معاینه فنی

خط‌ نشان‏ های مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باتوجه به سوابق قبلی که فاصله حرف‌وعمل‏ چندان طولانی نبوده، شاید این بار هم عملی شود و هیچ چشم‌پوشی بر خودروهای فاقد معاینه‌فنی اعمال نشود.

به گزارش «اخبار خودرو»، طبق قرار قبلی از ابتدای مهرماه هیچ خودرویی بدون معاینه‌فنی، حق تردد در تهران را نخواهد داشت و این دستور شامل حال ادارات دولتی نیز می‏شود. نظارت این‌بار قرار است به‌صورت 24ساعته و از اول آبان‌ماه و در تمام شهر باشد، برخلاف دوره پیشین که دوربین‏ ها تنها محدوده طرح ترافیک را رصد دقیق‏ تری می‏ کردند. البته در این میان هنوز وضعیت موتورسیکلت‏ها و معاینه‌فنی‏ آنها مشخص نیست. موتورهایی که بیشترین آلاینده را تولید می‏کنند اما شرایطی برای انجام معاینه‌فنی ندارند.

وضعیت هوای تهران و در حالتی واقع‌بینانه ‏تر کل کشور چنان وخیم است که بر هیچ کس به‌خصوص مسئولان پوشیده نیست. الزام و تشدید نظارت‌بر خودروها و موتورسیکلت‏ها به‌عنوان اصلی ‏ترین منابع تولید آلاینده و ذرات معلق هوا یکی از راهکارهایی بود که این سال‌ها در حال پیگیری است. در این میان بیشترین مراجعه از سوی مردم عادی بوده اما نهادها و ارکان دولتی چندان زیر بار اجرای این قانون نمی‏ رفتند به‌خصوص آن‌که بخشی از وسایل مورداستفاده آنها به‌غیر از خودروهای سواری، اتوبوس، مینی‏ بوس و کامیون‏هایی هستند که عموما فرسوده بوده و باید از رده خارج می ‏شدند ولی همچنان فعال هستند و در چرخه تولید آلاینده‌ها، گوی سبقت را از همه ربوده‏ اند.

در تازه ‏ترین اقدام و در راستای همراهی با فازدوم طرح LEZ، استانداری تهران با صدور بخشنامه ‏ای خطاب به فرمانداران شهرستان‏های استان از آن‏ها خواست از ابتدای مهرماه سال جاری از امضای قرارداد یا استفاده امانی از اتوبوس، مینی‏ بوس و خودروهای سواری فاقد معاینه‌فنی خودداری کنند.

براساس این بخشنامه، تمام‌ خودروهای مشمول شهرداری‏ها (اعم‌از ناوگان حمل ‏ونقل عمومی اتوبوس، مینی ‏بوس، تاکسی، ون، خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین موتوری و ...)، ادارات، سازمان‏ها و... موظف به اخذ برگه معاینه‌فنی از مراکز معاینه‌فنی شده ‏اند.

90درصد اتوبوس ‏ها معاینه‌فنی گرفته‌اند

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران با تاکید بر اینکه انجام معاینه‌فنی همه خودروهای سواری و سنگین الزامی است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «در چندماه گذشته اخذ معاینه‌فنی برای وسایل حمل‌ونقل عمومی تا اول مهرماه الزامی شد. براساس بخشنامه شهرداری همه اتوبوس ‏ها ملزم به گرفتن برگه معاینه‌فنی شدند و تاکنون بیش‌از 90درصد این اتوبوس‏ ها برگه معاینه‌فنی گرفته‏ اند. ضمن اینکه اتوبوس‏ های دودزا یکی از منابع آلاینده هوای تهران هستند که با اجرای این بخشنامه و رفع معایب این اتوبوس‏ ها در مراکز معاینه‌فنی در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود و با اجرای این بخشنامه نظارت ستاد معاینه‌فنی بر اتوبوس‏ ها افزایش یافته است.»

حسینی‌منش به وضعیت معاینه‌فنی خودروهای سنگین هم اشاره کرد و توضیح داد: «درحال‌حاضر وضعیت معاینه‌فنی این خودروها اصلا مناسب نیست و بیش‌از 70‌درصد خودروهای سنگینی که دارای برگه معاینه‌فنی هستند، در معاینه‌فنی مجدد رد شدند. این اتفاق نشان‌دهنده این است که معاینه‌فنی این خودروها به‌درستی عمل نمی‌کنند. البته عمر معاینه‌فنی خودروهای سنگین 6ماهه است و به‌رغم داشتن معاینه‌فنی نمی‌توانند آزمایش‏ها را پاس کنند. برهمین اساس قرار است مراکز معاینه‌فنی این خودروها نظارت و کنترل شده و استانداردهای تست معاینه‌فنی آنها سخت‌تر شود.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی تهران درباره اخذ معاینه‌فنی خودروهای سرویس مدارس و ادارات گفت: «سرویس مدارس ملزم‌به اخذ معاینه‌فنی هستند و در غیر این صورت برچسب نخواهند گرفت. همچنین بخشنامه‌ای به تمام ارگان‏ها و دستگاه‌ها توسط استانداری ارسال شده است تا خودروهای مورد استفاده آنها معاینه‌فنی اخذ کنند  بنابراین با اجرای این بخشنامه‏ همه باید کمک کنند در نیمه‌دوم سال نقشی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =