بازار خودرو

عدم پایداری وضعیت و ریسک بالای سرمایه‌گذاری با وجود مناسب بودن سود، کم‌کم باعث خواهد شد سرمایه‌ها از این صنعت و تجارت به‌سمت کارهای دیگر سوق پیدا کنند و به بخش‌های دیگر اقتصاد که ریسک کمتری دارند، سرازیر شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، با وجود حاشیه سود بالای صنعت خودرو در بخش تولید و همچنین حاشیه سود نسبتا مناسب در بخش واردات خودرو، به‌دلیل تغییرات پی‌درپی قوانین، ایجاد یک‌باره ممنوعیت‌ها و دشوار بودن تبدیل سرمایه‌گذاری‌ها به پول نقد، ادامه کار این صنعت در ایران با ریسک بالایی همراه است.

هرچند تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو در فاصله سال‌های93 تا ابتدای96، سود زیادی از بازار خودرو کسب کردند اما درنهایت تغییرات پی‌درپی قوانین واردات در سال‌96 و نیمه اول‌97، ممنوع شدن واردات‌، افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها باعث برهم‌ریختن نظم بازار خودرو شد. بدین‌ترتیب این روزها شرکت‌های واردکننده خودرو، روزگار خوشی را نمی‌گذرانند و این وضعیت در بخش تولیدکنندگان خودرو به‌خصوص بخش‌های غیرچینی تسری‌ یافته است.

البته این شرایط تنها باعث بروز مشکلات برای صنعت خودرو نشده است بلکه عدم پایداری وضعیت و ریسک بالای سرمایه‌گذاری با وجود مناسب بودن سود، کم‌کم باعث خواهد شد سرمایه‌ها از این صنعت و تجارت به‌سمت کارهای دیگر سوق پیدا کنند و به بخش‌های دیگر اقتصاد که ریسک کمتری دارند، سرازیر شوند.

در نهایت این شرایط باعث خواهد شد صنعت خودرو در کشور از برنامه توسعه‌ای خود عقب بیفتد و نتواند راهکارهای مناسبی برای نجات خود از وضعیت کنونی بیابد. این صنعت یکی از صنایع با درصد بالای اشتغال در کشور است که سابقه و تجربه کاری بالایی دارد اما دولتی‌بودن بخش اعظم آن و دخالت‌های بیش از اندازه دولت در تصمیم‌گیری‌ها، همچنین قوانین مربوط به این حوزه باعث شده است از رشد طبیعی خود بسیار عقب بیفتد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =