بازار خودرو

 بازار خودروهای تولید داخل با ثبات دوهفته‌ای نرخ ارز در کشور با قیمت‌های نجومی خداحافظی خواهد کرد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودروهای داخلی مدت‌هاست که روی خوش ندیده است و روزی نیست که نوسان قیمت‌ها در آن خبرساز نشود. از طرفی تمام اتفاقات پیش‌آمده در بازار خودروهای داخلی به نرخ ارزی بستگی دارد که در ماه‌های اخیر، ثبات نداشته است. نوسان قیمت خودروهای داخلی بسیاری افراد را سردرگم کرده است. اغلب مسئولان بر این عقیده هستند که بسته‌شدن واردات خودرو باعث شده است دلالان خودروهای داخلی راحت‌تر در بازار جولان دهند و خودروهایی را که در زمان پایین بودن قیمت خریداری کرده‌اند، در زمان گرانی وارد بازار ‌کنند تا قیمت خودروها به‌واسطه آنها تعیین یا کنترل شود.
از طرفی سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» ضمن تاکید بر وابسته بودن قیمت خودروهای داخلی به نرخ دلار، به مشکلات موجود در بازار این خودروها اشاره کرد و گفت: «بازار خودروهای داخلی هر روز در حال نوسان است و به ثبات رسیدن قیمت‌ها در این بازار تنها بستگی به ثبات 2هفته‌ای نرخ ارز دارد. درصورتی‌که نرخ ارز در بازار توسط مسئولان مهار شود و ثبات نرخ ارز ادامه پیدا کند، در آن زمان از بازار خودرو نیز می‌توان انتظار ثبات قیمت را داشت. اما زمانی‌که خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای در اختیار مردم قرار دارد، در زمان کاهش نرخ ارز کسی خودرو خود را نمی‌فروشد تا متضرر نشود و در زمان افزایش نرخ ارز نیز به دنبال بالا رفتن بیشتر قیمت خودرو است تا بتواند سود بیشتری کسب کند. از طرفی بازار به کام خودروسازان داخلی نیز شده است. خودرو پراید که باید با قیمت 20‌میلیون‌تومان خریدوفروش شود، در بازار آزاد 36‌میلیون‌تومان معامله می‌شود.»
وی در ادامه به فروش شرکت‌های چینی نیز اعتراض کرد و گفت: «در شرایط نابسامان بازار خودروهای داخلی و همچنین قیمت‌های غیرمنطقی وارداتی‌ها،‌ شرکت‌های چینی نیز از آب گل‌آلود، ماهی گرفته‌اند و بازار را به کام خود پیش می‌برند. این شرکت‌ها که در حال حاضر بازار  را خالی از خودروهای وارداتی می‌بینند، بازه قیمتی 150 تا 300‌میلیون‌تومان را به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی بسته‌شدن واردات و بالارفتن تعرفه‌ها باعث شد خودروهایی که چینی‌ها در کشور خودشان از آنها استفاده نمی‌کنند، به کشور ما بیاورند و از این طریق عامل انحصار در بازار شوند، البته بیشتر سود خودروسازان چینی از فروش قطعات آنهاست نه از فروش خودرو؛ درست‌ کاری که خودروسازان فرانسوی در دهه 70 تا 80‌میلادی در ایران انجام دادند. به همین دلیل خودروسازان چینی در ایران باید به فکر خدمات پس‌ازفروش و تامین قطعات برای خودروهایشان باشند. این شرکت‌ها که تا چند ماه قبل با 5 تا 10‌میلیون‌تومان پیش‌پرداخت، خودرو پیش‌فروش می‌کردند، حال به فروش بلندمدت روی آورده‌اند.»
موتمنی درباره روند فروش شرکت‌های چینی که برعکس خودروسازان، قیمت قطعی اعلام کرده‌اند نیز می‌گوید: «خودروهای چینی در حال حاضر بیشترین میزان سود را در قیمت‌گذاری‌های خود در نظر گرفته‌اند. برخی از خودروهای چینی حدود 55درصد افزایش قیمت داشته‌اند و قیمت آنها بیش از 2‌برابر شده است. به همین دلیل قیمت خودروهای چینی به‌صورت قطعی اعلام می‌شود.» وی ممنوعیت واردات خودرو به کشور را تصمیمی غیرکارشناسی دانست و خاطرنشان کرد: «واردات خودروهای خارجی باارزش کمتر از 10هزاردلار می‌تواند علاوه‌بر ایجاد رقابت بین خودروسازان و خودروهای وارداتی، موجب بالا رفتن کیفیت خودروهای تولید داخل نیز شود. در این صورت ممنوعیت واردات تنها به اهرمی برای درجا زدن صنعت خودرو کشور و کامیابی خودروسازان چینی تبدیل نمی‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =