کد خبر: 221776
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی باز هم نزولی شدند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، سایپا آذین، سرمایه‎گذاری رنا و الکتریک‎خودرو شرق منفی خوردند و درمقابل هیچ نمادی مثبت نشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 5هزار‌و992نوبت معاملاتی، 122میلیون‌و659هزار سهم به ارزش 14میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل این گروه تا پایان دادوستدهای دیروز بالغ بر 16هزارو690میلیاردتومان شد.

  اثرات عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها
فعالان بازار سهام دیروز شاهد کاهش شدید قیمت سهم‌ها و افت ۶هزار واحدی شاخص بورس بودند و نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی آینده و تحریم‌ها در تصمیمات سهام‌داران برای فروش تاثیرگذار بود. این در حالی است که  نگرانی ناشی‌از آینده اقتصاد، روز گذشته بیش‌از گذشته معامله‌گران بازار سرمایه را نگران کرد و درکنار این موضوع عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در هفته گذشته بر دادوستدها در بازار سهام تاثیرگذار بود. فعالیت حقوقی‌ها در هفته گذشته، کفه عرضه را به‎شدت نسبت‌به تقاضا سنگین کرد و باعث شد قیمت سهم‌ها در بسیاری از گروه‌ها با افت شدید همراه شود.
  تطویل صف‎های فروش با نزدیک شدن به موعد تحریم‎ها 
در ادامه افت‌های شدید هفته گذشته، نگاه معامله‌گران بازار سهام به تحریم‌های یک‎جانبه آمریکا در ۱۳آبان است. پس از مدتی که باتوجه به افزایش قیمت دلار، بازیگران بازار سهام شاهد رشد پی‎درپی قیمت‌ها و شاخص‌کل بود، دیروز ریسک سیستماتیکی همچون تحریم‌های یک‎جانبه ایالات‌متحده، سبب شد سهام‌داران بورسی تقریبا ۲۰روز قبل از استارت‎خوردن تحریم‌ها در بسیاری از گروه‌ها در صف فروش بایستند. در همین راستا شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران شاهد افت ۵۹۸۲واحدی شد و تا تراز ۱۷۵هزارو۳۲واحدی پایین آمد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته بسیاری امید داشتند نماگر اصلی بازار برای اولین‌بار در تاریخ بورس، کانال ۲۰۰هزار واحدی را پشت‌سر بگذارد. 
  غیرحرفه‌ای‌های هیجانی در حال خروج از بازار
لزوم اصلاح پرتفوی از سوی صاحبان نقدینگی در کنار ترس از تداوم ریزش قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده است بورس تهران همچنان شاهد رفتار هیجانی معامله‌گران کم‌تجربه یا نگران از بربادرفتن بازدهی‌های کسب‌شده در هفته‌های اخیر باشد. ازسوی‌دیگر، رفتار برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب با درآمد ثابت برای مدیریت دارایی‌ها و افزایش سطح بازدهی در پرتفوی باعث شده است بورس تهران این روزها با هیجان مضاعف فروشندگان سهام در اغلب نمادهای معاملاتی روبه‌رو شود. اما انتظار می‌رود پس از خروج غیرحرفه‌ای‌های هیجانی از بازار و اصلاح قیمت سهام، دوباره روند روبه‌جلو برای معامله‌گران وفادار بازار فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =