صنعت خودرو 

خودروسازی در ایران تبدیل به صنعتی شده است که همواره و در تمام دولت‌ها، مانند یک طفل کوچک از آن حمایت شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو جزئی از صنعت به‌شمار می‌رود که اگر خودروسازان بدون توجه به نیاز و جریان موجود در آن تولید خود را ادامه دهند، در شرایط عادی محکوم به شکست خواهند بود. اما براساس اظهارات اخیر خودروسازان، در شرایط فعلی تولید در این صنعت با چالش جدی مواجه شده است تا جایی که گفته می‌شود احتمال کاهش تولید تا 80درصد نیز وجود دارد. این در حالی است که قیمت محصولات داخل فاصله قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه به سرعت در حال افزایش است.

در این رابطه علی خاکساری، کارشناس خودرو اظهارنظر کرد: 

براساس نظریه‌های موجود، تولید بدون توجه به جریان حاکم در بازار موفق نخواهد بود، به نظر شما شرایط خودروسازان با توجه به وضعیت فعلی، چگونه ارزیابی می‌شود؟

در ارتباط با بازار، تولیدکننده اقتصادی باید به‌گونه‌ای عمل کند که بازار مناسب خود را ایجاد کند. در واقع بحث عرضه و تقاضا را باید به شکلی با هم مرتبط کند که بتواند محصول خود را با کیفیت لازم و به اندازه کافی به بازار عرضه کند. در بازارهای آزاد معمولا بهترین قیمت برای یک محصول در خود بازار تعیین می‌شود. وقتی بازار رقابتی باشد، فرایند عرضه و تقاضا قیمت را در نقطه تعادل نگاه می‌دارد.

گفته می‌شود در دوران رکود تولیدکننده‌ای موفق خواهد بود که درزمینه بازاریابی و مطالعه بازار درست عمل کند. چه میزان با این مساله موافق هستید؟

به نظر من این موضوع درست است. توجه داشته باشید که صنعت خودرو در کشور بیش از دو و نیم دهه گذشته تمام چهارچوب‌های اقتصادی تولید را بر هم زده است. خودروسازی در ایران تبدیل به صنعتی شده است که همواره و در تمام دولت‌ها، مانند یک طفل کوچک از آن حمایت شده است. اما قرار بود در سایه این حمایت‌ها خودروسازی خود را تقویت کند تا جایی که حمایت‌ها به‌ندرت کمرنگ شوند. در حالی که این روش که امروز هم شاهد آن هستیم، راه به جایی نمی‌برد و تنها به تداوم انحصار منجر می‌شود.

 دلیل شکل‌گیری وضع موجود را چه می‌دانید؟

روند فعالیت خودروسازان طی سه دهه گذشته، باعث شد تبدیل به حاکمان بازار شوند. به این ترتیب در جایی که مصرف‌کننده حاکم بازار نباشد، تولید با چالش‌های شدیدی که می‌تواند به شکست منجر شود، مواجه می‌شود. اما با حاکمیت مصرف‌کننده بر بازار، تولید به رونق خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر AE ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 0
    تازمانی که دولت ازخودروسازحمایت کند وضع به همین منوال پیش خواهدرفت چون یکجا دولت ورود خودروهای خارجی را ممنوع کرده ویکجا بااین وضعیت تحریم های ناحق نمیتواند خودروساز را درست زیرپروبال بگیرد پس بهتراست اولا دولت بایک مصوبه جدید ورودخودروراآزاد بدون قیدوشرط کند ودیگراینکه تعرفه های واردات خودرو وهزینه های پلاک وترخیص رادرحد دیگرکشورها پایین بیاورد وسرخودروسازان رابقول معروف روی یک بالین قراردهد آنها فکری برای خودخواهندکرد اگرنمیتوانند درش راببندند مگر کشورهایی که بازار آزاد دارند پیشرفت نکرده اند فقط دولت میتواند درصورت نیاز خودروسازان به آنها وامهای بلند مدت بانرخ سود معمول وپایینتربدهد خودروسازان درشرایط آزادبودن قیمت خودرو مجبورخواهند بودعلاوه بر پایین آوردن قیمت محصولاتی درحد خودروهای خارجی تولید کنند واگرنتوانستند به شغل دیگری مشغول شوند یعنی دنبال یکی از شغلهای دیگرشان بروتد آنها یک شغل ندارند وبه چندین شغل مشغول هستند چون درحال حاضر دولت با منع واردات وازطرفی تحریم های نابجای دولت امریکا واین بازار زیاد متقاضی اتومبیل نه تنها توانست وضعیت خودرویی داخل راسامان دهد بلکه باعث گرانی بیش ازانتظار خودرو درکشورشد وبطورکلی رقابت ازمیان رفت خواستن توانستن است کدام کشورها خودروسازهایشان مردم را حدودیکسال درصف نوبت نگه میدارند نه نظارتی بربازار خودرووجودداردنه خودروسازها توان دست کشیدن ازسودحاشیه این بازاردارند پس باواردات خودرو این تب قیمت فروکش خواهدکرد واگر میخواهیم اوضاع سامان یابد باید دولت واردات راآزاد کند وچاره ای جزاین دراین اوضاع متلاطم بازارخودرو وجودنخواهدداشت
  • رضا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 0
    به نظر من ایران نباید خودرو تولید کند بلکه قطعات خودرو تحت نظارت برندهای معروف خودرو سازی تولید و صادرات مجدد کند. مزیت کشور در قطعه سازی است نه خودرو سازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =