بعد از پایین‎آمدن نرخ ارز، قیمت‎ها در بورس نیز روند نزولی به خود گرفت، به‎طوری‎که نمادهای خودرویی در دادوستدهای روز چهارشنبه هفته گذشته روند معکوس به خود گرفتند و نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، سرمایه‎گذاری رنا، الکتریک‎خودرو شرق، مهرکام‌پارس و قطعات اتومبیل ایران منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  این در حالی است که سهام ایران‎خودرو پس از آن‎که به‌دلیل نوسانات زیاد بنا بر دستور سازمان بورس بسته و مجبور به شفاف‎ساری شد، در بازگشت مجدد به تابلوی معاملاتی با کاهش نزدیک  به 10درصدی روبه‎رو شد. همچنین روز چهارشنبه طی 27هزار‌و244 نوبت معاملاتی، 579میلیون‌و221هزار سهم به ارزش 92میلیاردتومان بالغ شد و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته به رقم 20هزارو500 میلیاردتومان رسید.

   بورس نتوانست نقدینگی خارج‎شده از بازار ارز را جذب کند
در حالی که این روزها، کاهش قیمت‎ها در بازار ارز شرایطی را ایجاد کرده  است که بسیاری از مردم اقدام به فروش ارز خود می‌کنند و زمینه برای جذب این نقدینگی در بازار بورس فراهم شده اما همزمان افت قیمت‎ها در بازار بورس سبب می‌شود مردم تمایلی به سرمایه‎گذاری در این بازار از خود نشان ندهند؛ فرصتی که بسیاری معتقدند می‎توانست کاملا به نفع بورس باشد اما این سازمان گویا قدر آن را نمی‎داند. ازسوی‌دیگر، بسیاری معتقدند بازار بورس باید از شرایط به‎وجودآمده و کاهش قیمت‎ها در بازار ارز که منتهی به خروج نقدینگی از آن می‌شود، نهایت استفاده را می‎برد و با اعمال سیاست‎های درست اقدام به جذب نقدینگی می‎کرد اما ریزش همزمان شاخص بورس در این روزها باعث شده است مردم تمایلی به سرمایه‎گذاری در این بازار از خود نشان ندهند.

   بورس همچنان در انتظار جذب سرمایه‎های سرگردان
بورس یک بازار پرریسک و بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها در آن امری عادی است، در نتیجه نباید با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها هیجانی شد. اما متاسفانه افت شاخص بورس در چند روز اخیر هم‎زمان با افت شدید قیمت دلار در بازار آزاد عجیب به نظر می‌رسد، چراکه هیچ یک از شرکت‌های بورسی با دلار آزاد محصولات‌شان را تولید نمی‌کنند. البته باید این نکته را متذکر شد با آرام‎شدن فضای نوسانی در بازار ارز، یکی از بازارهای متشکل و نقدشونده بورس است، چراکه یک عده از بازار ارز مایوس می‎شوند و بورس را گزینه‎ای بهتر برای سرمایه‎گذاری می‎بینند. همچنین از آن‎جایی که بورس در شش‌ماه اخیر به هیچ‎وجه به اندازه بازار ارز، سکه و طلا رشد نکرده است، با آرام شدن بازار ارز همچنان سودده خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =