مری بارا، مدیرعامل کمپانی جنرال‌موتورز آمریکا

مری بارا، مدیرعامل کمپانی جنرال‌موتورز آمریکا موفق شد در مدت پنج سالی که سکان امور این کهنه خودروساز آمریکایی را در دست دارد، آن را به بزرگ‌ترین خودروساز ایالات‌متحده بدل کند، اما این‌طور که پیداست این مساله هنوز برای راضی‌کردن سرمایه‌داران این شرکت کافی نبوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، پیش‌از انتشار گزارش نتایج سه‌ماهه سوم سال که در تاریخ 31 اکتبر منتشر خواهد شد، سهام جنرال‌موتورز حدود 6درصد پایین‌تر از 33دلار به‌ازای هر سهم فروخته می‌شود که در سال 2010 پس از ورشکستگی به عنوان قیمت پایه عرضه سهام اولیه اعلام شده بود. از ژانویه 2014 که مری بارا، مدیرعامل این خودروساز دیترویتی شده، ارزش سهام جنرال‌موتورز 22درصد کاهش پیدا کرده است. 

در سراشیبی

ارزش سهام این شرکت پس‌از رسیدن به بالاترین رکورد خود در اکتبر سال 2017 (46.48 دلار) حالا 33درصد افت پیدا کرده است. این در حالی است که در دوره مشابه شاخص «استاندارد و پور» رشدی 7.8درصدی را تجربه کرده است.

این‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، بسیاری از سهام‌داران جنرال‌موتورز با این موسسه تماس گرفته و گفته‌اند در صورتی که ارزش سهام این خودروساز آمریکایی بهبود پیدا نکند، سهامداران این شرکت دست به کار خواهند شد و اقداماتی را علیه مدیران آن انجام خواهند داد.

جان لوین، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری لوین کپیتال استراتجیز در این خصوص گفته است: «من منتظر بروز چنین رویدادی بودم. این وضعیت بسیار وسوسه‌کننده است.» شرکت لوین مالک بیش‌از هفت‌میلیون سهم جنرال‌موتورز است.

مری بارا از زمانی که کار خود را به‌عنوان مدیرعامل این شرکت آغاز کرده توانسته جنرال‌موتورز را با موفقیت از تحقیقات مسئولان فدرال درخصوص خرابکاری‌های احتمالی در زمینه ایمنی محصولات عبور دهد، عملیات‌هایی را که منجر به ضرر بودند (مانند تولید اوپل و واکسهال) متوقف کند و بین سال‌های 2012 تا 2017، 25میلیارد درآمد را از طریق سود سهام یا بازخرید عاید سهامداران این شرکت کند. 

راهکارهای ممکن

مقامات جنرال‌موتورز از اظهارنظر در این خصوص سر باز زده‌اند، اما مدیران این شرکت به‌صورت غیررسمی نارضایتی خود را از این موضوع ابراز داشته‌اند که بازار و سهامداران تمایل ندارند این شرکت را چیزی فراتر از خودروسازی ببینند که عمدتا به دوره‌های (فصلی و غیرفصلی) فروش خودرو وابسته است.

کسب و کار سودآور جنرال‌موتورز در آمریکای شمالی با فروش مدل‌های شاسی‌بلند و وانت پیکاپ‌های پرطرفدار و همچنین عملیات پرسود آن در چین حدود 14میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

غیر از این ارزش سهام جنرال‌موتورز با بنگاه فناوری خودکار کروز 14.6میلیارد دلار است و اندوخته سرمایه این شرکت نیز 44میلیارد دلار اعلام شده است. افت اخیر تقاضای بازار چین که بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین بازار ایالات‌متحده است، فشار را بر جنرال‌موتورز افزایش داده است.

جنرال‌موتورز یکی از معدود خودروسازان بین‌المللی است که بدون حمایت یک خانواده سرمایه‌دار یا دولت در برابر مهاجمان سرمایه‌گذار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مهاجمان سرمایه‌گذار، به آن دسته از سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که به شکلی خصمانه مالکیت سهام کمپانی‌ها را در اختیار می‌گیرند تا سیاست‌های آن‌ها را کنترل کنند یا آن‌ها را برای سودآوری بفروشند.  

در سال 2015 یک گروه سرمایه‌گذاری به ریاست هری ویلسون جنرال موتورز را وادار کرد تا بازخریدی 5میلیارد دلاری را ترتیب دهد و به سقف نقدینگی 18میلیارد دلاری فعلی متعهد شود. 

در سال 2017 جنرال موتورز موفق شد درخواست دیوید اینهورن، یکی از مدیران سرمایه‌گذار را برای طبقه‌بندی کردن سهام به دو دسته رد کند.

یکی از پرسش‌های سرمایه‌گذاران جنرال موتورز از مری بارا این است که در برابر افت قیمت سهام این شرکت چه راهکارهایی را در نظر دارد و آیا قرار است فعالیت بخش‌هایی از این شرکت دست‌کم به‌صورت موقت متوقف شود؟  

به باور برخی از کارشناسان جنرال موتورز هرچه سریع‌تر باید به تولید مدل‌های کم‌سود مانند سدان‌ها خاتمه دهد. این همان رویه‌ای است که رقبای اصلی جنرال‌موتورز یعنی فورد و فیات کرایسلر انجام داده‌اند. در عین حال به باور برخی دوره کارآمدی مری بارا به سر آمده و بهتر است جنرال موتورز قبل از هرچیز به فکر مدیرعامل جدیدی برای خود باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =