لوازم یدکی

باتوجه‌به نوسانات نرخ ارز، قیمت انواع لوازم یدکی در بازار حداقل سه‎برابر شده است و اکثر فروشندگان عنوان می‌کنند کالایی را که امروز می‌فروشند فردا نمی‌توانند با همان قیمت بخرند و جایگزین کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی که تا چند ماه قبل مهم‎ترین مشکل بازار لوازم یدکی خودرو، فراوان‎بودن قطعات غیراصلی، قاچاق و تقلبی بود، حالا به‌نظر می‌رسد کمبود قطعات یدکی به مهم‎ترین چالش در این بازار تبدیل شده است. مساله‌ای که به بالا رفتن قیمت‌ها از 50 تا 100 و چندصد درصد منجر شده است. به این ترتیب هر روز شاهد اخبار تازه از افزایش قیمت لوازم یدکی و به خصوص قطعات مصرفی خودرو در این بازار هستیم.

بر این اساس رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با رد جریان افزایش قیمت این کالا در بازار، حتی به روند رو به کاهش قیمت‌ها اشاره کرد. در عین حال رئیس اتحادیه لوازم یدکی کرمان درخصوص وضعیت این بازار در کرمان توضیح داد. نایب‎رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی زنجان نیز به مشکلات تامین لوازم یدکی در این استان و چالش تامین قطعات خودروهای خارجی اشاره کرد.

قیمت لوازم یدکی کاهش یافته است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین‌آلات قطعات خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درخصوص وضعیت قیمت قطعات یدکی خودرو در بازار اعلام کرد: «این بازار بعد از یک دوره افزایش قیمت، درحال‌حاضر با کاهش قیمت‌ها مواجه است و در حال برنامه‌ریزی هستیم که آمار دقیقی از فعالیت فروشندگان لوازم یدکی خودرو به دست بیاوریم.»

اظهارات غلامرضا بخشی‌زاده در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته اخباری مبنی‌بر افزایش 4برابری قیمت باتری خودرو در بازار منتشر شد. اما وی در توضیح این خبر اظهار کرد: «باتری خودرو افزایش قیمت نداشته و اطلاعات ما در این زمینه نشان می‌دهد تا حدی کاهش قیمت داشته است.»

وی با تاکید بر این‎که مهم‎ترین هدف ما انجام اقداماتی برای کنترل قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار است، گفت: «اخبار مختلفی درمورد افزایش قیمت انواع قطعات یدکی خودرو در بازار منتشر می‌شود و ما هم در جریان آن قرار می‌گیریم. اما آن را تایید نمی‌کنیم.»

مشکل جدی تامین قطعات یدکی در کرمان

رئیس اتحادیه لوازم یدکی کرمان نیز طی اظهارنظری درمورد وضعیت بازار لوازم یدکی در استان کرمان به «دنیای خودرو» گفت: «یکی از مشکلات اصلی در کرمان این است که اساسا قطعات و لوازم یدکی به اندازه کافی به بازار عرضه نمی‌شود.»

حسن موسوی‌راد با بیان این‎که بیشتر لوازم یدکی بازار کرمان از تهران می‌آید، اظهار کرد: «اما حالا که قیمت قطعات بالا رفته است، عده‌ای در تهران اصلا کالا را نمی‌فروشند، یک‌سری هم به هر قیمتی که بخواهند و فقط نقد می‌فروشند.»

وی در پاسخ به این سوال که قطعه‌سازان فعال کرمان امکان تامین بازار را دارند یا خیر، افزود: «تولیدات قطعه‌سازان کرمان بیشتر شامل قالپاق، جلوپنجره و... است و کمتر قطعات مصرفی و اصلی در کرمان تولید می‌شود.»

موسوی در رابطه با قیمت لوازم یدکی در کرمان خاطرنشان کرد: «فروشندگان قطعات یدکی را از تهران می‌خرند و با 5 تا 10درصد قیمت بالاتر در کرمان می‌فروشند.»

به گفته وی، بعضی از قطعات تا 50 و برخی دیگر تا 100درصد افزایش قیمت داشته‌اند. رئیس اتحادیه لوازم یدکی کرمان درمورد تامین لاستیک خودروهای سنگین نیز گفت: «این مشکل در کرمان کمتر است. اما به‎هرحال خودروهای سنگین نیز در زمینه تامین لوازم یدکی برای تعمیر به‎شدت با مشکل مواجه‌ هستند.»

مشکل در تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی

در این رابطه نایب‎رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی زنجان نیز مدتی قبل طی اظهارنظری با بیان این‎که بازار لوازم یدکی خودرو در زنجان با کمبود مواجه است، اعلام کرد: «باتوجه‌به نوسانات نرخ ارز، قیمت انواع لوازم یدکی در بازار حداقل سه‎برابر شده است و اکثر فروشندگان عنوان می‌کنند کالایی را که امروز می‌فروشند فردا نمی‌توانند با همان قیمت بخرند و جایگزین کنند.»

حسین توکلی با اشاره به این‎که برای تامین قطعات خودروهای وارداتی نیز با مشکل مواجهیم، گفت: «زیرا علاوه‌بر این‎که این شرکت‌ها به‎صورت مستقیم به ما خودرو نمی‌دهند، قطعه نیز شامل این تحریم‌ها می‌شود. از طرف دیگر تولید داخلی قطعات نیز توجیه اقتصادی ندارد، زیرا میزان واردات خودروهای خارجی آن چنان نیست که کسی بخواهد برای تولید قطعات آن سرمایه‌گذاری کند.»

وی با توضیح این مطلب که درحال‎حاضر در شهرستان‌ها تامین لوازم یدکی از پایتخت مشکل است و به‎سختی تامین لوازم یدکی انجام می‌شود، تاکید کرد: «الان در استان زنجان نیز مانند استان‌های دیگر با کمبود لوازم یدکی مواجه هستیم که در صورت ادامه این روند موجودی انبارها نیز به پایان می‌رسد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =