تایر

تایرهایی که 10 تا 15درصد ارزان‌تر و به‌عنوان کالای صادراتی به‌دست برخی عوامل فروش می‌رسد و به‌جای فروش در بازارهای جهانی باقیمت‌هایی گزاف در داخل کشور فروخته می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، نظام بیمار توزیع تایر در کشور،‌ این‌بار پای محصولات صادراتی ایران را دوباره به بازار داخلی بازکرده است. تایرهایی که 10 تا 15درصد ارزان‌تر و به‌عنوان کالای صادراتی به‌دست برخی عوامل فروش می‌رسد و به‌جای فروش در بازارهای جهانی باقیمت‌هایی گزاف در داخل کشور فروخته می‌شود. 
این روزها قیمت تایرهای باری و اتوبوسی از هر دو نوع بایاس و رادیال سر به فلک گذاشته تا ادامه حیات ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر کشور با اماواگرهای فراوانی روبه‌رو شود. 
اگرچه کارخانه‌های تولیدی و انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر بارها بر عدم کاهش میزان تولیدات کارخانه‌ها و فروش تایر باقیمت مصوب به عوامل اصلی توزیع تاکید کرده‌اند اما قیمت تایرهای باری به‌ویژه در نوع بایاس که تنها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، رشد غیرمتعارف داشته است. این روزها قیمت هر جفت تایر 24-12 نخی قیمتی بیش‌از چهارمیلیون‌تومان پیداکرده و مافیای تایر سودهای کلانی از این افزایش قیمت به جیب می‌زنند. 
اما نکته جالب‌توجه که برخی از فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، فروش تایرهای باری صادراتی در بازار داخلی است که به‌واسطه یک سیستم ناسالم توزیع برخی شرکت‌های تولید تایرهای سنگین و مافیای فروش این محصول به عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها تبدیل‌شده است. 
نکته حائزاهمیت، عدم ثبت این تایرها در سامانه جامع تجارت است،چراکه براساس اعلام کارخانه‌های تایرسازی این بخش از تایرها باقیمتی پایین‌تر برای قبضه بازارهای خارجی فروخته‌شده‌اند و باید پس‌از خروج از مبادی گمرکی در کشورهای دیگر به فروش برسند. 
اما برخی عوامل شناخته‌شده در بازار از طریق ارتباط با سیستم فروش بعضی تایرسازان، تعداد بالایی تایر را باهدف صادرات خریداری کرده و با تکمیل مدارک مربوطه، به‌جای ارسال به خارج کشور راهی انبارهای خود می‌کنند. این تایرها که باقیمتی پایین‌تر از هر جفت یک‌میلیون و 800هزارتومان خریداری می‌شوند، درنهایت باقیمتی بیش‌از چهارمیلیون‌تومان در بازار داخلی به‌فروش می‌رسند. اگرچه این افراد و شرکت‌ها کاملا برای فعالان بازار تایر شناخته‌شده‌اند اما مشخص نیست چرا نهادهای نظارتی  که دغدغه کاهش قیمت‌ها را نیز در سردارند، سراغی از این افراد و انبارهای پر از تایرشان نمی‌گیرند. برخی از این افراد با ارتباط با اداره فروش یکی تایرسازی‌های کشور، شیوه جدیدی را برای دور زدن سازمان‌های نظارتی ابداع کرده‌اند. هر جفت تایر 24-12 نخی را به قیمت دومیلیون‌و200هزار تومان به راننده‌های کامیون می‌فروشد و پس از ثبت مشخصات راننده در سامانه اعلامی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همان تایر را باقیمت دومیلیون‌و700هزارتومان از راننده می‌خرد! تا درنهایت هم بتواند سازمان‌های نظارتی را دور بزند و هم کالایش را باقیمتی بیش‌از چهارمیلیون‌تومان 
در بازار بفروشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =