کد خبر: 221276
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
مهرداد خدیر

دلیل ششم اختلاف قیمت بسیار بالا با بازار است. 

مهرداد خدیر - هجوم یا استقبال گسترده برای خرید محصولات پیش‌فروش شده توسط خودروسازان داخلی اسباب طعنه‎هایی در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی شده است. اما این طعنه‎ها و خودسرزنشی‎ها در حالی است که اتفاقا دلایل کاملا روشنی را می‌توان برای این استقبال برشمرد. نخست این‎که با کاهش ارزش پول ملی و نگرانی درباره اندوخته‎ها و سرمایه‎ها، پس‎اندازهای ریالی و موجودی‎های نقدی به طلا، ارز، ملک و خودرو تبدیل می‎شود. البته بهتر این است که مردم سراغ بورس بروند اما اوضاع بازار سهام هم خوب نبوده و کار هر کسی هم نیست. 

طلا هم پر ریسک شده و دست خیلی‎ها می‎لرزد که بابت یک سکه ۴ میلیون تومان بپردازند. ارز نیز در برخی مجاری غیررسمی جنبه قاچاق پیدا کرده و با خطر جعلی بودن روبه‎روست و همه هم اهل این‎گونه تبدیل‌ها نیستند. ملک هم دست‌کم با زیر ۱۰۰میلیون در شهرهای کوچک و چند برابر در شهرهای بزرگ در دسترس نیست.

دوم این‎که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد و این موجب ارزشمندتر شدن خودروهای کم‎مصرف مانند پراید است.

سوم این‎که پراید مانند پیکان یکی از نمادهای طبقه متوسط شهری است که در بحران‎های اقتصادی نگران فروغلتیدن به پایین‎تر است.

چهارم این‎که وقتی با آغاز مرحله اول تحریم‎ها از نیمه مردادماه شاهد این وضعیت هستیم، طبیعتا این نگرانی وجود دارد که با آغاز مرحله دوم آن از نیمه آبان‎ماه، اوضاع، بغرنج‎تر شود.

پنجم این‎که این تلقی یا تصور در جامعه وجود دارد که با تشدید تحریم‎ها خودروها در تامین قطعات دچار مشکل شوند. از این رو، خودروهای پرتیراژ را به لحاظ قطعات، مطمئن‎تر می‎دانند.

دلیل ششم اختلاف قیمت بسیار بالا با بازار است. 

هفتم این‎که وقتی شرکت خودروساز اقدام به پیش‎فروش می‎کند، نوعی اطمینان‌خاطر ایجاد می‎شود و خریداران احساس نمی‎کنند کاری خلاف قانون و وجدان عمومی انجام داده‎اند یا سرشان کلاه رفته است.

هشتم این‎که بخشی از رفتارهای ما از روی چشم و هم‎چشمی و عقب‎نماندن از قافله است؛ زندگی در ایران به یک مسابقه تبدیل شده و این گزاره ریشه در نظام آموزشی دارد.

نهم این‎که انگیزه برخی هم استفاده از خودرو برای کار در اسنپ و تپسی یا به صورت مستقل است و اکنون نیز بیم از دست دادن کار بالاست.

و نکته دهم این‎که برخی جوری انتقاد می‎کنند که انگار محصولات ژاپن و کره و آلمان را رها کرده و دو دستی به خودروسازان داخلی چسبیده‎ایم. وقتی دایره انتخاب محدود و فاصله قیمت هم بسیار است، چگونه می‎توان مردم را برای استقبالشان شماتت کرد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =