آسنا

با آسنا هر مسیر خارج جاده‌ای را که اراده کنید، می‌توانید بپیمایید

به گزارش «اخبار خودرو»، روز سه‎شنبه هفته گذشته در نخستین بخش از این مطلب از تجربه رانندگی با پیکاپ آمیکو در معابر شهری، برون‎شهری و آفرود گفتیم و به این نکته نیز اشاره کردیم که آسنا مجهز به قفل دیفرانسیل تمام اتوماتیک است و این یعنی توقف‎ناپذیر است مگر به فرمان راننده. 

پیکاپ آسنا را می‌توان به صورت الکتریکی در حالت تک‌دیفرانسیل، دودیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد. اما این خودرو علاوه‌بر برخورداری از دو دیفرانسیل، به‌صورت فابریک دارای قفل دیفرانسیل یا همان دف‌لاک است. 

تجهیز به این فناوری در خودروهای داخلی به دلایلی مانند فناوری بالا و پرهزینه بودند، تاکنون سابقه نداشته و در خودروهای وارداتی نیز تنها نوع غیراتوماتیک آن به کار رفته که آن هم محدود به مدل‌های بسیار لوکس و گران‌قیمتی مانند تویوتا لندکروزر و میتسوبیشی پاجرو است.

هرگز لازم نیست پیاده شوی!

وقتی با آسنا به منطقه‎ای ییلاقی در استان گیلان رفتیم، بر آن شدیم این پیکاپ را در موقعیتی که یک بار با خودرویی سدان در آن گرفتار آمده بودیم، بیازماییم؛ یعنی در جاده‎ای باریک و ییلاقی میان شالیزاران و انبوهی از درختان. این جاده خاکی در ایام بارانی و تا چند روزی پس از آن کاملا گِلی و لغزنده می‎شود و معمولا در چنین شرایطی اگر قصد عبور با خودرو از آن را داشته باشید، دستکم یکی از چرخ‎های خودرو شما گویی که با جک از سطح زمین بلند شده باشد، هرزگردی پیدا می‎کند. این شرایط را تنها هنگام رانندگی روی شن بیابان، ماسه ساحل و آب‎های یخ‎زده می‎توان تجربه کرد.

برخلاف دفعه پیش که پا را از روی گاز برنمی‎داشتیم تا در این شیب گِلی در نمانیم. این بار مدام خودرو را به طور کامل متوقف می‎کردیم تا شرایط چالشی‎تر شود. 

 اما دیگر نیاز به پیاده‎شدن و درست‎کردن سکو و تکیه‎گاه برای چرخ‎ها نبود. زیرا به محض احساس هرزگردی و به قول معروف حالت سه‎لنگ (یک چرخ روی هوا) دف‌لاک وارد مدار می‎شد و نیروی متناسب را به هر چهارچرخ می‌رساند تا سرعت چرخش آن‌ها یکسان شود و خودرو از حالت گرفتار در بیاید.

جالب این‎جاست که به دلیل اتوماتیک‎بودن قفل دیفرانسیل آسنا، نیازی به دخالت راننده در فرآیند درگیر شدن و آزاد شدن این قفل نیست. یعنی در مواقع عادی و غیرضروری سیستم دیفرانسیل این پیکاپ رفتاری کاملا عادی دارد اما در مواقعی مانند گیر کردن در گل و لای به صورت هوشمند موقعیت را تشخیص می‎دهد و قفل آن فعال می‌شود و تا وقتی هم خودرو به شرایط معمولی بازنگردد، فعال می‎ماند. بنابراین با آسنا هر مسیر خارج از جاده‌ای را که اراده کنید، می‌توانید بپیمایید.

همچون پلی بر رودخانه

یکی دیگر از انتظاراتی که از یک خودرو آفرود می‎رود، عبور از رودخانه‎های دارای عمق نه‎چندان زیاد است. برای انجام این آزمون نیز رودخانه‎ای را در نزدیکی همان محل ییلاقی انتخاب کردیم و به سادگی هرچه تمام با آسنا از آن گذشتیم. البته در برخی از نقاط این رودخانه عمق آب بیش‎تر می‎شد اما با این حال حتی قطره‎ای از آب به داخل کابین نفوذ نکرد تا آسنا بالاترین نمره را در بخش عایق‌بندی و نفوذناپذیری کابین از ما بگیرد.

تکرار تجربه شیب گلی در ساحل دریاچه

لذت بهره‎گیری از قابلیت دف‎لاک ما را بر آن داشت تا بار دیگر آسنا در شرایطی چالشی قرار دهیم. این بار اما شیب ساحل دریاچه سقالکسار را برگزیدیم، جایی که در نوروز امسال نیز سفری  به آن داشتیم و اتفاقا شاهد گیر افتادن یک خودرو نیسان ایکس‎تریل بودیم که شیب کنار دریاچه را تا لب آب پیموده بود اما در بالارفتن از این شیب درمانده بود و مدام سُر می‎خورد و به عقب بازمی‎گشت.

راننده این خودرو بارها از نو با شدت گاز بیش‎تر و هدایت مستقیم و مارپیچ آن کوشید تا سرانجام موفق شد آن را از این وضعیت برهاند. اما آسنا در همین موقعیت و به‎رغم توقف‎های عمدی ما در شیب ساحل دریاچه به سادگی و با بهره‎گیری از قابلیتی که تنها خودروهای آمریکایی از بهره‎مند هستند، این شیب را پیمود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدحمیدرضا باب الحوائجی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    0 0
    عرض سلام و ادب و احترام؛ لطفاً یک راه ارتباطی با مدیریت محترم آقای خشایار نظریان در دسترس بنده قرار بدید. خیلی ممنونم. نشانی ایمیلم رو برای شما نوشتم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =