واردات خودرو

پیشنهاد مشخص مجلس این است که دولت واردات خودرو را مدیریت کند و ممنوعیت آن برداشته شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازی‌ها در سال‌های اخیر با هزینه‌های سربار بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. وجود نیروی مازاد شرکت‌های پرشمار زیرمجموعه آن‌ها، همگی فشارهای مالی بسیاری بر خودروسازان وارد کرده‌اند. هزینه‌های سربار فراوان در کنار تامین مالی گران و با سود بالا باعث شده عملا بهره‌وری در این شرکت‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند.

در همین زمینه با سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

 وضعیت هزینه‌های مازاد در خودروسازی‌ها به چه شکل است؟

هزینه‌های سربار خودروسازان در چند حوزه بوده که یکی از این هزینه‌ها پرسنل مازاد است. همچنین شرکت‌های تابعه خودروسازی از جمله دیگر موارد هزینه‌های سربار خودروسازان است. هر خودروسازی چند شرکت تابعه دارد که گاهی تا حدود 140شرکت می‌رسند. البته مجلس هنوز به این موضوع که دقیقا چند شرکت تابعه خودروسازی وجود دارد، ورود نکرده است.

هر کدام از این شرکت‌های تابعه، هیات‌مدیره و دفاتر متعدد در استان‌های مختلف دارند. هر شرکتی حداقل 5نفر اعضای هیات‌مدیره دارد که این موضوع هزینه سرباری برای خودروسازی کشور ایجاد می‌کند و اگر بررسی شود که آیا این شرکت ها سودده هستند یا زیانده و چگونه فعالیت می‌کنند، به پارامترهای هزینه های سربار خودرویی اضافه می‌شود.

 در حال حاضر تامین مالی خودروسازان در چه وضعیتی قرار دارد؟

خودروسازان برای تامین منابع مالی مجبور هستند به بانک‌ها مراجعه کنند و اگر بانک نیز بخواهد سود 18درصدی دریافت کند، با تضامین و دیگر موارد، زمانی که وام به دست خودروساز می‌رسد حدود 24درصد نرخ سود تسهیلات دارد. خودروسازی‌ها باید سود بانک‌ها را سالانه پرداخت کنند. سال گذشته خودروسازان حدود 6هزارمیلیاردتومان سود بانکی پرداخت کردند که سرجمع آن هزینه‌های سربار خودروسازی می‌شود. 

 مجلس در خصوص واردات خودرو چه موضعی دارد؟ آیا قصد و نیتی برای رفع ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد؟

پیشنهاد مشخص مجلس این است که دولت واردات خودرو را مدیریت کند و ممنوعیت آن برداشته شود. از سوی دیگر انتظار می رود خودروسازان از زیر چتر دولت بیرون آمده و به معنای واقعی خصوصی‌سازی شوند و دولت سهام خود را در خودروسازی‌ها واگذار کند تا بتوان بحث خودروسازی‌ها را در کشور مدیریت کرد.    

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب FR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    0 0
    با سلام ، فکر نمی کنم نمایندگان مجلس بتوانند کار مفیدی برای مردم و مشتریان خودروهای وارداتی انجام دهند.قبلا هم طرح هایی برای تفحص از بازار خودروهای وارداتی داشتند و برای هیبریدی ها ، قوه مجریه باید کاری کند ،که متاسفانه به فکر منافع خود است ، اعمال تعرفه بالا و قیمت ار‌ز بالا در محاسبه قیمت کاری ناجوانمردانه است،یکسال و بیشتر پول مردم دستشون بوده و حالا می خواهند به قیمت روز تحویل دهند ،ان هم با سود مشارکت ریالی بانکی!!!! کجای این محاسبه عدالت است ؟؟؟؟؟!!!!
  • ادوارد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    0 0
    سلام ،لطفا نطر خوانندگام منعکس گردد،مشتریان شرکتهای واردکننده خوورو در سختی هستند ، بیش از یکسال پول نزد شرکت بود ، در این مدت تعرفه واردات و نرخ ارر افزایش شدید داشته ، ایا مشتری بتید تا این حد متحمل زیان شود ، نباید گداشت خودرو با ارز بازار ازاد با ثانویه وارد شود ، یا تعرفه کاردات صفر شود یا به قیمت سال گدشته پاشین تحویل مصرف کننده واقعی گردد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =