خودروهای قدیمی

اگر این روزها گذرتان به سمت نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش خودرو افتاده باشد، یقینا با شوروم‌های خالی از خودرو مواجه خواهید شد. این در حالی است که تا چندماه گذشته بازار خودرو با رونق همراه بود و روزانه معاملات فراوانی در آنها انجام می‌شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، ممنوعیت واردات خودرو و بالا رفتن نرخ ارز دو پارامتر اصلی ایجاد رکود در بازار هستند که تبعات زیادی را در بازار خودرو به‌وجود آورده‌اند. اگر این روزها گذرتان به سمت نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش خودرو افتاده باشد، یقینا با شوروم‌های خالی از خودرو مواجه خواهید شد. این در حالی است که تا چندماه گذشته بازار خودرو با رونق همراه بود و روزانه معاملات فراوانی در آنها انجام می‌شد. پس‌از خروج آمریکا از برجام و اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، همکاری بسیاری از شرکت‌های خودروساز اروپایی و آسیایی‌شرقی با شرکای ایرانی خود به‌حالت تعلیق در آمد. از طرفی خودتحریمی‌ها و محدودیت‌های داخلی که شامل ممنوعیت واردات خودرو و مشکلات ترخیص قطعات‌منفصله از گمرکات کشور سبب شده است بسیاری از خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو به‌ناچار مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند و خیل عظیمی از نیروی کار در صنعت خودرو با بیکاری دست‌وپنچه نرم کنند. حال پس‌از گذشت حدودا چهارماه، این موج بیکاری به بازار خودرو سرایت کرده است و بسیاری از بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.
در همین راستا یکی از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: پیش از خروج آمریکا از برجام، بازار خودرو با ثبات نسبی همراه بود و در هر رده قیمتی معاملاتی باتوجه به قیمت محصول انجام می‌شد. اما این روزها با گذشت زمان از میزان معاملات به‌شدت کاسته شده و رکود به‌خوبی در بازار نمود پیدا کرده است. از طرفی روشن نبودن وضعیت بازار ارز و سکه سبب شده است قیمت‌گذاری در بازار خودرو به امری سلیقه‌ای تبدیل شود و دلال‌ها افسار بازار را به‌دست بگیرند و آن را به‌ هر سو که منفعت‌شان در آن است، ببرند.
یکی دیگر از مشکلاتی که درپی تعطیلی نمایشگاه‌ها در بازار آزاد ایجاد می‌شود، ورود دلال‌ها به بازار خانگی و مصرف‌کنندگان واقعی است که برای خریدوفروش خودرو به‌ ناچار به این دسته از افراد مراجعه می‌کنند، زیرا در صورت انجام معاملات غیررسمی، امکان هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان‌های ذیربط وجود ندارد و ممکن است تخلفاتی مانند کلاهبرداری و اخاذی ازسوی افراد سودجو شکل بگیرد.
روز گذشته با آغاز دور جدید تحریم‌های بین‌المللی، افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی شکل گرفت و شاهد افزایش 10 تا 15میلیون‌تومانی در برخی خودروها بودیم. به‌عنوان مثال تویوتا CH-R هیبرید که در روزهای ابتدایی هفته با قیمتی حدود 522 تا 525‌میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شد، روز گذشته با رشد 10میلیون‌تومانی همراه بود و قیمت آن به 535‌میلیون‌تومان رسید. همچنین ولوو ایکس‌سی 90 نسخه R-Design که پیش‌از این با قیمتی حدود یک‌میلیاردو480میلیون‌تومان معامله می‌شد، اکنون با افزایش 15‌میلیون‌تومانی به یک‌میلیاردو495‌میلیون‌تومان رسیده است. البته عرضه خودروهای مذکور مدت‌هاست توسط شرکت صورت نگرفته و همین موضوع موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار آزاد برای آن‌ها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =