کد خبر: 221361
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

گروه خودرویی همچنان در بورس تهران به عملکرد خوب خود ادامه می‎دهد، به‎طوری‎که فعالان بازار سهام روز سه‎شنبه هفته گذشته، برای دومین‌روز پیاپی در آن هفته شاهد صف‌های پایدار خرید سهام‌ خودرویی بودند و در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌هایی همچون سایپا، پارس‎خودرو و ایران‎خودرو شاهد رشد فزاینده قیمت سهم‌ها بودیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه خودرویی همچنان در بورس تهران به عملکرد خوب خود ادامه می‎دهد، به‎طوری‎که فعالان بازار سهام روز سه‎شنبه هفته گذشته، برای دومین‌روز پیاپی در آن هفته شاهد صف‌های پایدار خرید سهام‌ خودرویی بودند و در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌هایی همچون سایپا، پارس‎خودرو و ایران‎خودرو شاهد رشد فزاینده قیمت سهم‌ها بودیم. به‎عنوان نمونه ایران‎خودرو که با صف خرید همراه بود، روز سه‎شنبه صددرصد خرید توسط سهامداران‌حقیقی و ۶۷‌درصد از عرضه آن توسط سهامداران حقوقی به وقوع پیوست. ازسوی‌دیگر، روز سه‎شنبه شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۷۳۴واحد افت کرد و به رقم ۱۵۷هزار و ۳۳۷ واحدی رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه هفته گذشته شاخص بازار سهام توانسته بود بیش‌از 2هزار واحد رشد کند. در اوایل هفته نیز این شاخص توانست کانال ۱۵۹هزار واحدی را برای نخستین‌بار در تاریخ بورس ایران پشت سر گذارد.

  بازار سهام در دست نوسان‎گیران
رفتارهای هیجانی در معاملات بورس تهران این روزها بیش‌از گذشته به‌چشم می‌خورد، به‎طوری‎که با کوچک‎ترین خبر منفی یا مثبت سهامداران در صف خرید یا فروش می‌ایستند. ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازار و اخباری که از سمت برجام می‌آیند در کنار افزایش نرخ دلار طی ماه‌های گذشته، بیشترین تاثیر را بر نوسانات قیمت‌ها در بورس تهران داشته است. با‌این‌حال بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد قیمت‌ها در بورس تهران به‌علت رشد قیمت دلار طی ماه‌های گذشته است و علت بنیادی یا مدیریتی ندارد. این رشد سبب شده است شرکت‌های صادرات‎محور با افزایش قیمت سهامشان روبه‎رو شوند و فعالان بازار از این سهم‌ها استقبال کنند. از طرفی شرایط فعلی بورس تهران سبب شده است بازار سهام در دست نوسان‎گیران باشد و کمتر کسی با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. از طرفی ریسک سیستماتیک موجود در بازار سهام و بی‎اعتمادی‌ها نسبت‌به وضعیت فعلی به شرایط صف‌های خریدوفروش لحظه‌ای دامن زده است.
  هشدار به معامله‌گران بازار پایه
فرابورس ایران به‎تازگی به معامله‌گران در بازار پایه فرابورس هشدار داده است که به ریسک‌های موجود در این بازار توجه داشته باشند. همچنین فرابورس ایران تاکید کرده است با آن‎که «پذیرش بیانیه سلب ریسک بازار پایه» شرط حضور در این بازار از سوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است اما این موضوع نافی پیگیری حقوقی فرابورس از مدیران ناشرانی که در ارائه اطلاعات از طریق سامانه رسمی کدال کوتاهی و قصور می‌کنند، نیست و همواره این موضوع در دستور کار فرابورس قرار دارد. این در حالی است که شرکت سایپادیزل نیز به‎عنوان یکی از خودروسازان کشور، در بازار پایه فرابورس حضور دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =