ولی مشکل در اجرا و نظارت است.»

باستانی به صحبت‏های وزیر بهداشت هم اشاره و تاکید کرد: «دلیل تصادفات رانندگی فقط صنعت خودرو کشور نیست، بلکه فرهنگ نادرست رانندگی و جاده‏های حادثه‌خیز هم نقش چشمگیری دارند. بنابراین برای کاهش آمار بهتر است علاوه‌بر بالابردن کیفیت خودروهای داخلی، فرهنگ رانندگی نیز توسط رسانه‏ها و خانواده ارتقا پیدا کند و جاده‏ها ایمن‏سازی شوند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =