روغن‌های سنتتیک

تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید در شرایطی که قرار نیست فشار خاصی به موتور خودرو بیاوریم، استفاده از روغن‌های جدید تحت عنوان تمام‌سنتتیک، آن‌هم با قیمت‌های بالا چه توجیهی دارد؟ آیا از تفاوت عملکرد روغن‌های پایه معدنی و تمام‌سنتتیک اطلاع دارید؟

به گزارش «اخبار خودرو»، استفاده از روغن‌های سنتتیک که با نشان استاندارد API-SN در بازار عرضه می‌شوند، مزایای بسیاری را به همراه دارد. برای مثال تحمل دماهای بالا، ‌افزایش مدت‌زمان کارکرد روغن در موتور و کاهش مصرف سوخت که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، هر راننده‌ای را برای خرید آن وسوسه می‌کند.

روغن موتور سنتتیک، گران اما باارزش

با اینکه روغن‌های سنتتیک از قیمت بالاتری برخوردارند اما بی‌شک خرید آنها هدر دادن پول نیست و خدمات بهتری را می‌توان از این گروه روغن‌ها برای خودرو گرفت. این روانکارها می‌توانند در درجه حرارت بالاتر و پایین‌تری نسبت به روغن‌های معدنی کار کنند. کارکرد بهتر این روغن‌ها در دمای پایین، استارت زدن موتور را تسهیل می‌کند. این ویژگی برای افرادی که محل زندگیشان در محیط‌هایی با دمای زیر صفر قرار دارد، کاملا کارآمد است. همچنین تحمل درجه حرارت بالاتر توسط روغن‌های سنتتیک‌ باعث می‌شود مقاومت گرمایی بیشتری داشته باشند و به همین خاطر درجه ویسکوزیته سنتتیک‌ها بالاتر است. این روغن‌ها می‌توانند در دمای کاری بالا نیز خاصیت محافظت‌کنندگی خود از قطعات موتور را حفظ کنند. 

عمر دوبرابری سنتتیک‌ها نسبت به روغن‌های عادی

یک روغن سنتتیک مقاومت بیشتری برای ترکیب با هوا (و درنهایت اکسیداسیون)، شکست حرارتی و گریس‌شدن دارد. درحالی‌که توصیه می‌شود روغن‌های عادی را هر ۵ تا ۱۵‌هزارکیلومتر یک‌بار تعویض کنید، روغن‌های سنتتیک می‌توانند مدت زمان بیشتری کار کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری روی سنتتیک‌ها باعث می‌شود در درازمدت پول کمتری خرج خرید روغن کنید. این مورد مهم‌ترین دلیلی است که مشتریان به سمت خرید روغن‌های سنتتیک می‌روند چراکه براساس اعلام کمپانی‌های روغن‌سازی، سنتتیک‌ها می‌توانند تا ۴۰ هزارکیلومتر دوام بیاورند. 

کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور

ترکیبات سنتتیکی از خالص‌ترین مولکول‌های روغن تشکیل شده است که از لحاظ ابعاد و شکل بسیار شبیه‌ هم هستند. بنابراین سطح اصطکاک روغن با قطعات کاهش پیدا می‌کند و درگیری قطعات داخلی موتور را کاهش می‌دهد. درنهایت این امر باعث افزایش اسب‌بخار و گشتاور موتور می‌شود. همچنین با کاهش اصطکاک بین قطعات داخل موتور، عمر کلی موتور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.  کاهش اصطکاک بین قطعات موتور باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. همه این موارد کافی است مالکان خودروهای جدید به‌جای استفاده از روغن‌های پایه معدنی به خرید و استفاده از روغن‌های سنتتیک روی آورند.

بنابراین اگر قصد دارید از خودرویتان چند سال استفاده کنید یا میزان کارکردتان از خودرو هر سال بیشتر از چند کیلومتر است، خرید روغن موتور سنتتیک نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌حساب می‌آید که باعث نخواهد شد هزینه تعمیر و نگه‌داری موتور خودرو شما افزایش یابد. توجه داشته باشید درصورتی‌که از ابتدا به پیشرانه روغن‌های سنتتیک خورانده شود، بهترین بازده را خواهد داشت؛ صبر کردن و تصمیم‌گیری دیرهنگام برای تعویض روغن‌تان به انواع سنتتیک باعث خواهد شد که از برخی مزایای آن بی‌نصیب شوید.

تولید روغن‌های سنتتیک توسط کارخانه‌های ایرانی

با ورود خودروهای جدید به ایران، تولیدکنندگان روغن موتور ایرانی نیز به فکر تولید روغن‌های سنتتیک افتاده‌اند تا بتوانند بخشی از نیاز بازار را تامین کنند. نکته حائزاهمیت درباره روغن‌موتور،‌ تولید آنها از روغن پایه و افزودنی‌های شیمیایی است. متاسفانه پالایشگاه‌های روغن در ایران هنوز به فناوری تولید روغن پایه دو و سه دست نیافته‌اند. روغن‌های سنتتیک نیز برای تولید به روغن پایه 4 نیاز دارند و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن موتور، برای فرموله کردن روغن‌موتورهای پیشرفته اقدام به واردات روغن پایه گروه‌4 از کشورهای دیگر می‌کنند.

 با تمام این تفاصیل و توجه به بازار پرتقلب روغن‌موتور در کشور، ‌مطمئن‌ترین راه برای خرید یک روغن موتور تمام‌سنتتیک، ‌خرید از شرکت‌های معتبر ایرانی است. درحال حاضر شرکت نفت بهران،‌ ایرانول و نفت سپاهان موفق به تولید و عرضه چنین روغن‌هایی در سبد محصولات خود شده‌اند. حتی نفت بهران و ایرانول به‌تازگی محصول جدیدی را برای استفاده در خودروهای هیبریدی روانه بازار کرده‌اند که نشان از بالا بودن کیفیت محصولات تولیدشده در شرکت‌های داخلی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =