کد خبر: 221199
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

شورای شهر تهران قصد دارد نامه‏ای درباره نوسازی ناوگان فرسوده به رئیس‌جمهور ارسال کند تا با آغاز فصل پاییز نقش این متهم آلودگی هوا کمتر شود. البته چنین تلاش‏هایی بی ‏سابقه نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، بیش‌از 50درصد اتوبوس‏ های تهران فرسوده‌‌ هستند و این اتوبوس‏ های دودی و کهنه به‌عنوان یکی از متهمان آلودگی هوا مطرح می‌شوند و نوسازی، فیلتر دوده و معاینه‌فنی اتوبوس‏ ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. 

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، شورای شهر تهران قصد دارد نامه‏ای درباره نوسازی ناوگان فرسوده به رئیس‌جمهور ارسال کند تا با آغاز فصل پاییز نقش این متهم آلودگی هوا کمتر شود. البته چنین تلاش‏هایی بی ‏سابقه نیستند. به فصل آلودگی هوای تهران نزدیک می‏شویم، باز هم نفس‏های مردم تنگ می‏شود و در چند‌سال گذشته نیز نسخه ‏های تکراری مسئولان بی‌فایده بوده است. یکی از متهمان آلودگی هوای تهران، اتوبوس ‏های فرسوده تهران هستند که در هرجای تهران به چشم می‌آیند. به‌گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیش‌از 50درصد اتوبوس‏های در حال تردد در تهران فرسوده هستند.  نگرانی از میزان آلایندگی این اتوبوس ‏ها در هوای آلوده تا حدی است که دیروز رئیس شورای شهر تهران از ارسال نامه به رئیس‏ جمهور خبر داد. محسن‌هاشمی گفته است دولت برای نوسازی ناوگان کامیون‏ها و اتوبوس‏ های بین‌شهری اقداماتی را انجام داده و درحال پیگیری آنهاست. براساس مصوبه‏ای که دولت دراین زمینه داشته نوسازی اتوبوس ‏های درون‌شهری نیز مدنظر قرار گرفته و منابعی برای این کار اختصاص یافته است. اما اعضای شورای‌شهر تهران اصرار می‏ کنند که در این حوزه کار جدی هنوز انجام نشده برای همین نام ه‏ای خطاب به رئیس‏ جمهور با امضای همه اعضا ارسال خواهد شد و درزمینه اقدام جدی در این حوزه از رئیس‏ جمهوری درخواست کمک خواهد شد. در‌حال‌حاضر 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد می‏ کنند که از این تعداد ۳۵۰۰ دستگاه به سن فرسودگی رسیده‏اند. از تعداد آمار اتوبوس‏های تهران 70درصد در دست بخش‌خصوصی و 30درصد دیگر در اختیار شهرداری است. همچنین عمر مفید اتوبوس ‏های شهری  8 سال است و بعد از8سال باید از ناوگان خارج شوند. کارشناسان شهری می‏گویند بیشتر اتوبوس‏های داخل‌شهری نیازمند نوسازی و بهینه‌سازی به‌صورت مداوم هستند؛ زیرا میزان آلایندگی باعث افزایش آلودگی هوا می‏شود و این اقدامات باید در طول سال و قبل از فصل آلودگی هوا انجام شود. 

  فیلتر دوده منتظر نرخ ارز
در سال‏های گذشته تنها 50 فیلتر دوده در اتوبوس‏های شرکت واحد نصب شده است. به‌تازگی این آمار را معاون ترافیک شهرداری تهران اعلام و تاکید کرده است تلاش می‏کنیم تا پایان سال 700 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی را مجهز به فیلتر دوده کنیم. آن‏گونه که محسن پورسیدآقایی گفته فیلتر دوده محصولی وارداتی بوده و نوسانات بازار ارز بر خرید این فیلتر تاثیرگذار است. 
براساس مصوبه دولت، فیلتر دوده باید در اتوبوس‏ها، کامیون‏هایی و خودروهای دیزلی که در سطح شهر تردد می کنند، نصب شود. دوده این خودورهای دیزلی خطرناک‏ترین ذره‌معلق در آسمان پایتخت است که 10درصد از ترکیب‌کل ذرات معلق شهر را شامل می‏شود. البته چند سالی است که باید این مصوبه اجرایی شود. با آغاز مهرماه نصب فیلتر دوده، شرط اصلی تولید و واردات خودروهای دیزلی می‏شود تا جایی که سازمان محیط‌زیست هم بر آن تاکید می‏کند اما به‌نظر می‏رسد اجرای آن به همین آسانی ‏ها نباشد و به فراموشی سپرده می‏شود.

  معاینه‌فنی در حال انجام است
حدود سه‌ماه از خبر شهرداری تهران برای ممنوعیت تردد اتوبوس‏های دودزا و فاقد‌معاینه فنی از مهرماه امسال می‏گذرد و باید در این مدت اتوبوس‏های فاقدمعاینه‌فنی برای اخذ برگه به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‏ باشند. 
سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی تهران با تایید این موضوع  به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «در این دو ماه بیشتر اتوبوس‏های فاقد معاینه‌فنی برگه خود را اخذ کرده‏اند اما این موضوع دلیل نمی‏شود این اتوبوس ‏ها مشکلی ایجاد نمی‏کنند، بلکه باید تست آلایندگی آنها هنگام داشتن برگه معاینه‌فنی نیز انجام شود. ضمن اینکه قبل از اجرای بخشنامه شهرداری مبنی‌بر معاینه‌فنی اتوبوس‏ها، تعداد اتوبوس‏های فاقد برگه معاینه‌فنی20‌درصد کل اتوبوس‏ های شهری بود و در‌حال‌حاضر این آمار کاهش یافته است.»
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی تهران درباره نوسازی اتوبوس‏های فرسوده توضیح داد: «اتوبوس‏ های دودزا یکی از منابع آلاینده هوای تهران هستند و نوسازی آنها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. اما در شرایط فعلی این اقدام به کندی صورت می‏گیرد و برای همین تست‏های آلایندگی و نصب فیلتر دوده اتوبوس ‏های فرسوده بسیار مهم است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =