بورس

طی ماه‌های گذشته بازیگران بازار سرمایه شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار سهام بودند که علت عمده آن به افزایش قیمت دلار برمی‌گردد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته، نمادهای این گروه روند خوبی را پشت‌سر گذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، سایپا آذین، گروه بهمن، الکتریک‎خودرو شرق، قطعات اتومبیل ایران و رینگ‎سازی مشهد مثبت شدند و در مقابل آهنگری تراکتورسازی ایران، تولیدمحورخودرو و لنت ترمز ایران منفی خوردند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 33هزارو979 نوبت معاملاتی، 562میلیون‌و50هزار سهم به ارزش بیش‌از 72میلیارد‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین ارزش‌کل بازار گروه خودرویی بالغ بر 17هزارمیلیاردتومان شد.

بر اساس این گزارش، تالار بورس تهران روز چهارشنبه شاهد شدت گرفتن افزایش قیمت‌ سهم‌ها بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل درنهایت بیش‌از 6هزار واحد رشد کرد و به قله‌ تاریخی ۱۵۵هزارواحدی دست یافت. علت عمده این رشد به افزایش قیمت دلار طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته بازمی‌گردد. روز چهارشنبه شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران نیز بارها کانال‌شکنی کرد و توانست ۶۴۸۳واحد رشد کند و به رقم ۱۵۵هزارو۶۱ رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۷۴۳واحد رشد تا رقم ۲۵هزارو۳۴۱ افزایش یافت. این نخستین‌باری است که شاخص بورس تراز ۱۵۵هزار واحدی را رد می‌کند.

کمبود شدید سهام شرکت‎ها در بازار!

طی ماه‌های گذشته بازیگران بازار سرمایه شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار سهام بودند که علت عمده آن به افزایش قیمت دلار برمی‌گردد. بسیاری از شرکت‌ها در بورس تهران صادرات‌محور هستند و با افزایش قیمت دلار سود بیشتری را شناسایی می‌کنند که ناشی‌از گران‎شدن محصولات‌شان است. «۱۷هزارو۳۴۷واحد» رشد خیره‎کننده شاخص‌کل بورس طی هفته گذشته بود. ریشه این رشد را باید در افزایش قیمت دلار در ماه‎های اخیر جستجو کرد. طی ۵ روزکاری بورس تهران، معامله‎گران شاهد صف‎های پایدار خرید به‎ویژه در گروه‎های صادرات‎محور بودند. از سوی دیگر، این روزها هرکس پولی در بساط و نقدینگی قابل‌توجهی در حساب دارد، به بورس تهران روی آورده و اقدام به خرید و سرمایه‎گذاری کرده است. این امر به بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضاوکمبود شدید سهام شرکت‎ها در بازار منتهی شده و قیمت‎ها به‌شکل نجومی و با شیب تند و شارپ درحال افزایش است.

اخذ مالیات از سپرده‎گذاران بانکی؛ انگیزه هجوم به بورس

 از‌سوی‌دیگر، همان‎طور که انتظار می‎رفت، با عدم افزایش نرخ سود سپرده‎های بانکی، ارسال لیست و مشخصات سپرده‎گذاران بانک‎ها به اداره امور دارایی و مالیات که قرار است به‎زودی و در نیمه‌دوم سال جاری یا سال آینده اقدام به اخذ مالیات از سپرده‎گذاران کنند، طیف وسیعی از مردم و اشخاصی که رقم‎های درشت در حساب‎های سپرده خویش دارند، ترسیده‎اند و برخی اقدام به بستن حساب‎ها و خروج پول و منابع خویش به قصد سرمایه‎گذاری در بازار سهام یا انبار کردن سکه طلا و آب‎شده و انواع ارزها کرده‎اند و می‎کنند.

البته به‎زودی شاهد اعلام بسته جدید بانک‌مرکزی برای جلب و جذب سپرده‎های مردم خواهیم بود، چرا که موعد سررسید سپرده‎های قبلی که پیش‌از این 11 شهریورماه بود، با یک‌ماه تمدید به 11مهرماه سال‎جاری موکول شده است. لذا تا قبل از 11مهرماه دولت و بانک مرکزی باید تمهدیدات و پکیج جدید خود را رونمایی کند . 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =