کد خبر: 221425
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
بازار خودرو

بسیاری از مردم همچنان ریسک سرمایه‎گذاری در این بازار را از بازارهای دیگر مانند ارز، سکه و بورس کمتر می‎دانند و معتقدند بازارهای دیگر اصول حرفه‎ای و ریسک‎هایی برای سرمایه‎گذاری دارند که عموم مردم کمتر با آن آشنا هستند

به گزارش « اخبار خودرو » ، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله روز (دوشنبه – 2 مهرماه 1397 ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بازار خودرو با اجرای برنامه‎های فروش خودروسازان داخلی نسبت‌به قبل اندکی آرام شده است. هرچند هنوز هم هجوم برای خرید وجود دارد و تا زمانی که تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار تا این حد فاحش است، این هجوم ادامه خواهد داشت. اما باتوجه‌به محدودیت نیاز واقعی بازار خودرو کشور که بین 1.5 تا 2میلیون ارزیابی می‎شود، آیا همه کسانی که در این بازار اقدام به سرمایه‎گذاری برای سود کرده‎اند، به اندازه موردانتظارشان منتفع خواهند شد؟

اگر این بار هم مانند سال‌های ۹۰ و ۹۱ پس‌از فروکش‌کردن التهاب در بازار، قیمت‎هایی که در بازار خودرو تا ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده‎اند، ۵۰درصد هم کاهش پیدا کنند، برخی از سرمایه‎گذاران در این بازار که خودروهای داخلی یا وارداتی را با نرخ کاذب و فقط با نیت کسب منفعت خریداری کرده‎اند، نه‎تنها سودی نخواهند برد بلکه ممکن است با ضرروزیان نیز مواجه شوند. درواقع سود آن‎ها درصورتی تضمین خواهد شد که تولید و واردات خودرو در کشور تقریبا متوقف شود که باتوجه‌به راهکار سابقه‎دار «حفظ تیراژ با روش کاهش کیفیت» این حالت بعید به‌نظر می‎رسد.

دائمی‎بودن ممنوعیت واردات خودرو نیز باتوجه‌به سهم اندک آن از منابع ارزی، دور از ذهن می‎نماید. با این تفاصیل، باز هم شاهدیم که پرچمداری خودرو به‌عنوان یک کالای فیزیکی با دوام برای جذب نقدینگی سرگردان مردم و حفظ ارزش دارایی‎های ریالی آن‎ها بدون نگرانی از ریسک نقدشوندگی آن در ماه‎های آتی، ادامه دارد. 

بسیاری از مردم همچنان ریسک سرمایه‎گذاری در این بازار را از بازارهای دیگر مانند ارز، سکه و بورس کمتر می‎دانند و معتقدند بازارهای دیگر اصول حرفه‎ای و ریسک‎هایی برای سرمایه‎گذاری دارند که عموم مردم کمتر با آن آشنا هستند. بر این اساس، باتوجه‌به محدودیت عرضه خودروهای داخلی ازسوی خودروسازان، حرکت سرمایه‎های سرگردان به سمت بازار خودروهای کارکرده آغاز شده است و عده‎ای نیز که به میزان متعارفی از سود قانع هستند با فروش خودروهای خریداری‎شده از بازار بیرون می‎روند.

برخی طبقات پایین‎تر جامعه نیز باتوجه‌به افزایش هزینه‎های معیشتی و الزام برای تامین بودجه رهن و اجاره مسکن، عطای خودرودار بودن را به لقایش می‎بخشند و از مابه‎التفاوت قیمت کنونی با قیمت ماه‎های نخست سال برای جبران این هزینه‎ها استفاده می‎کنند.

اما در این میان قطعی انگاشته‎شدن تداوم قیمت در بازار خودرو، انتظارات تورمی را به حدی بالا برده و خواهد برد که کنترل نرخ تورم را در ماه‎های آتی برای دولت و تحمل آن را برای مردم بسیار سخت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =