شرکت‎های واردکننده خودرو

در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفته است و رکود و تورم در این بازار و عدم ترخیص خودروها از گمرکات، بسیاری از نمایندگی‎ها و شرکت‌های واردکننده را در آستانه تعطیلی قرار داده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از آغاز کار کارشناسی برای حل مشکل خودروهای وارداتی مانده در گمرک داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، وعده‌هایی درخصوص ترخیص خودروهای مانده در گمرک و عمل‎نکردن به آن‌‎ها به‎رغم شرایط نامساعد و وضعیت نامطلوب واردکنندگان، به تاکتیکی برای جلوگیری کامل از فعالیت واردکنندگان خودرو در کشور تبدیل شده است. در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی همچنان آشفته است و رکود و تورم در این بازار و عدم ترخیص خودروها از گمرکات، بسیاری از نمایندگی‎ها و شرکت‌های واردکننده را در آستانه تعطیلی قرار داده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از آغاز کار کارشناسی برای حل مشکل خودروهای وارداتی مانده در گمرک داده است. در حالی که به‌گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکنون هیچ خودرویی از گمرکات ترخیص نشده است.

  توقف برخی خودروها در گمرک به یک‌سال‌ونیم رسید
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص ممانعت از ورود خودروهای مانده در گمرک اظهار کرد: «درشرایطی‌که دولت تمام هم‌وغم خود را برای ترخیص کالاهای موجود در گمرکات می‌گذارد، این سوال مطرح می‌شودکه چرا باید یک سازمان واردات و ترخیص یک کالا را مستثنی کند و با ممانعت 1.5ساله از واردات این خودروها نظم بازار را برهم بزند؟» کوروش مرشدسلوک در ادامه افزود: «چرا باید کالایی که پول آن پرداخته و ارز آن خارج شده است، به‌دلیل برخی تصمیمات ناآگاهانه همچنان در گمرک متوقف باشد؟ به‌رغم‌آنکه اخیرا معاون وزیر صمت وعده ترخیص خودروهای متوقف‌شده در گمرک را داده که متاسفانه تاکنون به آن عمل نشده است.» وی درخصوص عملی‎نشدن وعده‌های ترخیص خودروهای رسوب‎کرده در گمرکات جنوب تصریح کرد: «رویه وعده‎دادن و عمل‎نکردن درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک آن‎قدر تکرار شده که به نظر می‎رسد هدفی جز در استیصال نگه‎داشتن شرکت‎های واردکننده تا از هم پاشیدگی آن‎ها در کار نیست.»

  موج بیکاری 14هزارنفری در بخش واردات خودرو
مرشدسلوک همچنین با اشاره به طرح آزادسازی واردات خودرو تا پایان امسال گفت: «ضربات بسیار مهلکی به واردکنندگان وارد شده است و این‌که چه زمانی ممنوعیت واردات برداشته می‎شود، دیگر برای آن‎ها اهمیتی ندارد. چراکه تا اسفندماه امسال، 80 تا 90درصد شرکت‌ها و نمایندگی‌های واردکننده خودرو تعطیل و ورشکست می‌شوند و بالغ‌بر 14هزار نفر در نتیجه تعطیلی‌ها بیکار 
خواهند شد.» 
وی همچنین با اشاره به تعطیلی 30درصد نمایندگی‌های واردکننده خودرو تاکنون افزود: «تاکنون سه برند خودرو وارداتی در کشور به‌طور کامل تعطیل و نیروهای مشغول به کار در این نمایندگی‌ها اخراج شده‌اند. این سرنوشت تا پایان امسال در انتظار مابقی نمایندگی‌ها نیز خواهد بود.» مرشدسلوک تاکید کرد: «درصورتی که تا پایان امسال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود، بعید است سرمایه‎گذارانی که در این حوزه سرمایه‎گذاری کردند، تمایل به بازگشت به این حوزه و سرمایه‎گذاری مجدد را داشته باشند. چراکه موضوع واردات و سرمایه‌گذاری نمایندگی‌های برندهای خارجی امری تخصصی و هزینه‎بردار است و نمی‌تواند یک‎باره متوقف و پس از مدتی 
بازگشایی شود.»

  معرفی 2500 نفر از بیکارشدگان به سازمان تامین اجتماعی
به‌گفته این مقام تشکلی، این تعطیلی‌ها و بیکاری‌ها موجب سرازیر شدن حدود 2هزار تا 2500 نفر از شاغلان بیکار در حوزه واردات خودرو به صندوق‌های بیمه تامین‌اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری شده است. براساس آخرین آمارها، از میان خودروهای متوقف‎شده در گمرکات کشور حدود ۴هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌دلیل مشکل مابه‌التفاوت ارزی زمین‌گیر شده‌اند. 
حدود ۱۰هزار دستگاه از خودروهای متوقف‎شده در گمرک نیز محصولاتی از پیش واردشده اما بدون ثبت‌سفارش هستند. دسته‌سوم را تخلفی‌ها تشکیل می‌دهند و گفته می‌شود تعدادشان ۶هزار و ۴۸۱ دستگاه است. این خودروها در دوران ممنوعیت واردات، ثبت‌سفارش شدند و اکنون در گمرکات متوقف مانده‌اند. آخرین خبرها حاکی از ترخیص یک‎هزارو۹۰۰‌دستگاه از تخلفی‎هاست که با کسر این رقم درحال‎حاضر به‌حدود ۴هزارو۵۸۱ دستگاه رسیده‎اند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohamad US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    4 0
    با سلام آقا تکلیف ما که اشتباه کردیم رفتیم از آرین موتور خرید کردیم سرمایه مون رو‌کذاشتیم ماشین سوار شیم حالا ارزش پولمون بنصف رسیده ماشینی هم که نیست اطلاعی هم نمیدن که تخلف کردن چه کردن که ماشین تحویل نمیدن از اردیبهشت ثبت نام کردیم ۳۰ روزه قطعی هنوز هیچی به هیچی
  • دارکوب FR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    واقعا برای خودم و تمام افرادی که به واردکنندگان خودرو (داتیس خودرو)اعتماد کردم و بیش از یکسال از ثبت نامم می گدرد، متاسفانه هیچ کسی احساس مسولیت نمی کند، ارزش پس اندازم به پهن و پشگل تبدیل شده و از خودروی ولوو ام خبری نیست ، دیگر با این قیمتها قادر به خرید خودروی وارداتی نیستم.از مسببان این تصمیمات نخواهم گدشت .
  • بهزاد DE ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    1 0
    شرکت ها هیچ نگرانی ای ندارند. 400 النترا فروخته تکمیل وجه هم پنج ماه پیش کرده اند. قرار بوده دو هفته ای ماشین رو بدن. الانم ماشین‌ها وارد داستان تخلف تبت سفارش شدن. میگن به ما مربوط نیست قوه قضائیه جلوی ترخیص ماشینا رو گرفته. یا انصراف بده یا صبر کن. انصراف بدیم با پولش ماشین چینی هم نمیتونیم بخریم تازه اگه پولمونو بدن. آخرشم میگن ما ورشکسته ایم. معلوم نیست ماشینهایی که الان تو گمرک هستند رو کی دست بذاره روشون به اسم مبارزه با فساد
  • هم وطن FR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    2 0
    با سلام ، اقای رییس جمهور ، شما که برای به اصطلاح صرفه جویی واردات خودرو را ممنوع کردی و من را ورشکست کردی ، چرا از جیب من و امثال من به زوار کربلا ۳۵ درصد تخفیف دادی ؟؟؟؟ چرا بین مردم تبعیص می گداری؟؟؟؟من از حق و حقوق مادی و معنوی خو نمی گدرم ، تصمیمات اشتباه شما مرا نابود و ورشکست کرد .
  • دارکوب FR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    ایا بهتر نیست نسبت به ترخیص خودرو هایی که قبمت و بهای ان قبلا به فروشنده خادرجی پرداخت شده و اکنون در گمرکات داخل و خارج از کشور هستند،اقدام شوند،داتیس خودرو می گوید ولوو ها در بنادر کشورهای خارجی است ، چرا مت که بیش از یکسال است خودرو خود را پیش خرید کرده ام ، باید این همه مدت صبر کنم؟؟؟ اگر شرکت داتیس خودرو ورشکست شود و پولم را یا ولوو ام را تحویل ندهد پس تکلیف من چه می شود ، من پس از مدتها پس انداز به امید خرید خودروی با کیفیت و وارداتی نسبت به پیش خرید ولوو اقدام کردم، ان زمان دلار ۳۳۰۰ بود و خبری از ممنوعیت واردات نبود،چرا چوب بی تدبیری دیگران را من باید بخورم ، من چرا باید متحمل زیان شوم ؟؟؟چرا دولت می خواهد بجای حمایت،مخرب باشد ،ما از داخل و خارج تحریم هستیم ، یعنی برخی ها با اقداماتشان اب به اسیاب دشمنان ملت می ریزند و باعث بی ارزش شدن پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و از دست دادن سرمایه مردم شده اند .
  • Shahrokh IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    سلام. عدم ترخیص خودروها برای مشتریان باعث ضرر جبران ناپذیری شده . بنده با فروش خودروی خودم از آرین موتور پیش خرید خودرو با موعد تحویل 30 روزه کردم و آخر خرداد دعوت نامه هم دریافت شد ولی از ماشین خبری نشد و با گذشت چهار ماه هیچ کسی پاسخگو نیست.
    • علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
      0 0
      دوستانی که از آرین موتور خودرو ثبت نام کردن لطفا با هم لینک بشن و شخصا موضوع رو از مراجع قضایی پی گیری کنن . حرف منطقی از این شرکت شنیده نمی شه . جهان نوین آریا و کرمان موتور ماشیناشونو تحویل دادن . در ضمن برخورد پرسنل هم خیلی مودبانه نیست
  • علی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
    0 0
    دوستانی که از آرین موتور خودرو ثبت نام کردن لازمه با هم متحد بشن و از این وضعیت شکایت کنن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =