وزیر صنعت

شورای رقابت از موضوع قیمت‎گذاری خودرو کنار گذاشته نشده و حتی در متن نامه وزیر صنعت نیز به صراحت در مورد خروج شورای رقابت از حیطه قیمت‎گذاری خودرو مطلبی ارائه نشده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»،ماندن یا نماندن در قیمت‎گذاری خودرو، مساله این روزهای شورای رقابت است، شورایی که 7سال قیمت‌گذاری خودروهای کمتر از 45میلیون‌تومان صنعت خودرو را انجام داده است. این خودروها 85درصد نیاز بازار خودرو کشور را تامین می‌کنند و به گفته شورای رقابتی‌ها در آن انحصار وجود دارد. پس قیمت‌های آن‎ها باید از کانال این شورا عبور کند. اما حالا ظاهرا کانال جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو باز شده و در نهایت این ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کننده است که تصمیم‌ می‌گیرد چه قیمتی برای خودروها مناسب است.

به‌نظر می‌رسد در دستورالعمل جدید برای قیمت‌گذاری خودرو نقش این شورا کمرنگ شده است. هرچند هنوز هم برای قیمت‌گذاری و تعیین چهارچوب آن شورای رقابت حرف اول را می‌زند اما در نهایت این ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کننده هستند که به‌عنوان سوپاپ اطمینان خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها و دستیابی به قیمت دلخواه وارد گود خواهند شد. به این صورت می‌توان گفت هرچند شورای رقابت همچنان ادامه کار می‌دهد اما مانند گذشته تاثیرگذار نخواهد بود. بلکه در نهایت این وزارت صمت است که حرف آخر را می‌زند.

تعریف جایگاهی جدید برای شورای رقابت

در همین زمینه ولی ملکی، عضو ناظر شورای رقابت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «شورای رقابت از موضوع قیمت‎گذاری خودرو کنار گذاشته نشده و حتی در متن نامه وزیر صنعت نیز به صراحت در مورد خروج شورای رقابت از حیطه قیمت‎گذاری خودرو مطلبی ارائه نشده است.»

وی می‌افزاید: «در نامه وزیر صمت به شورای رقابت اعلام شده است تمامی سازمان‎ها و شوراها که در امر قیمت‎گذاری کالا و خدمات دخالت دارند، باید تا اطلاع ثانوی با ستاد تنظیم بازار هماهنگ باشند و تصمیمات در این بخش‎ها به تایید ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت برسد.»

مشخص نیست منظور از اطلاع ثانوی چیست؛ این‎که وزارت صنعت می‌خواهد تعیین نهایی قیمت را در سازمان حمایت به آزمون و خطا بگذارد و در صورت عدم موفقیت، راه را برای بازگشت دوباره شورای رقابت باز بگذارد یا خیر، درحال‎حاضر مشخص نیست.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس، شورای‎عالی اقتصاد بحث تعیین چارچوب قیمت‌گذاری را به شورای رقابت و قیمت‌گذاری نهایی را به ستاد تنظیم بازار واگذار کرده و شورای رقابت برای تعیین این چارچوب باید با ستاد تنظیم بازار هماهنگ باشد.

مخالفت شورای رقابت با قائل‎شدن حق وتو برای سازمان حمایت

 در همین خصوص، حسن قاضیان؛ کارشناس صنعت خودرو با بیان این‎که وزارت صنعت به دنبال تضعیف شورای رقابت و کم‎کردن اختیارات این شوراست، می‌گوید: «این‎که وزارت صنعت برای ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کننده در خصوص قیمت‌گذاری خودروها حق وتو قائل شده، نشان‌دهنده مخالفت جدی این وزارتخانه با عملکرد شورای رقابت است. این حق وتو باعث شده است شورای رقابت برای پیگیری و احتمالا لغو دستورالعمل وزیر صنعت دست به دامان دیوان عدالت اداری شود.»

به نظر می‌رسد شورای رقابت که خود را نهاد فراقوه‌ای می‌داند نمی‌خواهد به این راحتی زیر بار این نامه و نوع جدید قیمت‌گذاری خودرو برود.

در این رابطه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: «در جلسه‎ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شد، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش داد مقرر شده است وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود. البته رئیس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت و اظهار کرد که در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.»

تاثیرگذاری حداقلی شورا

قاضیان می‌افزاید: «هرچند در بحث خودروهای زیر 45میلیون‌تومان به‎راستی انحصار وجود داشته و دارد اما واقعیت این است که شورای رقابت در طول مدتی که سیاست‌گذار قیمتی این سگمنت از تولید داخل بوده، نتوانسته است آن‎طور که باید تاثیرگذار باشد.»

به گفته وی، یکی از انتقادات جدی که به عملکرد شورای رقابت در طول این‌سال‌ها وارد شده، بحث افزایش ناکافی قیمت خودروها بوده‌ است. به نظر می‌رسد قیمت یک خودرو کامل همزمان با افزایش تورم سالانه و بحث ارز که همواره در اقتصاد کشورمان دیده‌ شده، رشد نکرده است. ضمن این‎که قیمت تولید و واردات قطعه نیز افزایش پیدا کرده اما به نسبت آن قیمت خودرو مانند بسیاری دیگر از اجناس افزایش پیدا نکرده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم رشد منطقی قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته می‌گوید: «جمع‎شدن فنر قیمت‌ها باعث شد تا نهایتا در ماه‌های اخیر شاهد جهش آن باشیم و بالاخره وزارت صنعت و شورای‎عالی اقتصاد به این نتیجه رسیده‎اند که باید تغییراتی را در نحوه قیمت‌گذاری خودروها اعمال کرد. هرچند نکته منفی می‌تواند در بحث رابطه کیفیت و قیمت خودرو که موردتاکید شورای رقابت بود، جلوه کند.»

دلیل شورای رقابت برای مخالفت با افزایش قیمت خودرو

شورای رقابت در طول این سال‌ها همواره بحث کیفیت خودرو و بهره‌وری پایین خودروسازان را دلیلی بر پایین بودن دستور افزایش قیمت سالانه خودرو می‌دانست و به این صورت سعی می‌کرد بین قیمت خودرو و کیفیت آن تعادل ایجاد کند.

در این زمینه ملکی، عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به دیر عمل‎کردن شورای رقابت در افزایش قیمت خودروها می‌گوید: «زمانی که شورای رقابت با حرکت لاک‎پشتی و با وجود گذشت 6 ماه از سال، همچنان قیمت‎ها را بررسی و اصلاح نکرده است، مسلما این مساله در کیفیت قطعات و افت تولیدات خودروسازان تاثیر خواهد گذاشت و به‎طبع فشارهای ناشی‌از این بخش دامن مردم را هم خواهد گرفت. باید بپذیریم که شورای رقابت و سازمان‎های دیگر تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات خویش عمل کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    2 0
    زنده باد دکتر شیوا
  • مسعود ر IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 0
    درود بر دکتر شیوا و شورای رقابت ، که مجدانه دلسوز ملت و مردم هستند . دولت بجای اشکال تراشی از شورای رقابت ، بازار انحصاری خودرو را بواسطه رانت دولتی که ایجاد نمودند را حل کنند ، مشکل قیمت و کیفیت خودش حل خواهد شد . دولت غیر منصفانه و غیر منطقیرو غیر اصولی حمایت از خودرو سازان را در پیش گرفته تا اینکه خودرو سازان روز بروز گستاختر شدند . متاسفم
  • حسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    کسی که میخواد جلوی دزدی و دوشیدن مردم رو بگیره از گود بیرونش میکنند. اگه شورای رقابت بگه قیمت خودرو رو سه برابر کنید قیمت گذاری خودرو حق مسلم شورای رقابت میشه و کسی نباید در اون دخالت کنه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =