بازار خودرو

ممنوعیت واردات خودرو اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل هم می‌گذارد زیرا در علم بازار از پایین‌ترین تا بالاترین بخش نمی‌تواند گپ وجود داشته باشد

به گزارش «اخبار خودرو»، طی یک‌سال اخیر، با به میان کشیده شدن بحث ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از کارشناسان و مسئولین از جدا بودن بازار خودروهای وارداتی از تولید داخلی‌ها صحبت کردند. این صحبت به این دلیل مطرح شد تا توجیه این موضوع باشد که بازار خودروهای وارداتی، سهم بازار داخلی‌ها را کم نمی‌کند و این خودروها تنها حدود ١٠‌درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. از این دیدگاه این موضوع کاملا درست است اما از منظر تاثیر دومینویی قانون کشش و تقاضا، این موضوع صحت ندارد.

در راس هرم بازار، افرادی هستند که توانایی خرید خودروهای با قیمت یک‌میلیاردتومان را دارند، حال اگر ممنوعیت واردات و دیگر محدودیت‌ها را اعمال کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این موضوع سبب شده است تا قیمت خودروهای پریمیوم از محدوده یک‌میلیاردتومان به محدوده دومیلیاردتومان برسد. 

در نتیجه این افراد به خرید خودروهایی با برندهای متوسط وارداتی کره‌ای، ژاپنی یا اروپایی مثل هیوندای کیا، تویوتا فولکس یا نیسان و میتسوبیشی روی می‌آورند و این موضوع باعث می‌شود تا با افزایش تقاضا در این بخش، قیمت‌ خودروها در این سمگنت نیز افزایش یابد. این امر جدا از هجوم سرمایه‌های سرگردان برای سرمایه‌گذاری و دلالی است. درنهایت این افزایش قیمت باعث می‌شود  افرادی که بودجه حدود کمتر از ٤٠٠‌میلیون‌تومان دارند به خرید خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت یا چینی‌ها متمایل شوند و تقاضا در آن بخش نیز بر هم بخورد. این موضوع ‌سلسله‌وار ادامه می‌یابد تا در پایین‌ترین بخش بازار، افرادی که تا دیروز توانایی خرید پژو ٢٠٦ یا پارس را داشتند، مجبور به خرید تیبا یا پراید شوند و این امر به افزایش قیمت این خودروها منجر شود. نهایتا در پایین‌ترین بخش بازار، مشتری که با پرداخت ٢٠‌میلیون‌تومان امکان خرید پراید را داشت، حال از این خرید نیز ناتوان می‌شود زیرا قیمت آن تا مرز ٤٠‌میلیون‌تومان افزایش می‌یابد، این‌گونه است که شاهد اثر افزایش قیمت خودروهای وارداتی بر خودروهای تولید داخل و در نهایت در همه سطوح بازار هستیم. این موضوع جدا از سرمایه‌گذاری‌ها و هجوم سرمایه‌های کاذب به بازار خودرو است و وضعیت بازار را در همه سطوح به‌خصوص بخش پایین‌دستی اسف‌بارتر می‌کند.

در پاسخ سوال اول، این مطلب را باید گفت که ممنوعیت واردات خودرو اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل هم می‌گذارد زیرا در علم بازار از پایین‌ترین تا بالاترین بخش نمی‌تواند گپ وجود داشته باشد و درصورت به‌وجود آمدن گپ، قیمت‌ها با یک جهش شدید، آن گپ را پر می‌کنند. در نهایت این فشار و افزایش به پایین‌ترین بخش‌های بازار منتقل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =