روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، دو نماد بزرگ و تاثیرگذار این گروه، ایران‎خودرو و سایپا سرانجام پس از چند روز که عملکرد خوبی از خود برجای گذاشتند، منفی خوردند.

 به گزارش «اخبار خودرو»،علاوه‌بر این دو، نمادهای پارس‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران، الکتریک‎خودرو شرق، آهنگری تراکتورسازی ایران و چرخشگر نیز منفی خوردند و درمقابل نیز نمادهای زامیاد، سرمایه‎گذاری رنا، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن و سایپا آذین مثبت خوردند. همچنین روز گذشته طی 47هزارو604 نوبت معاملاتی، 718میلیون و 647هزار سهم به ارزش 111میلیاردتومان مورد دادوستد شد. همچنین ارزش‌کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 20هزارو300میلیاردتومان شد.

   هرروزه‎های بورس!
«هر روز یک رکورد جدید»، «هر روز نوسان‌های پی‎درپی» و «هر روز افزایش تعداد نوسان‌گیران بورسی»، وضعیت بورس در این روزهای اقتصاد ایران را می‎توان در این چند عبارت خلاصه کرد. موضوعاتی که ریشه‎اش دلار است و ربطی به مسائل مدیریتی ندارد. این در حالی است که ظاهرا نوسانات در بورس تهران قصد آرام و قرار ندارد. از زمانی که بازار ارز دچار نوسان شد، بازار سهام نیز روی موج این نوسان نشست و پابه‎پای ارز با فراز و فرودهایی شدید تکان خورد، به‎طوری‎که طی ۶ ماه گذشته قیمت برخی سهم‌های صادرات محور در بورس تهران بیش از دو برابر شده است. روز گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۴۵۳۳واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۵هزارو۷۲ واحدی افزایش یافت. شاخص کل هم‎وزن نیز با ۷۹۳واحد رشد تا رقم ۲۸هزارو۷۲۴واحدی افزایش یافت.

   مهم‎ترین دلایل رشد پیاپی شاخص بورس
بنا بر گفته کارشناسان، دو عامل «رشد حجم نقدینگی» و همچنین «انتظارات تورمی» از مهم‎ترین دلایل رشد شاخص بورس در هفته‎های اخیر بوده‎اند. همچنین حجم نقدینگی در جامعه به‌علت سود بالای بانکی به‎شدت افزایش یافته، به‎طوری‎که حتی از تولید ناخالص داخلی نیز جلو زده است. بدین‎ترتیب، این نقدینگی‎ها روانه بازارهای مختلف می‎شود و آن‎ها را دچار نوسان می‎کند؛ ابتدا به سراغ بازار ارز و سکه رفت و سپس روانه بخش مسکن، خودرو و بورس شد. عامل دیگر رشد بازار سرمایه، تورم انتظاری در جامعه محسوب است؛ انتظار مردم این است در ماه‌های آتی میزان تورم افزایش یابد. بر‌این اساس به‌دنبال آن هستند تا از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، قدرت خرید پول خود را حفظ کنند که ازجمله حضور در بورس است. مقایسه بورس با سایر بازارهای موازی نشان می‌دهد میزان رشد آن نسبت‌به سایر بازارها هنوز پایین است. بنابراین انتظار رشد هر چه بیشتر آن وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =