کد خبر: 220984
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
پراید

گفته می‌شود عملکرد شرکت‌های خودروساز به نوعی متناقض است زیرا بارها از سوی مدیرانشان ادعاشده بود که بعضی از خودروهای پرتیراژ تا 98درصد ساخت داخل هستند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، حسین نظریان در سرمقاله شماره امروز (شنبه – 10 شهریور 1397 ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « قیمت پراید » پرداخت.

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

در بازار شوک‌زده و بی‌ثبات، قیمت پراید به بیش‌از چهل میلیون تومان رسید. در همین حال ده‌ها هزار دستگاه خودرو تولید داخل به دلیل نقص قطعه در کف کارخانه‌های خودروساز و یا در پارکینگ‌های آن‌ها خاک می‌خورد و به بازار عرضه نمی‌شود و این عدم عرضه یکی از دلایل اصلی نوسانات شدید قیمت در بازار پرالتهاب کنونی است. 

گفته می‌شود عملکرد شرکانتشارت‌های خودروساز به نوعی متناقض است زیرا بارها از سوی مدیرانشان ادعاشده بود که بعضی از خودروهای پرتیراژ تا 98درصد ساخت داخل هستند.

باتوجه‌به اینکه تحریم‌های مجدد و ظالمانه یک شبه برقرار نشدند، اگر نگاه راهبردی در زنجیره تامین خودروسازان حاکم بود، چه‌بسا در آن بازه زمانی موعود می‌توانستند از دپوی ده‌ها هزار دستگاه خودرو منقوص جلوگیری کرده و کمک موثری برای شکل نگرفتن این بازار پرالتهاب کنند. چنانچه ادعای خودروسازان درمورد دپوی حدود یکصدهزار دستگاه درست باشد، به معنای خواب بزرگ سرمایه و عامل تشدید کمبود نقدینگی آن‌ها و باعث ادامه التهاب و تلاطم قیمت در بازار است.

مفاهیم بالا که چندان هم خوشایند نیست، یک روی سکه و دربردارنده بازار داخلی است و اگر تفکر راهبردی در صنعت خودرو ایران به‌ویژه در بخش صادرات جایی داشته باشد، روی دیگر سکه که همان تلاش بیشتر برای حضور در بازارهای جهانی و داشتن نگاه برون‌مرزی است می‌تواند عامل نجات صنعت خودرو ایران از وضعیت کنونی باشد. 

پیش‌از پدیدآمدن وضعیت موجود، قیمت هر دستگاه پراید صادراتی حدود هفت‌هزار دلار بود که سود مناسبی را دربرداشت و هزینه‌های تولید را هم تامین می‌کرد اما در شرایط فعلی برای تامین هزینه‌های تولید و نیز کسب سود مناسب به روال گذشته می‌توان هر دستگاه پراید را به قیمت 3500 دلار صادر کرد و این مساله یعنی یک مزیت و فرصت بی‌نظیر برای صدور هرچه بیشتر پراید.

درگذشته شرکت تاتا موتور هند خودرویی را با قیمت 3700 دلار تولید و صادر می‌کرد که عنوان ارزان‌ترین خودرو جهان را نیز یدک می‌کشید. این درحالی است که خودرو مذکور ازلحاظ قدرت و آپشن‌ها به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با پراید نیست و پراید می‌تواند عنوان ارزان‌ترین خودرو جهان را به خود اختصاص دهد و باتوجه‌به قیمتش در بازارهای دنیا حضور موفقی هم داشته باشد. 

علاوه‌بر آن خودروسازان باید نگاهی فراتر از بازار سوریه و عراق که عمدتا سیاسی است، داشته باشند و بازار صادراتی کشورهای آفریقایی را هدف قرار دهند که قدرت خرید مردمشان با خودرو 3500 دلاری همخوانی بیشتری دارد. 

پس اگر قیمت ارزی پراید 50درصد کاهش یابد، می‌تواند هم هزینه‌های تولید را پوشش دهد و هم صادرات آن‌را به شدت تسهیل کند. اما افزایش 100درصد ریالی قیمت این خودرو در بازار داخلی جای تامل بسیار دارد که مسئولان برای کاهش تبعات آن باید چاره‌اندیشی اساسی کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 0
    پراید 40میلیون هههههههههه خخخخخخخخخ 20 میلیون هم براش زیاده
  • شهاب IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 0
    tata nano قیمت 3000$ بوده سال 2008 که گرونترین ماشین برند تاتا هند بوده و از اون زمان تا کنون مدل ها یمختلفی با ارزونترین قیمت به بازار داده میخوای برات چندتا اسم بیارم.از برند سوزوکی از برند داتسون رنو؟؟؟؟ مرد مومن اون موقع دلار ما 1000 تومن بود پراید میخریدم چقدر و چقدر صادر میکردیم..الان این لگن رو میخوای به عنوان ارزونترین خودرو چند بدی تو بازار جهانی که بتونه با هم رده خودش در این سال رقابت کنه؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =