آسنا

آمیکو پیش از آغاز عرضه این خودرو در ایران، تغییرات مهمی را در مولفه‎های فنی آن ازجمله کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل اعمال کرده است. نمونه چینی این خودرو یک گیربکس 5سرعته ساخت میتسوبیشی دارد اما در نسخه ایرانی با هدف ارتقای کیفیت عملکرد  و ضرایب دنده از گیربکس 5سرعته دستی ساخت شرکت ZOMAX استفاده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز سه‎شنبه هفته گذشته در سومین بخش از این مطلب، پیکاپ آسنا را به بوته نقد بردیم و نکاتی را برای بهینه‎سازی این خودرو پیشنهاد کردیم. همچنین از کیفیت کابین و عایق‎بندی آن و نیز کیفیت رنگ بدنه و سیستم سوخت دوگانه این پیکاپ سخن گفتیم.

پیش از آغاز این قسمت از مطلب اما بد نیست به‌نکته‎ای درخصوص مقایسه آسنا با دیگر پیکاپ‎های موجود در بازار ایران اشاره کنیم که محدود به چند مدل از تویوتا هایلوکس و تعداد انگشت‎شماری از پیکاپ‎های چینی مونتاژ داخل اعم از کاپرا، ریچ، فوتون و... است که آن‎ها نیز سعی در کپی‎برداری از پلت‌فرم هایلوکس داشته‎اند.

      این در حالی است که آن‎چه امروز در دنیای پیکاپ‎ها می‎گذرد، بسیار فراتر از این ابعاد است؛ پیکاپ‎های غول‎پیکر و پرقدرت آمریکایی سال‎هاست گوی رقابت را از محصولات مستحکم و بادوام تویوتا ربوده‎اند و بازار پیکاپ را در چندقاره تحت سلطه خود درآورده‎اند.

از این رو، پیکاپ‎هایی در این بازار موفق به کسب سهم خواهند شد که از کپی‎برداری از محصولات ژاپنی دست بکشند و محصولاتی همچون فورد F150 را الگوی طراحی خود قرار دهند، خودرویی که الهام‎بخش طراحان و سازندگان چینی آسنا نیز بوده و آمیکو نیز با همین رویکرد تغییراتی جدی را در نسخه چینی این خودرو اعمال کرده است.

درباره نسخه ایرانی آسنا

یکی از سوالاتی که مخاطبان دنیای خودرو پس از انتشار سومین قسمت این مطلب مطرح کرده‎اند، تفاوت‎های آسنا با نسخه چینی آن یعنی  پیکاپ N2 محصول HUNGHAI است که از سال 2015 در بازار چین عرضه شد.

آمیکو پیش از آغاز عرضه این خودرو در ایران، تغییرات مهمی را در مولفه‎های فنی آن ازجمله کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل اعمال کرده است. نمونه چینی این خودرو یک گیربکس 5سرعته ساخت میتسوبیشی دارد اما در نسخه ایرانی با هدف ارتقای کیفیت عملکرد  و ضرایب دنده از گیربکس 5سرعته دستی ساخت شرکت ZOMAX استفاده شده است.

همچنین به‌منظور هماهنگی هرچه بیشتر سیستم کلاچ و گیربکس، کلاچ اولیه این خودرو را با کلاچ تولید شرکت Valeo فرانسه تعویض شده است. قدرت تولیدشده توسط موتور را نیز در مسیر انتقال از طریق گیربکس به هر چهار چرخ را نیز می‌توان بر اساس نیاز به کمک یک ترانسفر کیس‌الکترونیکی ساخت شرکت BorgWarner آمریکا (که در پایین فرمان قرار دارد) تنظیم کرد و میزان انتقال نیرو به چرخ‌ها را در 3 حالت H2 (دوچرخ عقب سبک)، H4 (چهارچرخ نیمه‎سنگین) و L4 (چهارچرخ سنگین) تنظیم کرد.

برای بهتر آزمودن ترانسفرکیس اگر خودرو را در حالت H4 روی یک شیب تند لغزنده ببرید و در میانه این شیب توقف کرده و با فعال‎سازی حالت  L4 حرکت را از سر بگیرید (مانند کاری که ما در شیب‎های گلی جنگلی انجام دادیم و شرح آن در قسمت دوم این مطلب داده شد)، شاهد قدرت خیره‎کننده خودرو در ادامه شیب‎روی خواهید بود.

سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل این خودرو نیز ساخت شرکت Eaton آمریکا و تکنولوژی هوشمند سال 2017 این شرکت است. دوگانه‎سوز شدن این خودرو در ایران نیز ازجمله امتیازات آن محسوب می‎شود.

باک بنزین آسنا از پلاستیک فشرده هفت‎لایه ساخته شده است که در بخش زیرین توسط یک لایه فایبرگلاس سخت‎شده محافظت می‌شود و 80 لیتر ظرفیت دارد. در کنار مخزن بنزین این پیکاپ نیز یک مخزن 90لیتری CNG قرار دارد که از کامپوزیت نسل دوم با استحکام بالا ساخته شده است و در زمان تکمیل ظرفیت 70 کیلوگرم وزن دارد.

تست ایمنی در TÜV

یکی دیگر از سوالات مخاطبان درخصوص تست ایمنی آسنا بود و این‎که این آزمایش در C-NCAP انجام شده است یا E-NCAP. جواب این است؛ هیچ‌کدام! پیکاپ آسنا نخستین خودرو داخلی است که توانسته است آزمون‌های ایمنی و آلایندگی را در موسسه توف آلمان (TÜV) با موفقیت پشت سر بگذارد و گواهی استاندارد 88گانه آلایندگی و ایمنی این شرکت را از آن خود کند.

در قسمت جلو شاسی آسنا از قطعات جاذب انرژی استفاده شده است که از 4ناحیه انرژی تصادفات را به خود جذب می‎کند و مانع از انتقال این ضربات به کابین خودرو می‎شود.

همچنین ایمنی آسنا از طریق دو عدد کیسه هوا، درهای تقویت‌شده، گارد ایمنی اتاق بار، سیستم‌های ترمز ABS+EBD، قفل مرکزی، قفل کودک درِ عقب، قفل محافظ زاپاس و ایموبلایزر متصل به ECU تامین می‎شود.

در همین جا باید اشاره کرد و ایموبلایزر این خودرو ساخت شرکت دلفی آمریکاست و از لحاظ امنیتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طناز IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام ، این خودرو چقدر گرونه اصلا نمی ارزه،سال قبل با همین پول می تونستیم اوت لندر را بخریم ، حالا با همون پول وانت من دراوردی امیکو می توان خرید ، چقدر جالبه،میان ماه من تا ماه گردون ، تفاوت از زمین تا اسمان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =