کد خبر: 221655
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
بنزین

یکی از راهکارها برای مهار مصرف افسارگسیخته بنزین و جلوگیری از قاچاق رو به ازدیاد آن، بحث سهمیه بندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی است؛ این طرح اکنون در دولت و مجلس در حال بررسی است.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از تسنیم،پس از افزایش افسارگسیخته مصرف بنزین در تابستان امسال و رونق قاچاق این فرآورده استراتژیک نفتی پس از نوسانات نرخ ارز در کشور، دولت به فکر اتخاذ تصمیماتی افتاد تا بتواند جلوی هدررفت بیش از پیش منابع ملی در بخش بنزین را بگیرد.

تا امروز موضوع بازگشت کارت سوخت در دولت نهایی شده اما هنوز زمانی برای اجباری شدن استفاده از کارت سوخت شخصی مشخص نشده است. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منتظر اعلام وزارت نفت برای صدور اطلاعیه اجبار استفاده از کارت سوخت شخصی است.

راهکار بعدی دولت برای مهار مصرف افسارگسیخته بنزین و جلوگیری از قاچاق رو به ازدیاد آن، بحث سهمیه بندی بنزین و بازگشت بنزین چندنرخی است. این طرح که با هدف عدم افزایش نرخ بنزین برای بخش قابل توجهی از مردم که به صورت نرمال از بنزین استفاده می کنند، و جلوگیری از مصارف اسراف گونه در برنامه قرار گرفته، اکنون در دولت و مجلس در حال بررسی است.

* وزارت نفت بحث سهمیه بندی را مطرح کرد

حسین امیری خامکانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز در این خصوص به رسانه رسمی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث سهمیه بندی بنزین در کنار کارت سوخت از سوی مسئولان وزارت نفت مطرح شده اما هنوز مشخص نیست که بنزین سهمیه بندی می شود یا خیر .

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نیاز عرفی و منطقی یک خانواده در حوزه سوخت با سهمیه موجود در کارت تامین می شود، افزود:  اما اگر فردی بخواهد بیش از نیاز عادی مصرف داشته باشد باید هزینه آن را پرداخت کند همانند حوزه برق که فردی که برای استخر و یا سایر تجهیزات برق بیشتری مصرف می کند باید هزینه های افزون بر مصرف عادی را پرداخت کند تا برق یک خانواده محروم در دل کویر تامین شود.

* دولت در حال بررسی موضوع سهمیه بندی بنزین است

وی ادامه داد: خانواده ای که چند خودرو در اختیار دارد و می خواهد از تمامی این خودروها استفاده کند، باید هزینه آن را پرداخت کنند لذا در حال حاضر دولت در حال بررسی موضوع سهمیه بندی بنزین است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سهمیه بندی سوخت تا میزان مصرف معمولی بنزین با قیمت متعارف فروخته و محاسبه می شود، اظهار داشت: اگر فردی بخواهد بیش از میزان سهمیه سوخت مصرف کند باید از میزان تعیین شده مبلغ بیشتری پرداخت یا پول سوخت را به قیمت تمام شده پرداخت کند.

به گزارش تسنیم، مصرف افسارگسیخته بنزین تا حدی بحرانی بوده که دولت پس از چند نوبت رکوردشکنی های غیرمعمولی در تابستان امسال، اعلام آمار مصرف بنزین را محرمانه کرد و در حالی که برای نخستین بار، تولید بنزین کشور نسبت به مصرف روزانه آن، تا حد قابل اتکایی بیشتر شده بود، رشد عجیب مصرف بنزین، موضوع ادامه خودکفایی در تأمین بنزین را با چالش مواجه کرده است. پس ضروری است هر چه سریعتر دولت و مجلس، راهکارهای مهار مصرف بنزین را نهایی کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =