تایر

 با کاهش واردات تایرهای رادیال سواری و افت تیراژ تولیدکنندگان داخلی، ‌احتمال کمبود لاستیک‌های سواری در بازار قوت گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،هنوز دولتی‌ها از تب‌وتاب تامین تایرهای رادیال باری‌-اتوبوسی نیفتاده بودند که این‌بار شواهد از تکرار تجربه تایرهای سنگین در بخش رادیال سواری حکایت می‌کنند. پیش از این کمبود تایرهای باری-اتوبوسی در بازار منجر به افزایش بی‌سابقه قیمت این گروه محصول از تایرها شد. مشکلی‌که اگرچه با تاخیر اما وزارت صمت و سازمان راهداری برای حل آن پیش‌قدم شدند و درنهایت دولت برای تامین نیاز ناوگان بار و مسافر،‌ چیزی حدود نیم‌میلیارددلار ارز دولتی به واردات این کالا تخصیص داد و به موازات آن تعرفه واردات تایرهای سنگین را نیز از 26 به 5درصد رساند. اگرچه مشکلات بخش باری-اتوبوسی تا حدودی برطرف شده است اما تعرفه بالای واردات لاستیک‌های سواری و تخصیص ارز نیمایی با نرخ تمام‌شده 9هزارتومان به ازای هر دلار باعث شده است ثبت‌سفارش واردات تایرهای رادیال سواری به کشور کاهش یابد و کمتر تاجری برای واردات این گروه محصول از خود تمایل نشان دهد. برهمین‌اساس احمدرضا متقی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک میزان واردات تایرهای رادیال سواری به کشور را در شش‌ماه ابتدایی سال جاری تنها دومیلیون حلقه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6میلیون حلقه کاهش یافته است. 
وی با تاکید بر اینکه بررسی ثبت‌سفارش‌های صورت‌گرفته در بخش تایرهای رادیال سواری از عدم تمایل تجار برای واردات لاستیک‌های سواری حکایت دارد، گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده ‌تا پایان امسال 12میلیون حلقه تایر سواری کمتر از سال گذشته وارد کشور خواهد شد. این موضوع باتوجه به کاهش ظرفیت،‌ تولیدکنندگان داخلی می‌تواند زمینه کمبود تایرهای سواری در کشور به ویژه در سایزهایی را که امکان تولید آنها وجود ندارد، فراهم کند.  ازسوی دیگر مشکلات ایجادشده برای تولیدکنندگان داخلی نیز سبب شده‌اند کارخانه‌های تایرسازی با افت شدید تیراژ مواجه شوند. ازجمله این مشکلات می‌توان به افزایش دوبرابری قیمت برخی مواداولیه تولید تایر اشاره کرد. موادی مانند دوده،‌ نخ تایر و کائوچو مصنوعی که همگی باید از تامین‌کنندگان ایرانی خریداری شوند. به‌همین‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید تایر در کشور باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی درخواست افزایش 30درصدی قیمت  محصولات خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند. 
اگرچه هنوز با این درخواست تولیدکنندگان داخلی موافقت نشده است اما به نظر می‌رسد توقف فروش تایر از سوی کارخانه‌های داخلی تنها با این هدف صورت گرفته است تا آنها بتوانند کالای تولیدی خود را بدون زیان به فروش برسانند، به همین دلیل آنها منتظر تصویب مجوز افزایش قیمت تایر توسط وزارت صمت هستند. در چنین شرایطی که بازار تایر به سرعت به سمت کاهش موجودی انبار لاستیک‌های سواری پیش می‌رود، ‌دولت بیش‌از پیش باید خود را برای التهاب در بخش تایر سواری آماده کند. چالشی که  این‌بار به جای درگیر کردن رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، ‌تمام اقشار مردم را درگیر خود خواهد کرد. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر دولت با بسته‌های حمایتی جدید سراغ تایرسازان برود و مواد اولیه تولید داخل را با قیمت‌های قبلی در اختیارشان قرار بدهد، ‌باز هم کشور با کمبود شدید لاستیک سواری روبه‌رو خواهد شد که حتی در صورت عزم جدی برای واردات گسترده آن، ‌باز هم باید چند ماه را برای سفارش‌گذاری در کارخانه‌های تایرسازی خارجی،‌ حمل‌ونقل به ایران و ورود به بازار درنظر گرفت. این موضوع باتوجه به شرایط فعلی بازار می‌تواند شرایط نابسامانی را تا پایان سال برای بازار پرتقاضای تایرهای رادیال سواری رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =