بازار خودرو

با وجود روند نزولی قیمت ارز در بازار انتظارها برای کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی به سرانجام نرسید. بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار خودرو حکایت از بالانشینی خودروهای داخلی در بازار دارد و گویا قرار نیست با سقوط قیمت دلار هم از جایگاه خود پایین بیایند.

  به گزارش «اخبار خودرو»،اگرچه با کاهش قیمت دلار طی چند روز گذشته، برخی خودروهای داخلی نیز با افت قیمت مواجه شدند، اما این کاهش قیمت در حدی نبود که انتظارات بازار را برآورده کند. این در حالی است که پیش‌بینی برخی فعالان بازار بر این بود که این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت و خودروهای داخلی بیش از این در بازار ارزان خواهند شد. همچنین در پی کاهش قیمت خودروهای داخلی طی چند روز اخیر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران در مصاحبه‌ای به ادامه این کاهش قیمت‌ها اشاره ‌کرده و گفته بود: «درصورتی‌که نرخ ارز در بازار آزاد به همین شکل پایین بیاید، بازهم شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو خواهیم بود. موتمنی البته به کاهش 2 تا 50‌میلیون‌تومانی خودروهای داخلی در هفته گذشته اشاره‌ کرده بود و به‌این‌ترتیب بازار انتظار بیشتری برای کاهش قیمت‌ها داشت.
صحبت‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران، باعث شد خریداران خودرو برای خرید دست نگه ‌دارند تا از التهاب به وجود آمده در بازار کم شود. اما متاسفانه از  روز گذشته بازار خودرو در واکنش غیرمنتظره شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بود؛ اتفاقی که باعث شد این خودروها به قیمت‌های قبلی خود در بازار نزدیک شوند. زمانی‌که قیمت دلار یک‌باره از 19 به 13 هزارتومان کاهش یافت، برخی مشتریان گمان بردند قیمت خودرو نیز ‌یک‌باره کاهش خواهد یافت. 
دراین‌بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که شرکت‌های مونتاژکننده خودرو برخی از قطعات خود را با ارز 4‌هزار و 200‌تومانی و برخی قطعات را از طریق سامانه نیما و با قیمت 8هزار و 100تومان تهیه ‌کرده‌اند. به‌طور مثال ممکن است قطعات بدنه با ارز 4‌هزار و 200 تومان و موتور و گیربکس با ارز 8 هزار و 200‌تومان خریداری ‌شده باشند. پس قیمت ارز متوسط خریداری‌شده برای قطعات موجود حدود 6هزارتومان است که افزایش قیمت باید چیزی در حدود 50‌درصد باشد. 
با توجه به این‌که قیمت دلار در بازار آزاد از 19‌هزار تومان به حدود 14 یا 13 هزارتومان کاهش ‌یافته، این به معنی کاهش قیمت خودرو نخواهد بود و این تصور کاملا اشتباهی است، بلکه کاهش قیمت خودرو زمانی صورت می‌گیرد که قیمت ارز یا در سامانه نیما کاهش یابد یا خودروسازان نیز برای خریدهای خارجی خود ارز دولتی دریافت کنند. حال اگر خودروسازان قیمت خود را تا 100‌درصد هم افزایش دهند بازهم هزینه‌های آنها پوشش داده نخواهد شد. به‌این‌ترتیب انتظار کاهش قیمت برای خودروهای داخلی کاملا اشتباه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =