ترافیک

بازگشایی مدارس در مهرماه حجم سنگینی از ترافیک را به‌ویژه در ساعت‏های ابتدایی روز و بعدازظهر به خیابان‏ها و معابر تهران پمپاژ می‏کند و شهر در کمای ترافیکی فرو می‏رود.

  به گزارش «اخبار خودرو»،  صدای پای مهر دوباره به گوش می‏رسد. این صدا همراه است با بازگشایی مدارس، حاکم شدن شرایط خاص ترافیکی و همچنین مباحث مربوط به افزایش فصلی آلودگی هوا و البته شناسایی مقصران قدیمی و ارائه راه‌حل‏های تکراری!

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، بازگشایی مدارس در مهرماه حجم سنگینی از ترافیک را به‌ویژه در ساعت‏های ابتدایی روز و بعدازظهر به خیابان‏ها و معابر تهران پمپاژ می‏کند و شهر در کمای ترافیکی فرو می‏رود. سال گذشته دو روایت متفاوت از افزایش حجم ترافیک مهرماه در تهران مطرح شد. سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ  بر این باور بود در آغاز مهرماه ترافیک تهران حدود 30درصد افزایش می‏یابد. روایت دوم  مربوط به پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک تهران بود که این افزایش را حدود ٤٠ تا ٥٠درصد تخمین می‌زد. فارغ‌از اینکه کدامیک از این روایت‏ها به واقعیت نزدیک‏تر هستند اما فصل مشترک آنها، افزایش چشمگیر ترافیک در مهرماه است که هر سال برای مدیریت و کنترل آن برنامه‏هایی اعلام می‏شود.

  مقصران افزایش ترافیک
ترافیک مهرماه دو متهم اصلی دارد. متهم نخست سرویس مدارس است. برپایه برخی آمارها بیش‌از 100 هزار دانش‌آموز تهرانی از سرویس مدرسه استفاده می‏کنند. به‌گفته فرماندار تهران یک‌میلیون‌و١٠٠هزار نفر دانش‌آموز در شهر تهران هم‏زمان با آغاز سال تحصیلی مشغول به تحصیل می‏شوند که تنها ٢٠درصد این دانش‌آموزان از سرویس مدارس استفاده می‏کنند.  آمار سال‏های 95 حاکی از این بود تهران به 20هزار سرویس‌مدرسه نیاز دارد. تصور کنید اضافه شدن20هزار خودرو به خودروهای سطح شهر در مهرماه سبب ایجاد ترافیک متفاوتی نسبت‌به گذشته می‏شود. ازسوی‌دیگر به‌گفته پورسیدآقایی بسیاری از گره‏های ترافیکی هنگام پیاده و سوارکردن دانش‌آموزان و به‌واسطه تجمع خودروهای سرویس مدارس در معابر نزدیک و منتهی‌به مدارس ایجاد می‏شود.
متهم دوم، والدینی هستند که به هردلیل ترجیح می‏دهند فرزندشان را با خودروی شخصی به مدرسه برسانند و بازگردانند و همین موضوع، بار ترافیکی مهرماه را بسیار سنگین‏تر می‏کند. براساس مصوبه سال ١٣٨٧ کمیسیون اصل١٣٨ قانون اساسی که تاکنون نیز معتبر و ملاک عمل است، قرارداد سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان توسط مدیران مدارس امضا می‏شود. طبق بند ب ماده ٦ و ماده ٧ مصوبه مزبور، مرجع احراز صلاحیت و صدورمجوز برای رانندگان برعهده شهرداری است و در تبصره ٢ ذیل ماده ٥، به‌کارگیری خودروهای متفرقه، ممنوع و عواقب آن برعهده استفاده‏کنندگان است. همچنین مطابق تبصره ذیل ماده١٢، پلیس راهنمایی‌ورانندگی موظف است تخلفات رانندگان سرویس‌های مدارس را به آموزش‌وپرورش و شهرداری گزارش کند. اما به‌گفته برخی اعضای شورای‌شهر تهران درعمل این قوانین اجرا نشده  و همین امر به مرور زمان باعث بی‌اعتمادی والدین به این سرویس‏ها شده است.

  راه حل های مهرماهی
به‌طور معمول برای مدیریت ترافیک در مهرماه درچندسال گذشته راه‌حل‌هایی ارائه شده است که امسال نیز پیش‌بینی می‏شود بخش عمده‌ای از راه‌حل را تشکیل دهند. به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان، معضل ترافیک تهران فارغ از حجم خودرو و کمبود معابر بر دو پایه اصلی استوار است؛ نخست عدم مدیریت تقاضای سفر و دوم نرخ بالای استفاده از خودروی شخصی.
برنامه‏ریزی برای مدیریت ترافیک مهرماه نیز بر همین پایه انجام می‏شود و پلیس به‌طور معمول از مدارس می‏خواهد تکلیف سرویس‏ها را پیش از آغاز سال تحصیلی مشخص کنند تا دانش‏آموزان از همان روز نخست با سرویس به مدرسه بروند و دیگر نیازی به حضور والدین و خودروهای شخصی در اطراف مدارس نباشد.
از سوی‌دیگر و باتوجه به تغییر ساعت‌رسمی از مهرماه، به‌طور معمول مطرح می‏شود ساعت اجرای طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد نیز در مهرماه تغییر کند. درنهایت تغییر ساعت کار اداره و مدارس یکی دیگر از پیشنهادهای روی میز برای کنترل ترافیک مهرماه است. 
باید منتظر ماند و دید آیا امسال این راه‌حل‏ها می‏توانند درد ترافیک مهر را درمان کنند یا شاید هم داروی جدیدی تجویز شود تا خیابان‏های پایتخت 
کمی تسکین یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =