کد خبر: 221059
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴
قطعه‌سازان

اگرچه این ارزان بودن نباید به معنای کاهش کیفیت یا حذف برخی از امکانات خودرو باشد. بلکه باید به وسیله تعدیل میزان مالیات، نرخ سود تسهیلات و ساعت کار بهینه نیروی انسانی باشد.

رضا پاشایی * - تولیدکنندگان عامل اصلی توسعه پایدار هستند و در جوامع توسعه‌یافته و پیشرفته، تولیدکنندگان و صاحبان مشاغلی که برای بخشی از جمعیت ایجاد اشتغال می‌کنند، از حمایت بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردارند و نه‌تنها مالیات کمتری نسبت به بخش بازرگانی پرداخت می‌کنند، در مواردی از پاداش و تسهیلات نیز برخوردار می‌شوند. اما در فضای امروز نه‌تنها خبری از حمایت‌های اشاره شده نیست، بلکه در عقد قراردادهای کاری، کارفرمایان کلان حوزه قطعه‌سازی متحمل فشارهای عدیده‌ای از جمله پایین نگاه داشته شدن قیمت محصول، مبلغ قراردادها با خودروسازان و نحوه پرداخت به‌صورت بلندمدت هستند. 

بر این اساس، یک راه تغییر شرایط این است که مشخص شود نحوه عقد قرارداد با خودروسازان به چه صورت باشد تا بتوان در این وضعیت بحرانی، بقا پیدا کرد. اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم و در برابر تحریم‌ها بایستیم، باید از تولیدکننده داخل حمایت شود و در راستای کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن درآمد و ایجاد انگیزه، گام برداشته شود.

هر سال دستمزدها بالا می‌رود، قیمت مواداولیه افزایش می‌یابد و هزینه‌های جاری تولید نیز بیشتر می‌شود، درحالی که این موضوع هنگام عقد قرارداد با خودروسازان چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد و تولیدکننده برای جبران هزینه‌ها ناچار دست به تعدیل نیروی انسانی می‌زند که این اقدام از دو جهت منجر به ضرر و زیان می‌شود. اول اینکه باعث ایجاد خسارت اجتماعی شده و نرخ رشد بیکاری را بالا می‌برد و دوم اینکه به دلیل عدم بهره‌مندی از نیروی متخصص به تولیدکننده نیز خسارت وارد می‌کند.

بر این اساس قراردادهای کاری باید به شکل عادلانه و منطقی منعقد شود. در حالی‌که متاسفانه اکثر قراردادها یک‌طرفه است و قطعه‌سازان واقعا متضرر می‌شوند. اگر بخواهیم قرارداد به‌صورت برد-برد منعقد شود، باید به این موضوع نیز توجه شود که رضایت مشتری فراهم شده و در عین حال قیمت تمام‌شده خودرو نیز بالا نباشد.

در واقع قیمت فروش خودرو با توجه به امکانات و آپشن‌های موجود در محصولات در عرصه رقابت با بازار جهانی، باید منطقی و معقول تعیین شود. به عبارتی، اگر بخواهیم خروجی ارزان داشته باشیم، نیاز است که ورودی نیز ارزان باشد.

اگرچه این ارزان بودن نباید به معنای کاهش کیفیت یا حذف برخی از امکانات خودرو باشد. بلکه باید به وسیله تعدیل میزان مالیات، نرخ سود تسهیلات و ساعت کار بهینه نیروی انسانی باشد. در نهایت درخواست تولیدکنندگان قطعات خودرو این است که با اعمال تغییراتی، شرایط تحریم به فرصت تبدیل شود.

* رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی خودرو آذربایجان غربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =