تایرهای چینی

تایرسازان چینی، هجده‌روز مانده به اجرای مرحله‌دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیش‌دستی کرده و در جدیدترین اقدام، سفارش‌های تجار ایرانی را رد کردند.

چند روز پیش «دنیای‌خودرو» در گزارشی از اعلام کونلون‌بانک چین برای خروج از تبادلات ارزی میان شرکت‌های چینی و ایرانی خبر داد. کونلون‌بانک که به‌عنوان بانک مرجع در تبادلات ارزی میان ایران و چین شناخته می‌شود، در مکاتبه با شرکت‌های چینی اعلام کرده بود تنها دو هفته فرصت دارند مبادلات تجاری خود با ایران را نهایی کرده و نسبت به انتقال ارز اقدام کنند. حال اما در جدیدترین گزارش‌ها، خبر می‌رسد تعدادی از شرکت‌های تایرساز چینی پیش‌از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا، فروش خود به ایران را متوقف کرده‌اند.

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است از 18روز دیگر یعنی سیزدهم آبان‌ماه آغاز شود و به‌همین دلیل بانک‌های چینی در همراهی با این تحریم‌ها از همکاری با ایران سرباز زده‌اند. اما نکته جالب به پیشواز رفتن کارخانه‌های تایرسازی چین است که قبل از آغاز دور جدید تحریم‌ها از قبول سفارش‌های خرید که از سوی ایرانی‌ها به‌دستشان رسیده است، سر باز زده‌اند و حتی در مواردی مبالغ واریزی از سوی شرکت‌های ایرانی را که پیش‌ازاین به حسابشان واریزشده بود، عودت داده‌اند.

این اقدام شرکت‌های چینی در حالی رخ‌داده است که تایرسازان اروپایی و ژاپنی در همان روزهای اول اجرای تحریم‌ها،خروج خود از بازار ایران را اعلام کردند. چنین واکنشی ازسوی چینی‌ها در حالی رخ ‌داده است که دولت ایران بیش‌از 500میلیون‌دلار ارز برای واردات انواع تایرهای باری- اتوبوسی به کشور تخصیص داده و شرکت‌های خارجی ازجمله چینی‌ها مطمئن هستند تجار ایرانی درنهایت از طریق کشورهای واسطه اقدام به خرید تایر می‌کنند.

بی‌شک چنین اقدامی ازسوی چشم‌بادامی‌ها به بهانه افزایش قیمت فروش صورت گرفته است. زیرا این شرکت‌ها به‌خوبی می‌دانند تجار ایرانی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم باید تایر موردنیاز کشور را خریداری و تامین کنند و چینی‌ها می‌توانند ضمن همراهی با تحریم‌های آمریکا سود بیشتری از فروش تایر به ایران را به جیب بزنند. به‌ویژه اگر فروش از کانال کشورها و شرکت‌های ثالث انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =