کد خبر: 221214
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
صنعت خودرو

اگر صنعتی که قرار است به این معادله وارد شود، همچنان با محاسبات صنایع موجود به کار خود ادامه دهد، تبدیل به سومین عامل ایجادکننده انحصار می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، در نگاهی کلی، وجود انحصار در صنعت خودرو کشور موضوعی غیرقابل‌انکار به‌نظر می‌رسد. درواقع وجود حاکمیت صرف بزرگ‌ترین خودروسازان کشور بر بازار خودرو و حمایت دولتی از آن‌ها به ادامه تولید طولانی‌مدت خودروهایی با کیفیت نامناسب اما با قیمت بالا در بازار منجر شده است.

در این زمینه عبدالرضا مصری، عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، توضیح داد:

با وجود انحصار در صنعت خودرو کشور موافق هستید یا خیر؟

انحصاری که گفته می‌شود در صنعت خودرو وجود دارد، در حالتی از بین می‌رود که قدرت خودروسازی سوم و چهارمی در کشور ایجاد شود. البته باید توجه داشت نوع رفتاری که در این صنعت وجود دارد اجازه ایجاد قطب سوم و چهارم را می‌دهد یا خیر. 

بحث تولید و اضافه شدن قطب سوم و چهارم یک طرف، مساله دیگر این است که در کشور ما حتی اجازه ایجاد رقابت ازطریق عرضه خودروهای وارداتی با قیمت مناسب نیز داده نمی‌شود.

در این زمینه باید به یک پرسش اصلی پاسخ داده شود؛ اینکه اگر حجم واردات خودرو بالا می‌رفت و محدودیت‌ها در این زمینه برداشته می‌شد، واقعا این انحصار از بین می‌رفت یا خیر. یعنی انگار صنعت خودرو تنها نیاز به ورود یک متغیر با این عنوان به سیستم دارد که معادلات مدنظر ما را ایجاد کند یا فضای موجود را تغییر دهد. 

 اگر این متغیر کارساز نیست، پس ایجاد قطب سوم و چهارم به‌طور قطع کارساز خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر صنعتی که قرار است به این معادله وارد شود، همچنان با محاسبات صنایع موجود به کار خود ادامه دهد، تبدیل به سومین عامل ایجادکننده انحصار می‌شود. با همان فرایند، خروجی، کیفیت تولید و لابی‌هایی که معتقدیم وجود دارد.

 خودروسازان ما قراردادهای همکاری مشترکی برای تولید مدل‌های جدیدتر با خارجی‌ها بسته‌اند. چرا این‌ها به تغییر شرایط کمک نمی‌کند؟

هر قراردادی که برای تولید یک خودرو جدید بسته می‌شود، به شکلی است که ما را سال‌ها در همان مرحله ابتدایی نگاه می‌دارد. چون برای تولید وابسته به پلت‌فرم خارجی هستیم، نمی‌توانیم در زمینه افزایش خودکفایی، چه از نظر تیراژ و چه به لحاظ کیفیت، موفق عمل کنیم. اگر خودکفایی در همه زمینه‌ها وجود داشت، می‌توانستیم تولید، عرضه، بازار و... را کنترل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =