خودروهای خارجی

در پی عدم موافقت دولت با پرداخت ارز دولتی برای واردات قطعات یدکی خودروهای خارجی،‌ هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای وارداتی افزایش یافته است.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه چندی‌قبل رئیس‌کل گمرک کشور از ترخیص 80 تا 90‌درصد محموله‌های وارداتی برای خودروسازان  خبر داده بود تا بتوانند به پشتوانه قطعات ترخیص‌شده از گمرک کاهش تولید و عرضه را جبران کنند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» در رابطه با مشکلات پیش‌آمده در تامین قطعات خودروهای وارداتی برای خدمات پس از فروش آنها گفت: «قطعات ترخیص‌شده از گمرک در چند روز اخیر متعلق به واردکنندگان نبوده و تمام آنها متعلق به خودروسازان است تا بتوانند کاهش تولید خود را جبران کنند.» وی خاطرنشان کرد: واردکنندگان خودرو برای واردات قطعات موردنیاز در شبکه خدمات پس‌ازفروش ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز هستند و تاکنون دولت مساعدتی برای کاهش هزینه واردات قطعات مصرفی در شبکه خدمات پس از فروش انجام نداده است.
وی البته اشاره‌ای نیز به موضوع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی کرد و گفت: ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و بسته شدن ثبت‌سفارش‌ها اقدامی کاملا غیرقانونی است و در این مورد اخیر هم مشکلات ارزی باعث شده است شرکت‌های واردکننده خودرو در ارائه خدمات پس‌ازفروش مناسب که دولت آنها را متعهد به انجام آن کرده، مشکلات بسیاری داشته باشند. بر همین اساس خودروهای وارداتی موجود در کشور در آینده نزدیک با مشکلات بسیاری در زمینه دریافت خدمات پس‌ازفروش مواجه خواهند شد و هزینه نگهداری از این خودروها برای مردم به‌طور بی‌سابقه‌ای بالا خواهد رفت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با گلایه از مشخص نشدن وضعیت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز «نیما» و بانکی برای ترخیص قطعات خودروهای خارجی گفت: «واردکنندگان حتی برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برند. چراکه بخشنامه‌ها تنها از پرداخت 2 هزار و  600تومان برای هر دلار به‌عنوان مابه‌التفاوت حکایت دارد و هنوز مشخص نیست این مبلغ باید به کدام حساب و مرجع پرداخت شود. واردات قطعات موردنیاز برای خودروهای وارداتی که پیش‌ازاین به کشور واردشده‌اند، آن‌هم با ارز آزاد از یک‌سو و خرید قطعات از بازارهای واسطه‌ای از سوی دیگر، مشکلات بسیاری را برای شرکت‌های واردکننده و از آن مهم‌تر، خریداران محصولات آنها، ایجاد خواهد کرد. بی‌شک در آینده نزدیک خدمات‌دهی به خودروهای وارداتی با مشکل مواجه خواهد شد و هزینه نگهداری از خارجی‌هایی که این روزها شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌هایشان در بازار هستیم نیز نجومی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =