لامبورگینی

پروژه تولید و طراحی نسخه کپی باکیفیت خودرو مورسیه‌لاگو در تبریز به سرانجام رسید و امروز از این خودرو رونمایی می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،  همان‌طور که پیش‌تر در روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرده بودیم، پروژه تولید و طراحی نسخه کپی باکیفیت خودرو مورسیه‌لاگو در تبریز به سرانجام رسید و امروز از این خودرو رونمایی می‌شود. اگرچه ظاهر این خودرو مشابه با نسخه اصلی است اما قلب تپنده آن برگرفته از دانش آسیایی یا بهتر بگوییم کره‌ای است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد. به همین منظور گفت‌وگویی با مسعود مرادی، مدیر این طرح انجام دادیم که در ادامه خواهید خواند. گفتنی است رونمایی این خودرو در شهر تبریز و در متجمع تفریحی لاله واقع‌در پارک تبریز، ساعت 18 انجام خواهد شد. 

از چه سالی شروع به ساخت و طراحی این خودرو کردید و هزینه ساخت آن چقدر شد؟
مطالعه روی این پروژه، آغاز طراحی و ساخت این خودرو از حدود چهارسال پیش آغاز شد و بیشترین زمان را مشغول مطالعه در مورد ساخت آن بودیم. هزینه نسبتا زیادی برای تولید این خودرو پرداخت شده است اما از آن‌جاکه هدف تجاری‌سازی آن‌را داریم، اگر اجاره بدهید هزینه نهایی را اعلام نکنیم. 

تا چه اندازه ابعاد و اندازه خودروی تولیدی شما مشابه مورسیه لاگو واقعی است؟
اندازه و ابعاد خودرو دقیقا مانند نسخه مادر است و اندازه قطعات، فریم بدنه و سایز جزئیات خودرو با نمونه اصلی آن برابری می‌کند. به‌عنوان مثال اوایل پروژه فکر می‌کردیم توان ساخت شیشه جلو خودرو را نداریم بنابراین مجبور شدیم شیشه جلو اورجینال را از طریق یکی از شرکت‌های اروپای‌شرقی که قطعات استوک لامبورگینی را تهیه می‌کند، خریداری کنیم. در واقع یکی از دغدغه‌های ما این بود مدل طراحی‌شده، هماهنگی و همخوانی با شیشه اورجینال نداشته باشد. پس با پایان کار فیزیکی خودرو، شیشه را به کارگاه مدل‌سازی آوردیم و زمان نصب متوجه شدیم در بالای ستون A تنها 2میلی‌متر اختلاف ابعاد وجود دارد که این مورد را طی مراحل مدل‌سازی برطرف کردیم. در این آزمون متوجه شدیم در بازطراحی این خودرو، چقدر دقیق عمل کرده‌ایم که شیشه اورجینال با اختلاف اندکی روی مدل ما قرار گرفته است. درحقیقت می‌توان گفت اختلاف جزئیات بسیار اندک است و فقط متخصصان و طراحان این خودرو می‌توانند آن را تشخیص دهند.

مراحل طراحی خودرو چگونه بود؟
طراحی این خودرو به شکل کامپیوتری و تهیه دیتا کد است که براساس همان مدل تهیه و در هر مرحله دیتاکد، مدل تطبیقی چک شده است. با پایان مدل‌سازی، اصطلاحا مرحله فینیش‌کاری آغاز شد که در این مرحله بدنه را صاف و یکدست کردیم. بعد از آن، قطعات به کارگاه مدل‌سازی انتقال پیدا کرد تا قالب‌گیری شود. قطعات قالب‌گیری‌شده، باردیگر تولید  و به مونتاژ ارسال شوند. شاسی را برمبنای پلت‌فرم اصلی مورسیه لاگو و براساس دیتاکدی که ما به‌دست آوردیم، ساختیم. در پایان باید اشاره کنم شیشه اورجینال در فرآیند حمل‌ونقل دچار شکستگی شد و مجبور شدیم آن‌را نیز قالب‌گیری و تولید کنیم. بدین ترتیب تنها قطعه موجود که از لامبورگینی نیز آمده بود، از خودرو حذف شد. 

طبعا دسترسی به پلت‌فرم این خودرو کار ساده‌ای نبوده است، با این حساب چه پلت‌فرم و شاسی برای خودرو استفاده کردید؟
شانسی که در مرحله ساخت خودرو همراه ما شد، به‌دست آوردن فایل اصلی یا همان دیتاکد خودرو بود. براساس آن ما هیچگونه زمانی را جهت طراحی یا تست خودرو صرف نکردیم. با چک کردن شاسی با بدنه و فیکس کردن آن با اتصالات بدنه، شروع به ساخت شاسی و پلت‌فرم خودرو کردیم که دقیقا همان پلت‌فرم و شاسی نسخه اصلی مورسیه لاگو است. 
قبلا اشاره کردید از موتور هیوندای و گیربکس آلمانی روی خودرو استفاده شده است. چرا از موتور و گیربکس لامبورگینی استفاده نکردید؟
ما از یک موتور لامبدا با حجم 3.8 لیتر و 6سیلندر برای این خودرو استفاده کردیم. گیربکس نصب‌شده نیز با این موتور هماهنگ بود، همچنین از قطعات الکترونیکی و آپشن‌های هیوندای استفاده کردیم. یکی از دغدغه‌های اصلی خودروهای سوپراسپورت این است که اگر خودرو نیاز به تعمیر و سرویس داشته باشد، باید به کجا مراجعه کند؟ لامبورگینی برندی است که در کشور ما نمایندگی ندارد. بنابراین ما خودرویی طراحی کردیم که هرچند ظاهر لامبورگینی دارد اما با مشخصات فنی که برای آن تعبیه کرده‌ایم، اگر نیازی به تعمیر و سرویس داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید به تعمیرگاه‌های کشور مراجعه و خودرو را تعمیر کنید. در حقیقت می‌توانید خودروی لامبورگینی‌ را سوار شوید که هزینه نگهداری آن در حد خودروهای وارداتی بوده و هزینه زیادی را بر مالک تحمیل نمی‌کند. 

آیا موتور و گیربکس تعبیه‌شده شما، قادر به تولید توان لازم برای خودرو است؟
قطعا شتاب و سرعت این خودرو به اندازه مورسیه لاگو واقعی نخواهد بود اما توان تولیدی این خودرو در حدی است که از آن به‌عنوان یک خودرو پرشتاب یاد شود. در آینده اگر خودرو تولید انبوه داشته باشد، قوای‌محرکه متعدد و متفاوت روی آن نصب خواهیم کرد اما برای اتمام پروژه و باتوجه به زیرساخت‌های داخل، فعلا از این مشخصات فنی استفاده کردیم. باید به این نکته هم اشاره کنم محفظه موتور این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که توان بهره‌مند شدن از موتور 12سیلندر را دارد. به همین‌دلیل در نسخه‌های بعدی می‌توانیم موتورهای 8 و 10سیلندر  نیز روی خودرو نصب کنیم. 

در تصاویر منتشرشده، ریزترین جزئیات و ظاهر خودرو دقیقا مشابه مورسیه لاگو بوده، آیا طراحی داخلی نیز مانند جزئیات اصلی است؟
ما تمام قطعات داخل خودرو را مانند قطعات بیرونی طراحی کردیم. همه‌چیز را با اشل واقعی، نخست طراحی و سپس مدل‌سازی شدند. پس از آن، مراحل قالب‌گیری، تولید قطعه و مونتاژ را پشت سرگذاشتیم. سپس آن‌ها را برای قسمت تزئینات داخلی ارسال کردیم. به‌طورمثال، چرم مصرفی در این خودرو دارای استانداردهای لازم جهت استفاده در خودرو است و تمام چراغ‌های خودرو دقیقا براساس نمونه اصلی طراحی و تولید شده‌اند. هیچ یک از قطعات خودرو خریداری نشده‌اند و متعلق به کمپانی لامبورگینی نیستند، درواقع قطعات تزئینی همگی طراحی و تولید شده‌اند.

اگر قرار به تولید انبوه باشد، سالانه چه تعداد از این خودرو را می‌توانید تولید کنید؟
میزان تولید سالانه این خودرو بستگی به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید آن دارد. اگر سرمایه‌گذاری مناسب روی این خودرو انجام شود، سالانه توان تولید 50 تا 100 دستگاه را داریم. 

آیا سیستم تعلیق، فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو مانند نسخه اصلی است و تاکنون خودرو را تست سرعت کرده‌اید؟
قطعا مقایسه هندلینگ این خودرو با نسخه اصلی امکان‌پذیر نیست اما نکته‌ای که راننده تست ما بعد از تست جاده به آن اشاره کرده، فرمان‌پذیری مناسب خودرو در جاده است. در حقیقت خودرو گوش به فرمان راننده است و از نظر ایمنی نیز در حد ایده‌آل قرار دارد. باتوجه به نبود زیرساخت مناسب، تست سرعت روی این خودرو انجام نشده اما می‌توان گفت باتوجه به موتور و گیربکس استفاده‌شده و همچنین بدنه سنگین تعبیه‌شده در آن، به‌راحتی می‌تواند به سرعت 280کیلومتربرساعت برسد. این در حالی است که باتوجه به سبک‌سازی که ما انجام دادیم، پیش‌بینی می‌کنیم توان بیشتری نیز داشته باشد. 

در بدنه خودرو از چه آلیاژی استفاده شده و تهیه و تولید قالب‌ها برای تولید قطعات بدنه چگونه است؟
جنس بدنه از کامپوزیت است و از بهترین نوع متریال و برند دنیا تامین شده ، قطعات همگی سیکل حرارتی را گذرانده و مقاوم‌سازی شده‌اند. باید بگویم تیمی که تهیه قطعات و قالب‌گیری را انجام می‌داد، توسط یکی از کمپانی‌های خودروسازی جهت افزایش دانش تولید قطعه به فرانسه اعزام شدند و براساس همان دانش برای ما به تولید قطعات پرداختند. در ساخت قطعات بدنه از فیبرکربن نیز استفاده شده است اما تفاوت فراوانی با سایر فیبرکربن‌های صنعتی دارد. این متریال در موتور، باله عقب و پایه‌ها استفاده شده است. 

مشکلات زمان طراحی خودرو چه بودند؟
در زمان طراحی مجبور بودیم درباره جزئیات تحقیق کنیم تا بدانیم قطعات چگونه ساخته و مونتاژ شده‌اند. هنگام مدل‌سازی با چوب و قالب‌گیری نمونه اولیه نیز مشکلاتی وجود داشت. به‌عنوان مثال ایجاد دمای ثابت در کارگاه مونتاژ برای ما چالش جدی بود. اگر قرار بود دما کوچک‌ترین تغییر را داشته باشد، طول خودرو یا قطعات تغییر می یافت که این مساله مونتاژ را با چالش روبه‌رو می‌کرد. 

و پرسش آخر، اگر کمپانی‌های خودروساز داخلی به شما پیشنهاد همکاری و تولید بدهند، آیا تمایل به همکاری دارید؟
هدف خودروسازهای داخلی و رسالت‌ آن‌ها رفع مشکل جامعه از نظر حمل‌ونقل است، به‌همین دلیل سعی می‌کنند خودروهایی را تولید کنند که توان خرید آن برای مردم فراهم باشد. هیچ‌گاه رسالت آن‌ها برای تولید خودروهای اسپرت و سوپراسپورت نبوده، به‌همین دلیل بعید می‌دانم در این زمینه همکاری صورت بگیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اممد IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    خوبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =