خودروسازی

در روزهای اخیر مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی گزارشی تکان‌دهنده و ترسناک را در خصوص عواقب پدیده گرمایش جهانی منتشر کرده که می‌تواند برای همیشه جلوی ادعاهای شبه‌علمی منکران تغییرات اقلیمی که حیات بشر را به ورطه نابودی می‌کشانند، بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  با جدیت کامل می‌توان گفت در حال حاضر مهم‌ترین مساله بشر این است که تغییر کند یا با انقراض و نابودی مواجه شود. چنان‌که انریکه دانس، استاد دانشگاه مادرید مثال می‌زند: «مثل این است که صدای آژیر اعلام حریق را از توی آشپزخانه بشنویم و بعد با خودمان فکر کنیم که آیا این واقعیت است یا داریم خواب می‌بینیم، آیا باید به آن بی‌توجهی کنیم یا راهی برای ساکت کردن صدای آژیر بیابیم، به جای آن‌که به آتشی فکر کنیم که آژیر را به کار انداخته است.» نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که گرمایش جهانی دیگر یک تهدید دور برای نسل‌های آتی نیست و همین حالا دارد کیفیت زندگی و چشم‌اندازهای بقای حیات روی زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر هدف اصلی انسان‌ها پذیرفتن مرگی سراسری ظرف چند سال آینده نیست، باید همین حالا دست به کار شوند. نادیده گرفتن، بحث و جدل در این خصوص یا انکار کلی آن تنها به از دست دادن وقت می‌انجامد. 

  مسائل پیش رو
برای اجتناب از نابودی گسترده حیات چه باید کرد؟ فداکاری و ایثار فردی یک مساله مهم به نظر می‌رسد. هیچ‌کس حاضر نیست تا زمانی که دیگران کاری انجام نمی‌دهند، به خودش سخت بگیرد و کسب و کار یا کیفیت زندگی‌اش را تغییر دهد. چنین رویکردی نه‌تنها دشوار بلکه تا حدی بی‌معناست، زیرا افراد با خود فکر می‌کنند که در صورت رعایت محدودیت‌ها و در پیش‌گرفتن شیوه‌های ریاضتی، قدرت رقابتی خود را از دست می‌دهند. هرچند رویکردهای دیگری وجود دارند که ما را به اتخاذ تصمیماتی مربوط‌تر در رابطه با عمق این مساله سوق می‌دهند: اول از همه درک این مساله ضروری است که تکامل و پیشرفت کنونی ما امری کاملا ناپایدار است. انریکه دانس متوقف کردن این سیر خطرناک را به معنی کنار گذاشتن مهم‌ترین اصل سرمایه‌داری یعنی «رشد اقتصادی» می‌داند. به باور او عمده‌ترین دلیل گرمایش جهانی به بهانه ضرورت برای رشد اقتصادی آن هم به هر قیمتی رخ می‌دهد. در حال حاضر فناوری‌های جایگزین برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد، اما ما از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم برای این‌که این فناوری‌ها کل صنایع را با تغییر اساسی مواجه می‌‌کنند که به بی‌کاری گسترده و ضررهای چندین میلیون دلاری شرکت‌های بزرگ خواهد انجامید. 

  فرصتی جدید برای کارآفرینان
دانس در مقاله‌ای که در نشریه فوربز منتشر کرده می‌نویسد: «مقصر اصلی، ما اقتصاددانان هستیم که برای چند دهه از رشد اقتصادی ناپایدار به هر قیمتی دفاع کرده‌ایم. اما سیاره زمین هم مانند هر چیز دیگر محدودیت‌های خودش را دارد.» به باور این استاد اقتصاد، ما باید آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی را شناسایی کنیم که دارای این قابلیت هستند که از فرصت‌های ارائه شده توسط گرمایش جهانی به ارزش‌آفرینی بینجامند. چنان‌که شواهد علمی و غیرقابل‌انکار به ما نشان می‌دهند جامعه بشری باید خود را با شرایط جدید سازگار کند و نگرش و طرز فکر خود را نیز عوض کند تا بدین ترتیب بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که تمام محصولات و خدماتی را که به تولید دی اکسید کربن منجر می‌شوند، کنار بگذاریم و آن‌ها را با چیزهایی جایگزین کنیم که باعث بزرگ‌ترشدن این مشکل نمی‌شوند. این احتمال می‌رود که ما با مهم‌ترین تغییر معیار در تاریخ بشر مواجه شده باشیم و تصور این‌که این موضوع فرصت‌هایی طلایی را برای کارآفرینان فراهم نمی‌کند، اشتباه و غیرعقلانی است. کارآفرینان موفق فردا، امروز پدیده شوم گرمایش جهانی را مغتنم می‌شمارند و آن را به‌عنوان فرصتی مهم برای ایجاد کسب درآمد در کنار توسعه محیط زیستی می‌بینند.  

  شیوه جدید انجام امور
نکته دیگری که باید در نظر داشته باشیم این است که فناوری‌ها به ما کمک می‌‌کنند، اما این کار را با شتاب خاص خود انجام می‌دهند. تنها راه ممکن برای کاهش هزینه فناوری این است که تولید آن‌ها به صورت انبوه صورت بگیرد و آموزش درستی در خصوص آن‌ها وجود داشته باشد. کمپانی تسلا در حال حاضر به این موفقیت دست پیدا کرده است. اگرچه بسیاری از جمله خودروسازان سنتی مشکلات این شرکت آمریکایی در تولید را به سخره می‌گیرند، اما حتی در گزارش اخیر مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی نیز به موفقیت این شرکت و رسیدن به جایگاه چهارم فروش اشاره شده است. کمپانی تسلا موفق شده فروش سه ماهه خود را به رقم 80هزار دستگاه برساند و از برندهای مطرحی مانند پورشه، مرسدس بنز و ب‌ام‌و پیشی بگیرد. تسلا مدل 3 نیز این میان با شعار ارزان‌تر و ایمن‌تر از رقبا به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی ساخت آمریکا شناخته شد. اما واضح است که همه افراد قرار نیست تسلا سوار شوند، بلکه این بدین معناست که باید تمام خودروسازان در سراسر جهان مجبور به کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی شوند و تمرکز خود را روی خودروهای الکتریکی بگذارند. این هجوم فراگیر به سوی الکتریکی‌سازی می‌تواند به کاهش چشمگیر هزینه‌ تولید خودروهای الکتریکی منجر شود. میلیونی شدن رقم خودروهای الکتریکی در حال تردد در آمریکا، یک نقطه عطف به‌شمار می‌رود که باید در سراسر جهان ادامه پیدا کند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =