قیمتهای جدید بلیط هواپیما

اگرچه از روز گذشته قیمت‌های جدید بلیت به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده اما در عمل بلیت‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتری فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال، نرخ تعیین شده بلیت پرواز تهران - کیش 510 هزار تومان است ‌اما در حال حاضر قیمت این بلیت به 965‌هزار تومان رسیده است

به گزارش «اخبار خودرو​»، چندی بود که از بند کسالت آزاد شده بود و روزگار به خوشی می‌گذراند. فکرش را نمی‌کردیم انقدر کم‌ تاب و توان باشد، اما بسیار زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم پاهایش سست شد و به زانو افتاد. دستش را که بگیری، متوجه فشار پایینش می‌شوی؛ همچنان نبضش می‌زند تا کور سوی امیدی در میان این همه نشانه تاریک، همچنان به آینده امیدوارمان کند اما خودش هم خوب می‌داند با شرایط موجود شانس چندانی برای تمام‌قد ایستادن ندارد. صنعت هوایی را می‌گویم، همان صنعتی که این روزها هر سایت و رسانه خبری مکتوب و غیرمکتوبی را باز کنید، بدون شک در صفحه اول آن طعنه و تشری درموردش به چشم می‌خورد. آن‌قدر گرمی و سردی روزگار چشیده که باز هم بتواند در برابر موج سهمگین جدیدی که برای چندمین بار قصد شکستن کمرش را دارد، مقاومت کند اما ای کاش سرنوشتش صرفا در دستان خودش بود. کاش می‌توانست برای این مقاومت طاقت‌فرسا فقط به پاهای خود تکیه کند، حتی اگر قرار بود شکستی مهلک در پیش‌رو داشته باشد. کاش عضلاتی که این روزها باید سپر بلایش می‌شدند و پشت به پشت هم می‌دادند تا بر زانو ننشیند، تنها فکر خود را نمی‌کردند. عرصه را تنگ‌تر و سخت‌تر از این که هست نمی‌کردند. اما باز هم امیدوارم؛ امید دارم که این خسته از پای درآمده، باز هم راست‌قامت خواهد ایستاد و پرنده‌های کاغذی خود را هوا خواهد کرد.

ابلاغ نرخ جدید

این روزها قیمت سرسام‌آور بلیت هواپیما که گاه سه تا چهار برابر قیمت معمول به فروش می‌رسد، موجب شده تا سفرهای هوایی به میزان چشمگیری کاهش باید، به‌طوری که به گواه بسیاری از خلبانان و مهمانداران، در دو هفته گذشته، کمتر هواپیمایی را می‌شد پیدا کرد که با ظرفیت بیش از 50درصدی خود پرواز کرده باشد. حواشی و اعتراضاتی که در پی تاخیر و لغو گسترده پروازها در سطح فرودگاه‌ها به‌وجود آمد، موجب شد تا شخص رئیس جمهور و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با ورود فوری به این موضوع، در پی حل آن برآیند. بر همین اساس، روز شنبه سازمان هواپیمایی کشوری با ارائه فایلی 8صفحه‌ای، نرخ پروازهای مصوب داخلی تا پایان مهر ماه را به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد تا هفته‌ها نابسامانی رو به پایان برود اما همین تصمیم نیز اعتراضاتی را با خود به همراه داشته است.

پایگاه خبری سازمان هواپیمایی کشوری در این خبر به‌نقل از مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرده بود: «شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند با وجود آزادسازی نرخ‌ها به‌منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی نرخ‌های مشخصی را برای انجام پروازهای داخلی‌شان نهایی کنند و تا پایان مهر ماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکنند.»

وی با بیان این‌که نرخ جدید پروازها تا ساعات آینده روی سایت شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، توضیح داد: «طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته نرخ پرواز تهران ــ اصفهان 290هزار تومان، تهران ــ‌ شیراز 380هزار تومان، تهران ــ مشهد 390هزار تومان، تهران ــ کیش 510هزار تومان و تهران ــ بندرعباس 540هزار تومان تعیین شده است.»

به‌گفته وی، این نرخ‌ها سقف مجاز قیمت بلیت پروازها به‌شمار می‌رود و در صورت عدم کشش بازار و تصمیم‌گیری شرکت‌های هواپیمایی امکان پایین آمدن آن نیز وجود دارد، اما قطعا هیچ شرکتی اجازه ندارد بیشتر از این قیمت بلیت‌فروشی کند.

وی با ابراز این‌که کاهش تعداد مسافران حاصل از افزایش نرخ بلیت قطعا برای ایرلاین‌ها اتفاق به‌صرفه‌ای به‌شمار نمی‌رود، تاکید کرد: «با وجود تمام فشارهای بین‌المللی که تامین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران را با دشواری‌های فراوان مواجه می‌کند و به‌رغم این‌که با سیاست‌های جدید ارزی شرایط برای تامین نیازهای شرکت‌ها بسیار دشوارتر از گذشته شده است، ایرلاین‌های داخلی تصمیم گرفته‌اند با همراهی با سیاست‌های دولت، نرخ‌های مشخصی را تعیین کنند و به آنها پایبند باشند.»

همزمان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اعلام این‌که در جلسه‌ای که (شنبه 3 شهریور) بین مسئولان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان مهر تعیین شد و هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ها بلیت بفروشد، گفت: «نرخ بلیت در مسیر تهران ــ چابهار هم 640، تهران ــ تبریز 310 و تهران ــ عسلویه 490 هزار تومان است.»  مرتضی دهقان افزود: «این نرخ‌ها سقف مجاز قیمت بلیت پروازهاست.»

گران‌تر از دیروز

بررسی نرخ‌های جدید بلیت پروازهای داخلی حاکی از آن است که به‌جز چند مسیر، نرخ بلیت سایر مسیرها نه‌تنها کاهش نیافته بلکه نسبت به دوران پس از آزادسازی و حتی نابسامانی هفته‌های اخیر افزایش یافته است، به‌عنوان مثال بلیت پرواز تهران ــ چابهار در قیمت‌گذاری جدید 640‌هزار تومان تعیین شده است، حال آن‌که نرخ این مسیر پروازی پس از آزادسازی قیمت‌ها در سال 94 حدود 540‌هزار تومان بود. در هفته‌های اخیر قیمت بلیت مسیر مذکور به 650 هزار تومان افزایش یافته بود، در واقع سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری شرکت‌های هواپیمایی حدود 1.6‌درصد از نرخ این مسیر پروازی را کاهش داده‌اند.

یا در موردی دیگر، نرخ بلیت پرواز تهران ــ قشم 560  ‌هزار تومان تعیین شده است؛ قیمت این مسیر پروازی پس از آزادسازی 420‌هزار تومان بود که طی سه سال سپری شده آزادسازی به حدود 510‌هزار تومان (در روزهای گذشته) افزایش یافته بود. نرخ جدید بلیت در مقایسه با نرخ قبلی حدود 10‌درصد افزایش یافته است.

در مسیر پروازی تهران ــ کیش نرخ بلیت پس از آزادسازی قیمت‌ها به حدود 500‌هزار تومان افزایش یافته و طی روزهای گذشته به رکورد یک میلیون تومان هم رسیده بود. در قیمت‌گذاری جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت این مسیر پروازی 510هزار تومان تعیین شده است، قیمتی که عملا چراغ سبز افزایش قیمت برای شرکت‌های هواپیمایی در این مسیر پرتقاضا به‌شمار می‌رود. همچنین در مسیر تهران ــ عسلویه قیمت بلیت 490هزار تومان تعیین شده که از نرخ بلیت پس از آزادسازی حدود 40هزار تومان بیشتر است.

پایبند نبودن ایرلاین‌ها

اگرچه از روز گذشته قیمت‌های جدید بلیت به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده اما در عمل بلیت‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتری فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال نرخ تعیین شده بلیت پرواز  تهران-کیش 510هزار تومان است، ‌اما در حال حاضر قیمت این بلیت 965‌هزار تومان است.

در موردی دیگر، نرخ بلیت پرواز تهران-بندرعباس از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی 540‌هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که به هیچ عنوان نمی‌توان با این قیمت بلیت مذکور را تهیه کرد. نرخ کنونی بلیت این مسیر پروازی آن هم به صورت سیستمی و نه چارتری 999‌هزار تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =