صنعت خودرو

هزینه بالای تمام‎شده، بهره‎وری پایین تولید و کم‎توجهی به مسائل تحقیق‌وتوسعه در صنعت خودرو موجب غفلت از توسعه سبد محصول و تنوع‎بخشی به آن شده است. به‌همین دلیل در سال‎های گذشته مردم در انتخاب خودروهای تولید داخل با انتخاب‎های محدودی روبه‎رو بودند

به گزارش «اخبار خودرو​»، خودروسازی کشور این روزها آبستن حوادث بسیاری شده است؛ ازیک‌سو تحریم‎هایی که علیه این صنعت وضع شده‌اند، عرصه را بر خودروسازان تنگ و آن‎ها را با مشکلاتی مواجه کرده، ازسوی‌دیگر افزایش نرخ ارز موجب بالا رفتن چشمگیر هزینه تولید شده است. در این شرایط، خودروسازان به‌دنبال خروج شورای رقابت از قیمت‎گذاری خودرو هستند اما تاکنون نتوانسته‎اند توفیقی در این زمینه به دست بیاورند.  کارشناسان معتقدند صنعت خودرو کشور دارای یک‎سری مشکلات ساختاری است و تازمانی‌که این صنعت به‎صورت واقعی خصوصی نشود، این مشکلات پا برجا خواهند ماند. 

درهمین‌زمینه با مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به گفت‎وگو پرداخته‎ایم.

 صنعت خودرو کشور طی دهه‎های اخیر فرازوفرودهای بسیاری را پشت سرگذاشته است. به نظر شما درحال‎حاضر مهم‎ترین معضل صنعت خودرو چیست؟

این صنعت که یکی از صنایع مهم کشور قلمداد شده، تقریبا به‌وسیله دولت مدیریت می‌شود، بدین معنی که دولت با وجود این‎که 20درصد از سهام خودروسازان بزرگ کشور را در دست دارد اما به‌وسیله همین 20درصد بر خودروسازان اعمال‌مدیریت می‎کند و زمام امور آن‎ها را در دست دارد.

تازمانی‌که مدیریت خودروسازان بزرگ خصوصی نشود، مشکلاتی که خودروسازان همواره با آن دست‎وپنجه نرم کرده‎اند، ادامه پیدا خواهد کرد.

این مشکلات شامل چه مواردی می‌شوند؟

یکی از مهم‎ترین نکات در این زمینه، هزینه بالای تمام‎شده خودروسازان است. آن‎ها سال‌هاست که با این مشکل روبه‌رو هستند و هنوز هم این مساله ادامه دارد. همچنین بهره‎وری تولید نیز در واحدهای خودروسازی به هیچ‌عنوان بالا نبوده است. ازسوی‌دیگر، توجهی که بایدوشاید به مسائل تحقیق و توسعه در صنعت خودرو معطوف نشده و این باعث شده است از توسعه سبد محصولات و تنوع مدل‎ها غفلت شود. به همین دلیل در سال‎های گذشته مردم در انتخاب خودروهای تولید داخل با انتخاب‎های محدودی روبه‎رو بودند.

 یکی از مهم‎ترین معضلاتی که به گفته کارشناسان صنعت خودرو بدان مبتلا است، نبود برنامه راهبردی و بلندمدت برای این صنعت است. چرا چنین نقیصه‎ای وجود دارد؟

این امر از همان ساختار دولتی خودروسازان نشأت می‎گیرد. باتوجه به انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ توسط دولت و وزارت صنعت ، آن‎ها نیز با تغییر دولت یا وزیر عوض می‎شوند و درنهایت برای چهار سال یا همین حدود بر مسند خودروسازی‎ها حضور دارند و به‌همین خاطر دنبال اجرای برنامه‎های کوتاه‎مدت هستند. به دلیل این‎که نمی دانند فردا آیا سمت خود را دارند یا خیر و همین بی‎اطمینانی قدرت برنامه‎ریزی بلندمدت را از آن‎ها سلب می‎کند. اما اگر مدیریت خودروسازان در دستان بخش‌خصوصی واقعی باشد، به‌عنوان مثال یک طرح توسعه 20ساله همراه با ضمانت اجرایی برای شرکت‎ها تدوین خواهد شد.

درحال‎حاضر بخش خصوصی با مشکلات فراوانی روبه‎رو است. برای حل این مشکلات چه کاری باید انجام داد؟

در چند سال گذشته قانون بهبود مستمر فضای کسب‎وکار که از سوی مجلس و دولت به تصویب رسیده، به‎رغم ابلاغ هنوز کاملا اجرایی نشده است. اگر این قانون به طور کامل اجرایی شود، فضای کسب‎وکار بسیار بهبود خواهد یافت. ازسوی ‌دیگر، ما قوانین دست‎وپاگیر و اضافی نیز داریم که باید برخی از آن‎ها اصلاح و برخی دیگر حذف شوند اما تاکنون برای این مورد اقدامی نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =