بورس

روز گذشته و در جریان دومین روز معاملاتی گروه خودرویی، نمادهای سایپا و زامیاد مانند شنبه مثبت شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در کنار این‎ها، نمادهای قطعات اتومبیل ایران، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، صنایع ریخته‎گری ایران و کمک‎فنر ایندامین مثبت خوردند و در مقابل نمادهای پارس‎خودرو، سایپا آذین، گروه بهمن، ایران‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا و الکتریک‎خودرو شرق منفی شدند. همچنین روز گذشته طی 19هزارو256 نوبت معاملاتی، 247میلیون‌و896هزار سهم به ارزش 44میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار گروه خودرو تا پایان دادوستدهای روز گذشته بالغ‌بر 18هزارمیلیاردتومان شد. شاخص‌کل نیز خلاف شاخص‌کل هم‎وزن با رشد روبه‌رو شد. از سوی دیگر، دیروز شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۸۶۲واحد رشد کرد و به رقم ۱۸۹هزارو۴۳۸ واحدی رسید.

  امیدواری سهامداران به آغاز موج جدید صعودی
پس از رشد شتابان در فصل تابستان و ابتدای پاییز، عده‎ای معتقد بودند اکنون دوره افت بورس آغاز شده است اما بیشتر کارشناسان اعلام می‎کردند افت شاخص، رخدادی کوتاه‎مدت، مقطعی و جزئی از چرخه بورس است و به‎زودی رشد دوباره بازار سهام از سر گرفته می‎شود. در این میان، جهش 5هزارو646پله‎ای شاخص بورس در معاملات روز شنبه و ورود به کانال 188هزارو575واحدی امیدواری نسبت‌به کوتاه‎بودن زمان اصلاح شاخص بورس و آغاز شدن موج جدید صعودی را بیشتر کرد. ازسوی‌دیگر، شاخص‌کل از ابتدای امسال از سطح 96هزار به حدود 180هزار واحدی رسید و رشد 87درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. کارشناسان معتقدند از نظر تکنیکال (تحلیل فنی نمودار و شاخص بورس) هنوز نشانه‎هایی برای پایان موج رشد و تغییر روند کلی بازار بورس دیده نمی‎شود. بر این اساس، در میان‎مدت و بلندمدت، روند صعودی بازار سرمایه و فتح قله‎های جدید شاخص‌کل همراه با اصلاح‎های کوتاه‎مدت تداوم می‎یابد.

  شکاف بازدهی میان بورس سهام و بازارهای دلار و مسکن
نگاهی گذرا به بازدهی سایر بازارهای موازی نشان می‎دهد بازار دلار 287درصد و مسکن حدود 110درصد بازدهی داشته است که از عقب افتادن بازار سرمایه حکایت دارد. البته  بازار سرمایه تلاش می‎کند شکاف بازدهی خود نسبت‌به بازارهای رقیب را پر کند. بنابراین در آینده شاهد تداوم رشد بورس خواهیم بود. در این میان، باید وضعیت نامناسب نقدینگی در کشور را نیز در نظر گرفت. یکی از دلایل رشد چشمگیر بازارهای دلار و مسکن، افزایش شدید و نگران‎کننده نقدینگی محسوب می‎شود که هنوز ادامه دارد. افزایش نقدینگی همانند سیلی مخرب، اقتصاد کشور را در بر گرفته و با مشکلات عدیده‎ای روبه‎رو کرده است. در ماه‎های اخیر به دنبال افت محسوس حجم معاملات مسکن که از رکود چندساله آن حکایت دارد و ریزش قیمت دلار که ناشی‌از رشد حباب‎گونه آن بود، شاهد هدایت بخشی از نقدینگی به سوی بازار جذاب سرمایه و رشد سریع شاخص بودیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی یار IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    4 0
    ... کسانی که فکر میکنند سایپا و ایران خودرو ماشین تولید میکنند اونوقت شرکت بنز چی تولید میکنه
  • ارمان IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    2 0
    امان از عادت به مفت خوری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =