خودروسازان

در صورت حل‎شدن مشکل قیمت، خودروسازان باید تاسیس مراکز R&D برون‎مرزی را برای ارتباط با دانشگاه‌ها و صنایع پیشرفته خارج کشور در دستور کار خود قرار دهند

به گزارش «اخبار خودرو»، وضعیت اقتصادی کشور در آستانه سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیار پیچیده شده و تاثیر این شرایط بر صنعت خودرو بسیار بااهمیت است. خودروسازان به‌دلیل افزایش تحریم‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند. زیان خودروسازان در این شرایط وضعیت را برای آن‌ها پرالتهاب کرده است. اما این‎که دلیل اصلی زیان‌ده بودن خودروسازان چیست و مسائلی مانند تحریم تاچه‌اندازه بر آن تاثیرگذار بوده، موضوع بحث و گفت‌وگوی ما با مهندس علی‌رجبی‌ابهری، کارشناس امور راهبردی اقتصاد است.

وی معتقد است زیان‌ده بودن خودروسازان تاثیری بر سهام و سهام‌داران آن‌ها نخواهد گذاشت اما درنهایت موجب ایجاد مطالبات ویژه‌ برای سهامداران ازجمله اولویت یا امتیاز در بخش فروش خودرو خواهد شد.

وی همچنین درخصوص تحریم‌ها اعتقاد دارد باتوجه به تجربه قبلی ایران، متزلزل بودن سیاست‌گذاری آمریکایی‌ها و شرایط اقتصادی وسیاسی آن‌ها، چندان نمی‌توانند به ایران فشار وارد کنند.

دلایل زیان خودروسازان طی سال‌های گذشته را چه می‌دانید؟ اصولا چه دلایلی برای افزایش زیان خودروسازان وجود دارد؟ به لحاظ اقتصادی چه راهی پیش‌روی خودروسازان برای کاهش زیان‌های انباشته وجود دارد؟

ابتدا باید بگویم بحث در مورد زیان‌ده بودن صنایع خودروسازی بسیار پیچیده است و گاهی به‌نوع سیاست‎گذاری در سیستم‎های مالی بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد اگر صنایع خودروسازی زیان‌ده بودند، بخش‌های وابسته خصوصی در ابعاد کوچک‌تر تاکنون تعطیل می‌شدند. اگر شما در یک سیستم مالی کلی‌گرا، سود و زیان همه کسب‎وکارهای ذینفع را درصورت وضعیت یا گزارش سود و زیان نگاه کنید، می‌توانید تحلیلی جامع‌تر داشته باشید. اما اصولا ارزش‌افزوده، ثروت و جذب سرمایه توسط مدیریت خوب و کارآمد ایجاد می‌شود. اگر شما ارزش دارایی‌های خودروسازی را به‎روز کنید و در کسری از نسبت، دارایی‌های دانش‌فنی و تکنولوژیک و دارایی‎های ملموس مانند املاک و مستغلات و ماشین‎آلات و غیره را بیاورید، بهتر متوجه منظور من خواهید شد. از آن‎جایی‌که رشد صنایع خودروسازی همواره در فضای حمایتی و نه رقابتی انجام می‌شود، دستاوردهای تکنولوژیک و دانش‌فنی خودروسازان همواره ارزشمند بوده است اما نسبت‌به استحقاق کشور ایران در سطح بین‎المللی ناچیز محسوب می‎شود. کافی است نگاهی به اوج صنایع خودروسازی نظامی و میزان پیشرفت آن داشته باشید. در این خصوص باید بگویم دو نوع نگاه یعنی حرکت به سمت اقتصاد مشارکتی و ارتقای دانش فنی و تکنولوژیک برای پوشش‌ نیازهای اقشار ثروتمندتر نیز ضروری است. اصولا دولت به‌دلیل تصدی‌گری در عرصه نظارت، جمع‌آوری مالیات و... نباید مالکیت در هیچ نوع سهام صنایعی داشته باشد و خصوصی‌سازی نیز مفهوم ارزش‌گذاری این سهام و واگذاری به بخش خصوصی نیست. اما از آن‎جایی‌که مالکیت‎ها به‌طور مستقیم از درآمد کشور ایجاد شده، بنابراین مالکیت بخش دولتی درواقع متعلق به عموم ایرانیان است. بنابراین اتاق‌فکر اقتصاد کشور باید به این نتیجه برسد که قرار است کشور در چه صنایعی دارای کسب‎وکار بین‌المللی بزرگ باشد و پس از آن سهام آن را به‌صورت غیرقابل نقل‌وانتقال و غیرموروثی به کل ایرانیان واگذار کرده و سود حاصله را بین آن‎ها تقسیم کند. این موضوع می‌تواند نگرشی نو در بحث خصوصی‎سازی و همچنین سهام عدالت باشد، حتی می‎توان سودحاصله را بین دارندگان سهام عدالت تقسیم کرد. البته ریاضی‎دانان و نرم‌افزارنویسان باید زیرساخت‎های لازم را فراهم کنند. ایجاد کسب‎وکارهای بزرگ بین‎المللی در بخش خودروسازی با سهام عمومی و مشارکت می‌تواند در شفاف‎سازی و خلق ارزش افزوده و به حداکثر رسانیدن ثروت راهگشا باشد.

واکنش سهامداران به وضعیت فعلی خودروسازان و همچنین سخت‌تر شدن تحریم‌ها در روزهای آینده را چگونه پیش‎بینی می‎کنید؟

زیان‎ده بودن خودروسازان تاثیر چندانی بر سهامشان ندارد. اگر دارایی‌ها و دفاتر مالی به‌روز شوند، ارزش آن‎ها چندبرابر ارزش اسمی ثبت‌شده در دفاتر خواهد بود. به‌نظر نمی‎رسد سهامداران اصلی تمایلی به واگذاری سهام‌شان داشته باشند و از آن‎جایی که هنوز این صنایع تحت حمایت دولت هستند، بنابراین سهامداران تا چند سال آینده تغییر رفتار نمی‌دهند، صبور خواهند بود و ممکن است برای جبران سود سهام، مطالباتی را از صنایع خودروسازی داشته باشند. این مطالبات می‌تواند اولویت یا امتیاز در فروش خودروها یا هر چیز دیگر مرتبط با خودروسازان باشد.

سیزدهم‌آبان‎ماه زمان شروع دور دوم تحریم‌ها و شدت گرفتن آن‎هاست. به‌نظر شما افزایش تحریم‌ها چه تاثیری بر نهاده‌های تولید خودروسازان مانند فولاد، آلومینیوم و.‌.. خواهد گذاشت؟

باتوجه به این‎که ایران کشوری قدرتمند و دارای ساختار قوی و امنیت کامل است و در گذشته نیز توانسته با تحریم‌ها مقابله کند، به‌همین‌دلیل دارای تجربه کافی و مفید در این نوع از تهدیدها هستیم. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد تحریم‌ها تهدید جدیدی باشند. براین‌اساس می‎توانیم با تغییر مکانیزم‎ها و تاکتیک‌های اجرایی کشور به مسیر خود ادامه دهیم. در همه زمینه‌ها استعداد، ظرفیت و مواداولیه حتی بیش‌از اندازه در کشور موجود است. ازسوی‌دیگر، آمریکا مشکلات اقتصادی فراوانی دارد و حل آن‎ها نیازمند بازآفرینی زیرساخت‌های این کشور است. به لحاظ اجتماعی نیز سطح نارضایتی مردم آمریکا آن‎چنان بالاست که برخی کارشناسان بین‎المللی وقوع شورش‎های مردمی و جنگ‎های داخلی را به‎واسطه این نارضایتی پیش‎بینی می‎کنند. بر این اساس، باید به این نکته نیز توجه داشت آمریکا می‌خواهد با تهدید به جنگ، تحریم و فشار بر سایر کشورها بر مشکلات اساسی اقتصاد خود سرپوش بگذارد و جلو فروپاشی درونی خود را بگیرد. این مساله نوعی از فهم حفاظت استراتژیک را می‌طلبد. بنابراین برای پمپاژ و تخلیه این فریب استراتژیک در مدیریت صحنه بین‌المللی باید توجه داشت آمریکا توان شروع یک جنگ جدید را ندارد و تنها به‌دنبال اخاذی است که باید با ایجاد نظام گفتمان جدید بین‎المللی و راهبرد مشارکت، آسیب‎های آن را به حداقل برسانیم.

در شرایط تحریم تا چه اندازه قیمت خودروها افزایش خواهد یافت؟

مباحثی همچون واقعی‎شدن قیمت‎ها، بازآفرینی قیمت تمام‎شده براساس نرخ جدید مواد اولیه، حفظ نیروی انسانی متخصص و تحصیل‎کرده و لحاظ کردن موقعیت جغرافیایی ایران، ممکن است به افزایش قیمت‌ها بینجامد که البته این مسیر درستی است و جای نگرانی ندارد، به شرطی که شرایط و زیرکی لازم در راستای تاسیس‎ و توسعه مراکز تحقیق‎وتوسعه در خارج از کشور (مراکز R&D برون‎مرزی) برای ارتباط با دانشگاه‌ها، نخبگان و صنایع پیشرفته کسب‎وکار در خارج کشور لحاظ شود. ایران کشور ثروتمند و قدرتمندی است و باتوجه به تحریم‎ها در سال‎های گذشته ثروتش چندبرابر نیز شده است. ایران برخوردار از ذخایر نفت، معادن و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، دارایی‎های دولتی، جغرافیای سرزمینی و تاریخچه طولانی بازرگانی است که این‌ها همگی می‌توانند درحال‎حاضر به‌عنوان اعتبار پول‌ملی در نظر گرفته شوند و این اجازه را می‎دهند نقدینگی در کشور تا میزان ارزش‎گذاری اضافه شود. بنابراین کاهش ارزش پول ملی تهدید نیست، همچنان‌که در آمریکا و آلمان نیز در گذشته ارزش پول‌ملی به سمت صفر میل کرده است.

برای مقابله با تحریم‌ها در این شرایط، خودروسازان و دولت چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند و چه کارهایی به‎صورت قطعی باید انجام شود؟

لازمه بازآفرینی اقتصادی پیشرفته کشور و دور زدن تحریم‌ها، تغییر در ساختار اقتصادی یا کارکرد براساس نگاهی جدید به درآمد کشور و نحوه بودجه‌بندی آن ‌و همچنین تغییر در سیاست‌های پولی، بانکی، حمایتی و یارانه کالاهای اساسی و کسب‎وکارهاست.‌ استراتژی اساسی اقتدار همه‎جانبه کشور، تجاری‌سازی تکنولوژی براساس مشارکت بین‎المللی با الگوهای پیشرفته‌ای چونPSPP (مشارکت عمومی، خصوصی و اجتماعی) است که فرایند یکپارچه‎سازی اقتصاد فناوری و فرهنگ را دربرمی‎گیرد. لازمه پیاده‎سازی این الگو، ‌ایجاد یک فرانهاد بین‎المللی به‌عنوان مرکز مشارکت برای توسعه زیرساخت‎ها و خلق کسب‎وکارهای بزرگ بین‎المللی است.

باتوجه به موضع‌گیری‌های اخیر کشورهایی مانند چین تاچه اندازه می‌توان روی کمک این کشورها برای دورزدن تحریم‌ها حساب کرد؟ آیا شرایط این دوره از تحریم‌ها با دوره قبل تفاوت دارد؟

تفاوت اساسی که در این دوره از تحریم‎ها با دوره‌های قبلی قابل‌مشاهده است، حضور و مشارکت نخبگان در ایفای نقش «مسئولیت‌اجتماعی» است. در این دوره مطالبه نخبگان، ارتقای ساختار اقتصادی کشور به‎گونه‎ای است که کشور در همه شرایط و بحران‌های اقتصادی بین‎المللی از آسیب مصون بماند و یک بازیگر و کنشگر فعال پیشرو باشد. در این دوره از تحریم‌ها کشور به‎جای انتقال فیزیکی دلار به‌دنبال حذف دلار از مناسبات اقتصادی خود رفته و دیگر دیون کشور آمریکا یا همان دلار را به‌عنوان ارز بین‎المللی نپذیرفته است. همچنین تغییر در سیاست‌های پولی‎بانکی و بازنگری درست ابزارهای مالی مانند چک را  که به‎صورت سیال و غیرقابل‌پیش‎بینی و غیرقابل اندازه‌گیری باعث تورم اقتصادی می‌شود، در دستور کار قرارداده است. همچنین حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی تا حدودی باعث آرامش در فضای کسب‎وکار شد. در این دوره از جهانی‎شدن که فضا برای تمدن نوین ایران اسلامی فراهم شده، امید است با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نظام گفتمان جدید، زمینه لازم برای تعامل کشور با اکثریت کشورهای جهان ایجاد شود تا این ظرفیت و ثروت به همه لحاظ در کشور به نقطه بهره‌برداری برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =