کد خبر: 221662
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱

دورزدن تحریم‌های اقتصادی اگرچه برای دولت و تجار ایرانی به راه حلی برای حیات اقتصادی تبدیل شده است، اما این روزها برخی افراد به جای دورزدن تحریم‌ها به فکر دورزدن دولت و اقتصاد افتاده اند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، اقتصاد و صنعت ایران سال‌هاست که با تحریم آشناست و برای عبور ازآن نیز در طول سال‌های گذشته به راهکارها و شیوه‌های موثری دست یافته است. 

دورزدن تحریم‌های اقتصادی اگرچه برای دولت و تجار ایرانی به راه حلی برای حیات اقتصادی تبدیل شده است، اما این روزها برخی افراد به جای دورزدن تحریم‌ها به فکر دورزدن دولت و اقتصاد افتاده اند. رفتاری عجیب که تنها از منفعت‌طلبی عده‌ای خاص حکایت دارد که می‌خواهند با سوءاستفاده از شرایط موجود بیشترین منافع را برای خود و اطرافیانشان کسب کنند. 

این افراد با سوءاستفاده از چندنرخی بودن ارز درکشور دست به سوءاستفاده‌های کلان می‌زنند و با نادیده‌گرفتن حقوق مردم و دولت،‌ تنها به سود بیشتر فکر می‌کنند. در این بین شاید عدم آمادگی دولت برای مقابله با تحریم‌های احتمالی نیز مزید بر علت شده تا سوءاستفاده‌کنندگان از تحریم و تفاوت نرخ ارز برای خود بهشتی بسازند و سودهای کلانی به جیب بزنند. 

نمونه آشکار آن فاکتورسازی‌هایی است که برخی تجار مواداولیه و حتی واردکنندگان لاستیک موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر برای واردات کالا به کشور انجام داده‌اند و پای پرونده‌هایشان به مراجع نظارتی نیز بازشده است. این افراد با اظهار قیمت خرید کالا در خارج از کشور به قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه خریداری کرده‌اند، ‌ارز بیشتری از دولت دریافت و در حساب‌های خارجی خود ذخیره می‌کنند. 

مبالغی که درنهایت وارد کشور می‌شوند و با نرخ آزاد در بازار به فروش می‌رسند. از سوی دیگر خرید اجناس بنجل و ته‌انباری توسط برخی افراد به بهانه تامین نیاز بازار داخل می‌تواند ظلم بزرگی به اقتصاد و مردم باشد. 

ای کاش تجار و بخش خصوصی در این شرایط سخت، قدم در کنار قدم‌های مسئولین بگذارند و به رسالت خود در تامین نیازهای اساسی کشور به‌خوبی عمل کنند. 

خودرو و صنایع وابسته آن به‌عنوان صنایعی پرسود و پرحاشیه همواره در مظان اتهام بوده است و جا دارد در این شرایط حساس، ‌بزرگان صنعت به میدان بیایند و در مقابل سوءاستفاده‌های احتمالی بایستند تا دیگر شاهد سودهای چندمیلیون‌دلاری برخی افراد به واسطه شرایط تحریم نباشیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =