روغن موتور

‌در این متن سعی داریم روش صحیح انتخاب روغن موتور را با هدف کاهش هزینه‌های آتی برای تعمیر و نگهداری خودرو آموزش دهیم؛ انتخابی که درنهایت به نفع شما باشد، نه فروشنده و تولیدکننده روغن‌.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که روغن موتور انتخابی برای خودرو خود را با توصیه تعویض روغنی محله و تعمیرکار خانوادگی‌تان انتخاب می‌کنید و هیچ اطلاعاتی از دنیای پیچیده روغن‌موتورها ندارید، ‌بهتر است قبل از هر اقدامی، اطلاعات خود را از ویژگی‌های یک روغن موتور مناسب برای خودرویتان بالا ببرید. پس از اینکه با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو از مشخصات کلی و ویسکوزیته روغن مناسب برای خودرو آگاه شدید،  نوبت به انتخاب برند و البته فرد مورد اعتماد برای تهیه روغن موتور می‌رسد. پیش از مراجعه به تعویض روغنی بد نیست اطلاعات خود را کمی افزایش دهید و بعضی سوالات را در ذهن خود مرور کنید. اینکه آیا این امکان وجود دارد که به‌جای انتخاب روغن‌های تمام‌سنتتیک، از انواع نیمه‌سنتتیک استفاده کنیم؟ یا اینکه نوع استفاده شما از خودرو تاثیری در انتخابتان خواهد داشت یا خیر؟

‌در این متن سعی داریم روش صحیح انتخاب روغن موتور را با هدف کاهش هزینه‌های آتی برای تعمیر و نگهداری خودرو آموزش دهیم؛ انتخابی که درنهایت به نفع شما باشد، نه فروشنده و تولیدکننده روغن‌.

درست است که کمپانی‌های سازنده روغن با تولیدکنندگان خودرو همکاری می‌کنند تا مناسب‌ترین روغن را از طریق تحقیقات آزمایشگاهی، تولید و به بازار عرضه کنند، اما چگونه می‌توان از طریق اطلاعات کسب‌شده از این آزمایش‌ها روغن مناسب را پیدا کرد. بهترین راه این است؛ نتایج آزمایش‌هایی را که روی روغن‌های معتبر درج می‌شود، با یکدیگر مقایسه کنید تا به مناسب‌ترین محصولی که مدنظرتان است، برسید.

سیستم‌های جدید برای افزونه‌ها

کمپانی‌ها هر روز در حال رشد علمی هستند و همین عامل باعث می‌شود از ادتیوهای(افزودنی‌های شیمیایی برای بالا بردن کارایی روغن) جدیدی برای ترکیب در روغن استفاده کنند. این کار باعث تغییر در عملکرد روغن می‌شود. ممکن است توازن بین المان‌های عملکردی دستخوش تغییر شود که در این مورد تنها نتایج آزمایش‌ها می‌تواند به ما در تشخیص بهترین ترکیب کمک کند.

همچنین ممکن است برای شما محافظت از قطعات موتور در برابر زنگ‌زدگی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر کارکردهای روغن داشته باشد که در این بین انتخاب ترکیب مناسب ادتیوها می‌تواند به شما کمک بیشتری کند. توجه داشته باشید که در جدول نتایج آزمایش به کارایی بیشتری  که افزونه‌های جدید به‌همراه دارند، اشاره می‌شود.

روغن‌های توصیه‌شده توسط خودروساز (OEM)

روغن‌هایی که به کمک خودروسازان طراحی و عرضه می‌شوند، با هدف ارائه بهترین کارکرد در یک خودرو خاص‌ عرضه شده‌اند و بهتر است در دیگر خودروها استفاده نشوند چراکه سازنده خودرو با در نظر گرفتن نیازمندی‌های پیشرانه‌ای که آن را طراحی کرده است ترکیب مناسبی را تولید می‌کند. لذا روغن پیشنهادی توسط خودروساز، با توجه به دور موتور، سرعت و دمای کاری پیشرانه تولید شده است. استفاده از روغن‌های توصیه‌شده توسط تولیدکننده خودرویتان باعث خواهد شد توان خروجی، مصرف‌سوخت و عمرمفید قطعات بیشتر  شود.

این بدان معناست که خودروساز با توجه به ویژگی‌های فنی پیشرانه تولیدی، ‌از یک تولیدکننده روغن موتور درخواست تولید و فرموله‌کردن روانکاری مناسب را کرده است و ترکیب این روغن بیش از هر چیز با ویژگی‌های فنی پیشرانه مطابقت دارد.

انتخاب با توجه به کاربرد

برخلاف روغن‌های توصیه‌شده توسط خودروسازان، برخی از تولیدکنندگان روغن موتور، سعی در ارائه ترکیبی دارند که برای استفاده‌های خاص تولید  شده است. به‌عنوان مثال فرض کنید از یک وانت، به‌جای کاربری باری، به‌عنوان خودرو یدک‌کش یا برای عبور از مناطق صعب‌العبور استفاده شود؛ از آنجایی‌که شرایط‌ کاری متفاوتی در پیشرانه ایجاد می‌شود، برخی از تولیدکنندگان با توجه‌ به تفاوت عملکرد  موتور در این شرایط، همچون دمای بالاتر موتور یا بیشتر شدن احتمال اکسیدشدن قطعات‌، روغن‌موتورهای خاصی را طراحی می‌کنند که شاید برای استفاده در تمام خودروهای هم‌مدل مناسب نباشد. 

اما در صورتی‌که به تناسب کارکرد خودرو استفاده شود، می‌تواند موثرتر واقع شود. توجه داشته باشید که برای پیشرانه‌های توربوشارژ یا سوپرشارژ و حتی پیشرانه‌های هیبرید، روغن‌موتورهای متفاوتی پیشنهاد می‌شود که به‌جز تفاوت در درجه گرانروی، در افزونه‌های شیمیایی نیز  با روغن‌ موتور خودروهای عادی تفاوت دارند.

پیگیری عملکرد روغن فعلی

پس از اینکه با توجه به معیارهای موردنظرتان روغن‌موتور مناسب را انتخاب کردید، باید بررسی کنید که نحوه کارکرد موتور پس از استفاده چه تفاوت‌هایی دارد. برای این کار می‌توانید هنگام تعمیرهای دوره‌ای از کارشناس خودرویتان کمک بگیرید. درنهایت باید توجه داشته باشید که درجه ویسکوزیته با وجود اینکه مهم‌ترین عامل برای انتخاب روغن موتور مناسب است، اما کاربردهای مختلف پیشرانه یا شرایط کارکرد موتور باعث می‌شود از بین برندهای موجود، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

با وجود این، چنین سوالی مطرح می‌شود که آیا تولیدکنندگان روغن موتور ایرانی در بسته‌بندی محصولات خود چنین اطلاعاتی را به‌عنوان راهنمای استفاده مصرف‌کنندگان چاپ می‌کنند و در اختیار خریدار قرار می‌دهند یا خیر؟ 

آنچه مشخص است عدم اطلاع‌رسانی درباره این موضوع و اتکای خریداران نهایی به توصیه‌های عوامل فروش و تعویض روغن است که بی‌توجه به ویژگی‌های فنی و بدون در اختیارداشتن اطلاعات کافی‌،‌ تنها به‌واسطه میزان سودی که فروش نوع خاصی از روغن برایشان به همراه دارد، به شما یک برند یا نوع خاص را توصیه می‌کنند و کالای خود را می‌فروشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =